Karosslister o dyl

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
smörjgropen
Posts: 4
Joined: Mon Oct 28, 2013 5:39 pm
Location: Falkenberg

Karosslister o dyl

Post by smörjgropen »

Hejsan. Jag Undrar om någon vet vilket material midjelisterna o lyktsargerna är i. O även om ni vet vilket material "krom" listerna runt fram o bakruta är i. Ps Är nygammal här på forumet, hade tidigare ett konto här under namnet sotarn, men dom ändrade min mail adress så jag va tvungen att skapa ett nytt konto o alias. Med vänlig hälsning från fd sotarn.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Karosslister o dyl

Post by Dieseltroll »

Välkommen tillbaka, eller vad säger man? :grin:

Eftersom ingen annan verkade veta säkert så tänkte jag höfta lite sådär från minnet. Även om det är ett område som jag borde kunna så har jag inte gjort någon noggrannare undersökning, och kan därför inte uttala mig med 100% säkerhet...

Midjelisterna är väl rostfritt stål, eventuellt förkromade. Listerna runt fram- och bakruta är av aluminium. De stora (yttre) lyktsargarna fram är av rostfritt medans de inre (närmast lyktglaset) troligen är av vanligt svartstål. De håller på att rosta sönder rätt friskt på min egen bil, så det är inget vidare ädelt material under kromet iallafall... :roll:

Vad gäller sargen runt bakljuset är minnet lite mer suddigt, men eventuellt aluminium där också...

Får man fråga varför du undrar?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Karosslister o dyl

Post by A-masen »

Som Dieseltroll sa: Varför undrar du?

Du skulle ju kunna göra det enkla magnetprovet. Många högvärdiga rostfria stål är inte magnetiska. Sedan finns det naturligtvis lågvärdiga rostfria budgetvarianter, men prova i första hand med en magnet.

Om jag inte är felunderrättad så beror det på nickelhalten i stålet om det är magnetiskt eller inte.
smörjgropen
Posts: 4
Joined: Mon Oct 28, 2013 5:39 pm
Location: Falkenberg

Re: Karosslister o dyl

Post by smörjgropen »

Hej på Er o tack för Era svar :D . Jo det är så att jag har riktat ut bucklor på listerna o slipat o polerat dom.Men för att få till den rikitigt fina glansen så lämnade jag bort listerna till en proffs polerare o han sa att det inte va rostfria lister eftersom dom va magnetiska :shock: . Men det är väl som ni sa att det finns olika kvalite på det rostfria stålet. Ps ska även lämna in listerna på en ytbehandling som bara funkar på rostfritt,o är dom inte det så blir dom förstörda av ytbehandlingen :? . Mvh Sotarn
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Karosslister o dyl

Post by A-masen »

Jag tycker det borde finnas bättre metoder som inte riskerar att förstöra materialet. Man skulle, i alla fall i teorin, kunna mäta motståndet i en list. Det är så här att rostfritt har ett markant högre Ohmvärde än t.ex vanligt stål (Googla på Kanthaltråd). För att inte tala om koppar och aluminium etc. etc. Om man tar t.ex framskärmlisten så är ju den rätt lång. Kanske en meter? Sedan är ju själva listen en vikt plåtremsa. Plåtremsan i sig är ~ 0,5 mm tjock (?) Och bredden på den i teorin utplattade remsan går att mäta fram.
Då får man fram efter lite matematik en ledares tvärsnittsarea och ledarens längd. Sedan får man när man mäter ett Ohmvärde. Då kan man börja titta i tabeller på vilka rostfria stål som har det Ohmvärdet. Tabellerna bör finnas på internet numera. Det borde också framgå i tabellerna om det nu vore ett annat material.
Det finns fler metoder att bestämma ett ämnes typ och innehåll. Archimedes Princip t.ex. Men det kräver lite utrustning så det tar vi en annan gång.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Karosslister o dyl

Post by Dieseltroll »

Av ren nyfikenhet: Vilken sorts ytbehandling är det du funderar på? Kan inte komma på något som enbart skulle fungera på rostfritt... :?

A-masen: Nu glömmer du allt masspektrometri och EDS (Energy-dispersive X-ray spectroscopy) :mrgreen:

Elektriska resistiviteten är väl en god indikator, men man ska kanske inte lita på det så mycket att man försöker uttala sig om exakt vilken legering det rör sig om. Tror i och för sig att begränsningen mest ligger i hur dyr multimeter man har... Men som indikator huruvida det är ett magnetiskt rostfritt stål eller vanligt stål som blivit förkromat är det säkert helt OK.

Sen kan jag ju tycka att en "proffs polerare" borde kunna skilja på rostfritt eller kromat material. Om det nu är magnetiskt, (har aldrig kommit på tanken att testa själv) så verkar det misstänkt likt kromat stål. Magnetiska rostfria legeringar (ferritiska / martensitiska) används ifall man har höga krav på hållfasthet eller slitstyrka. Omagnetiska (austenitiska) är de vanligast förekommande och har en högre korrosionsbeständighet än de andra sorterna. Eftersom sidolisterna inte är en bärande del och vi ogärna hade sett att de rostade bort så borde vi kunna utesluta ferritiskt rostfritt.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
smörjgropen
Posts: 4
Joined: Mon Oct 28, 2013 5:39 pm
Location: Falkenberg

Re: Karosslister o dyl

Post by smörjgropen »

Återkommer med svar :-) . Sotarn
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Karosslister o dyl

Post by QV »

Om listerna inte är av "rostfritt" så skulle man iallfall se någon rostig list på liken i skogen,

Men eftersom jag inte har sett någon rostig list någosin så bryr jag mig inte om det är magnetiskt eller inte.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply