Renovera skärmar

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Större plana ytor ska man definitivt vara försiktig med att blästra p.g.a. att dessa gärna vill växa. Ex. tak, dörrar, huvar och liknande.
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag utgick ifrån att den du lämnar skärmen till vet vad han/hon gör.
När jag blästrar själv hemma så använder jag gjutsand som är snäll mot plåten (Vass men i \"dammform\")
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är ju ingen större mening med att blästra stora plana ytor. De slipar man!

Blästringen kommer väl till användning i kanter och där det är svårt att komma åt (innerkanterna av en motorhuv tex. där det är svårt att kunna slipa!). Vid balkar och håligheter där slipning är besvärligt. Sedan slipar man de plana ytorna ned till grundlacken eller plåtrent om det är rostangripet.

Blästring är för övrigt ett sista steg i behandlingen om man skall se det krasst. Att stå och blåsa bort billack mitt på en plan yta med blästern är ingen höjdare! :)
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

DET kan vara den enda lösningen om man vill ha bort ROST, negerkrullet kommer inte ner i porerna så bra som blästern gör,men javisst försiktig ska man vara :o
BLT turbo
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, men då är det ju ändå frågan om punktblästring av rostfläckar och inte blästring för att bli av med lacken! :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det finns nåt företag som specialiserats sig på att blästra hela karossen, in och utvändigt. kan ju va bra om man renoverar ett \"skogsvrak\" eller en solbränd 32 Ford. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det skall ju gå att blästra hela karosser med kolsyreis utan att plåten blir varm och formändrar sig.

Image

Image

Kanske inget alternativ som hobbyrenoverare, men om man har nära till någon som kan utföra det kanske det kan vara ett alternativ för större plåtytor.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

D59471 wrote:Jaha, då förstår jag vad du menar.

En smal skruv igenom "springan" mellan plåtarna altså och sedan ett rör på vardera sidan av plåten som klämmer ihop det hela tack vare skruven? Låter som en smart grej.
Ja, typ, fast på ena sidan är det bara en liten sprint som håller fast plåtarna. Jag såg klämman i nån gammal Classic Motor och stal självklart idén... 8)

Ang. blästring. Om man lämnar iväg saker till Nisses Bläster AB som vanligtvis jobbar med att blästra lok eller balkar till brobyggen så kan plåten lätt bli för stor framförallt beroende på att plåten knackas ut. (samma sak om man kanckar med hård hammare och hårt mothåll) Om man blästrar själv med lågt tryck och med lite omtanke så fungerar det bättre. Så om man renoverar ett skogsvrak så är ju det modellen. Ska man bara ta bort färg så är det ju rätt fånigt däremot... Jag har blästrat en hel kaross in och utvändigt utan att plåten växte eller deformerades, men det tog flera månader... steeeeenlunga.... :roll:
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Det skall ju gå att blästra hela karosser med kolsyreis utan att plåten blir varm och formändrar sig.
Det är inte värmen vid blästring som får plåten att slå sig utan blästermedlets anslagsenergi, det blir som att slå på plåten med en liten hammare och med nog många slag formförändras plåten och slår sig.
Därför ska man ha max 45 graders vinkel gärna mindre mellan plåtytan och blästerpistolen.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, ni har ju förstås rätt att det blir nån form av plastisk deformation och inte formändring pga. värmen.

Men borde inte den plastiska deformationen öka pga. den höga värmen som blir med visst blästermedel?

*dags att bläddra lite i materialböckerna igen*
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Såhär kan det ju också se ut (bil på klubbens annonstorg). :D

Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Den skärmen har sett sina sista dagar. Men ioförsig så är inget omöjligt
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply