Kapillärrör

Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Kapillärrör

Post by Gravis »

Hej,

Någon som vet om det går att byta kapillärröret på värmeregleringsventilen? om det går, vart kan man köpa en sådan.
Känns lite overkill att byta hela ventilen när bara kapillärröret är trasigt.

Ni kanske har något annat lösningsförslag då jag tycker komplett ventil är lite onödigt dyr.

//Gravis
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Kapillärrör

Post by 46-68 »

Möjligen skulle en verkstad som reparerar instrument kunna byta kapillärrör, tempmätaren fungerar på samma sätt.
Har aldrig hört att någon lyckats med detta själv, men på nåt sätt är den ju hpsatt från början?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kapillärrör

Post by A-masen »

Det är en vätska i röret, troligen eter (?) Som jag ser det så är det näst intill omöjligt för en garagemek att få till det. Först rätt volym eter, sedan ur med återstående luft. Därpå hårdlöda igen det. Det är nog ett jobb för en instrumentverkstad. Jige Instrument i Leksand ? (Men det är säkert inte billigt)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kapillärrör

Post by Lars Bd »

Kanske går det att ta röret med "termostat" från en 240 ventil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kapillärrör

Post by QV »

Jige kan göra det men som Lars skriver så skall delarna från en 240 termostat fungera att montera.
Har läst någon tråd/artikel i ämnet
Har inte gjort det själv eftersom jag lyckades hitta en OK ventil på någon marknad.


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Kapillärrör

Post by Gravis »

Hej,
Det låter som att jag får lossa på lädret och köpa en ny alternativt begagnad. Tack för era svar.
//Gravis
ndjagu
Posts: 4
Joined: Sun Jul 03, 2011 12:34 pm

Re: Kapillärrör

Post by ndjagu »

Hej,
Svårigheten är just att hitta röret! Det är inte svårt att fylla med eter och löda igen med mjuklödning. Finns mycket info på nätet,
Engelska bilar har också dessa mätare/ventiler så det finns företag som inte gör annat än lagar dessa men delarna är som sagt svåra att hitta.

/Janne
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kapillärrör

Post by A-masen »

Nya finns, kompletta med slangstosar och allt, men dom är inte billiga:
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... l-az544210" onclick="window.open(this.href);return false;
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Kapillärrör

Post by Gravis »

Det var just det priset som fick snål Ove inom mig att krypa fram :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kapillärrör

Post by QV »

ndjagu wrote:Hej,
Svårigheten är just att hitta röret! Det är inte svårt att fylla med eter och löda igen med mjuklödning. Finns mycket info på nätet,
Engelska bilar har också dessa mätare/ventiler så det finns företag som inte gör annat än lagar dessa men delarna är som sagt svåra att hitta.

/Janne

Det är inget jag har sökt på någongång.
Har du några länkar eller lämpliga sökord att visa upp?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply