Renovera skärmar
Jag utgick ifrån att den du lämnar skärmen till vet vad han/hon gör.
När jag blästrar själv hemma så använder jag gjutsand som är snäll mot plåten (Vass men i \"dammform\")
När jag blästrar själv hemma så använder jag gjutsand som är snäll mot plåten (Vass men i \"dammform\")
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Det är ju ingen större mening med att blästra stora plana ytor. De slipar man!
Blästringen kommer väl till användning i kanter och där det är svårt att komma åt (innerkanterna av en motorhuv tex. där det är svårt att kunna slipa!). Vid balkar och håligheter där slipning är besvärligt. Sedan slipar man de plana ytorna ned till grundlacken eller plåtrent om det är rostangripet.
Blästring är för övrigt ett sista steg i behandlingen om man skall se det krasst. Att stå och blåsa bort billack mitt på en plan yta med blästern är ingen höjdare!
Blästringen kommer väl till användning i kanter och där det är svårt att komma åt (innerkanterna av en motorhuv tex. där det är svårt att kunna slipa!). Vid balkar och håligheter där slipning är besvärligt. Sedan slipar man de plana ytorna ned till grundlacken eller plåtrent om det är rostangripet.
Blästring är för övrigt ett sista steg i behandlingen om man skall se det krasst. Att stå och blåsa bort billack mitt på en plan yta med blästern är ingen höjdare!
Det finns nåt företag som specialiserats sig på att blästra hela karossen, in och utvändigt. kan ju va bra om man renoverar ett \"skogsvrak\" eller en solbränd 32 Ford.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Re:
Ja, typ, fast på ena sidan är det bara en liten sprint som håller fast plåtarna. Jag såg klämman i nån gammal Classic Motor och stal självklart idén...D59471 wrote:Jaha, då förstår jag vad du menar.
En smal skruv igenom "springan" mellan plåtarna altså och sedan ett rör på vardera sidan av plåten som klämmer ihop det hela tack vare skruven? Låter som en smart grej.
Ang. blästring. Om man lämnar iväg saker till Nisses Bläster AB som vanligtvis jobbar med att blästra lok eller balkar till brobyggen så kan plåten lätt bli för stor framförallt beroende på att plåten knackas ut. (samma sak om man kanckar med hård hammare och hårt mothåll) Om man blästrar själv med lågt tryck och med lite omtanke så fungerar det bättre. Så om man renoverar ett skogsvrak så är ju det modellen. Ska man bara ta bort färg så är det ju rätt fånigt däremot... Jag har blästrat en hel kaross in och utvändigt utan att plåten växte eller deformerades, men det tog flera månader... steeeeenlunga....
-anglofil-
Re:
Det är inte värmen vid blästring som får plåten att slå sig utan blästermedlets anslagsenergi, det blir som att slå på plåten med en liten hammare och med nog många slag formförändras plåten och slår sig.D59471 wrote:Det skall ju gå att blästra hela karosser med kolsyreis utan att plåten blir varm och formändrar sig.
Därför ska man ha max 45 graders vinkel gärna mindre mellan plåtytan och blästerpistolen.
Den skärmen har sett sina sista dagar. Men ioförsig så är inget omöjligt
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/