Fläktkoppling

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Fläktkoppling

Post by Fredrik Lofter »

Passar en fläktkoppling från en 77:a 240 på en Amazon med original B20? Alltså fläkten till motorn med en slags slirkoppling som gör att varvtalet på fläkten stannar vid c:a 2,600 varv/min även vid högre motorvarv.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Fläktkoppling

Post by Dieseltroll »

Nu får någon annan gärna rätta mig om jag har fel... Men en 240 77:a, hade inte dom B21 som standard? Har inte dom samma fläkt som senare B200/230? Det borde betyda att det är visco-kopplingen du tänker på, alltså en inbyggd termostat som endast driver fläkten 100% när motorn kommit upp i temp.

Draget från minnet skulle jag säga nej, 240-fläkten bygger för mkt framåt...

Ska ut till mitt reservdelslager/lekstugan imorgon så jag kan mäta mera exakt om jag kommer ihåg det.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fläktkoppling

Post by A-masen »

Jag vill inte framstå som någon "allvetare" men jag kollade i en instruktionsbok för -78. Där står inte ett ord om termostatstyrd fläkt. Det kan ju ha funnits ändå, men om så vore, borde det ju vara en upplysning om det, tycker jag. Antag exemplet att man inte vet om det och upptäcker att motorn går, men fläkten står still. :shock:

Och du undrade om B 21-motor i -77. I -78 fanns B 19A, B 21A och B21 E. Allt enligt boken.
B 19 måste väl ha varit ett mindre antal "udda" exemplar?
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fläktkoppling

Post by Fredrik Lofter »

De satt tydligen på alla bilar i 140-serien med B20B och fanns även på Amazon under S-kod 5396. Här är en bild:

Image

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Fläktkoppling

Post by Dieseltroll »

Termostatstyrd är väl en sanning med modifikation egentligen, det är alltså en viskös koppling (därav namnet) och en bi-metallfjäder som känner av motorns temperatur och aktiverar kopplingen. Fläkten snurrar för det mesta med motorn, pga friktion i kopplingen. Fördelen är att den inte stjäl lika mycket effekt som om den hade varit direktkopplad. När temperaturen stigit tillräckligt så aktiveras kopplingen och låses. Detta leder till att fläkten blir direktdriven av motorn och ökar mängden luft som strömmar genom kylaren.

Det finns en luddig artikel på wikipedia om man vill veta mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fan_clutch" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jag har förstått det rätt så var B19 en specialvariant för export, tex Italien. Detta pga skattereglerna för motorer över 2l.

Fredrik: Jag kom ihåg att mäta åt dig, men inte hjälpte det. Av någon outgrundlig anledning så fick jag inte med fläkten när vi slaktade ner bruksbilen i somras; men motor, kylare och fläktkåpan står prydligt uppställda i reservdelsförrådet... :evil: Undrar just hur det gick till... :roll:

Men uppenbarligen så finns det kopplingar som passar, problemet är väl bara att hitta dom då.

// M

"Allvetare" är väl knappast jag heller, men det brukar inte hindra mig från att uttala mig :mrgreen:
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fläktkoppling

Post by A-masen »

OK. Om vi säger "temperaturstyrd fläkt" i stället. :roll:

En annan sak med fläktavståndet till kylaren. Om man tittar på den här bilden:
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... odelYear=0" onclick="window.open(this.href);return false;
så finns det ju något som heter "spacer", part number 683542. Det framgår inte så mycket vilken motortyp det handlar om, men om man antar att det är just den, så verkar den ju generöst tilltagen. Den kanske går att svarva av en hel del så att den blir lagom kort?
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Fläktkoppling

Post by Kalle »

B19 ovanlig?
Tror faktiskt att den såldes en del även i Sverige.
Den ersatte B20 i snikmodellerna 1977, har själv haft en 245 L med B19, sen hamnade den i 343:an också när den fick svensk motor.
Har sett i volvos databöcker att det tydligen fanns en B17! Det måste väl vara en udda fågel om den är baserad på samma block.
-68 Combi
-65 Sport
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fläktkoppling

Post by QV »

Har sett en NOS termostatstyrd fläkt i "Tropikutförande" på SVIS så nog borde de kyla tillräkligt.
Hur många blad den hade kom er jag inte ihåg på rak arm men det var inget jag reagerade på...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Fläktkoppling

Post by Blomquist »

Sen finns det ju en supertuff fläkt som satt i Valparna också.
Tror den är sexbladig, med nitade stora vingar, inget med termostatfunktion och sånt.
Har dykt upp på Tradera några ggr.
Har tyvärr ingen bild att bidra med.
210 -64, 223 -68
Post Reply