Originalverktyg identifiering

Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Originalverktyg identifiering

Post by amazon guy »

Hej,

Vill någon här på forumet som fortfarande har original verktyget i behåll vara så vänlig och beskriva dom två gulskaftade skruvmejslar, mått (längd på skaftet samt hela skruvmejseln), står det Volvo på dom, made in Sweden eller made in Germany, eller möjligen annat?

Hittade nämligen en hel del liknande mejslar, både stjärna och platta på lokala loppisar och skulle gärna vilja komplettera min verktygsväska om någon av dessa visar sig råka vara original.

Dennis

Image
Last edited by amazon guy on Sat Oct 19, 2013 8:05 pm, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Originalverktyg identifiering

Post by QV »

Det står VOLVO på dom.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Originalverktyg identifiering

Post by A-masen »

Tången och "alligatorkäften" (skiftnyckeln) känner man igen. Säkert mejslarna och navkapseljärnet med tändstifthylsan också. Men lufttrycksmätaren vill jag placera i 70-talet. Jag minns att jag köpte två stycken då. En till mig själv och en gav jag bort. Min egen har jag fortfarande kvar och har den framför mig i detta nu.
Jag jobbade i ett kommunalt bussgarage på den tiden. Där fanns en gummiverkstad. Killarna där sa att dom litade mer på en sådan här mätare än på diverse mätklockor, manometrar etc. etc.

Den är märkt: PCL Tyre Pressure Gauge. Patent No724036. Design No s 917041/2. Made in England by Pneumatic Components Limited. Sheffield.
Mätskalorna är i både kPa och bar.
Dom här kan ju i och för sig ha kommit redan i slutet på 60-talet. Men jag har inte sett dom i någon verktygsväska på någon av dom bilar jag har haft.

1 bar är 100 kPa, eller 1,0197162 kg/cm2.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Originalverktyg identifiering

Post by Kalle »

Håller med A-masen, är uppväxt på 60-talet i en familj med först PV och sedan amazoner.
Lufttrycksmätare var inget som man såg hos gemene man på den tiden ( vad skulle man med det till, de frågade ju om de skulle kolla däcken när man tankade på macken!). :-)
Vad gäller skalor med kPa så vill jag nog påstå att det började dyka upp mer allmänt i slutet av 70 och början av 80 -talet. Det är möjligt att det fanns men det vanliga var nog KP/cm² eller Bar
-68 Combi
-65 Sport
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Originalverktyg identifiering

Post by 46-68 »

Känner igen allt utom lufttrycksmätaren från Amazon.
Post Reply