Zenith VN36 B18A - renovering.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by AMZN65 »

I min 1965 med B18A sitter det en Zenithforgasser som aldri har vært rørt annet enn for justering av og til. Jeg opplever litt nykking/rykking under kjøring av og til og tenkte det kunne være på sin plass med en service etter snart 50 års tjeneste.

Bør man åpne forgasseren helt og kjøpe et komplett repsett som f.eks. dette?
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=276286" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller er det tilstrekkelig å gjøre en mindre service?

Mvh JRO
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by OddSverre »

Kjør full overhaling.
Slitt spjellaksel er trolig åresaken til den ujevne gangen, og skal du først bytte den (og bussingene hvis nødvendig) må du plukke den fra hverandre lell. Ikke så veldig komplisert egentlig.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by AMZN65 »

Ok, da gjør jeg det. Er det en god ide å bytte fordelerlokket, eller bør man vurdere å bytte hele fordeleren? Den er nok også original. Eventuelt er coilene ustabile på disse?
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by Torbo »

Fordelerne er jo i utgangspunktet bra, men de er jo ikke vedlikeholdsfrie. Jeg ville beholdt fordeleren, men synes du det er mye bry å gå over den hvert eller annenhvert år, kan ny fordeler anbefales. Stifter bør vel byttes etter ca. 10 000 - 20 000 km, smøre knasten i inni akslingen under rotoren. Sjekke stifteåpning en gang i året... helst også tenning... Så er det opptil deg...

Forgasseroverhalingssettet er normalt i overkant, da det fins mindre sett med det nødvendigste, men det beste er godt nok....
Bytte spjeldakling osv er litt krevende, men økonomimembran, pakninger og annet er spes. viktig. Kjøper du hele settet, kan du jo ha de i reseve og ta resten en gand du får god tid...
f.eks.....
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by AMZN65 »

Torbo wrote:Fordelerne er jo i utgangspunktet bra, men de er jo ikke vedlikeholdsfrie. Jeg ville beholdt fordeleren, men synes du det er mye bry å gå over den hvert eller annenhvert år, kan ny fordeler anbefales. Stifter bør vel byttes etter ca. 10 000 - 20 000 km, smøre knasten i inni akslingen under rotoren. Sjekke stifteåpning en gang i året... helst også tenning... Så er det opptil deg...

Forgasseroverhalingssettet er normalt i overkant, da det fins mindre sett med det nødvendigste, men det beste er godt nok....
Bytte spjeldakling osv er litt krevende, men økonomimembran, pakninger og annet er spes. viktig. Kjøper du hele settet, kan du jo ha de i reseve og ta resten en gand du får god tid...
f.eks.....
Takk for tipsene!

Så, en "quick fix" er å benytte det minste settet med pakninger og det med membranen? Spjeldakslingen er vel OK dersom det ikke er slark i den?

Disse?
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=275418" onclick="window.open(this.href);return false;
og
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... tno=237058" onclick="window.open(this.href);return false;

Fordeler har jeg aldri servet eller reparert. Men jeg antar det står om disse servicetiltakene i Haynesboken? Har den ikke her for tiden da bilen står i en annen by.

Mvh JRO
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by Torbo »

De to tingene er normalt nok. Men du kan jo vurdere pris på de to kontra full pakke?
Last edited by Torbo on Wed Dec 04, 2013 9:56 pm, edited 1 time in total.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by AMZN65 »

Ok, takk for hjelpen. Endres noen av innstillingene på forgasseren ved å bytte pakningssett og membransett? Risikerer jeg å f.eks. ikke få start igjen etterpå og måtte begynne med justering fra scratch?

Motoren starter lett og går fint på tomgang. Etter å ha gått på tomgang (varm motor) 5-10 min så begynner den å dø ut til man gjeter den på gassen. Da går den som normalt igjen, en stund til. Under kjøring går den greit, men nykker av og til ved kjøring på f.eks. 2. gir i lav hastighet. Den "henger" litt etter under fullt gasspådrag før den så går som normalt. Den "nøler" litt, før den kommer for fullt.

Høres dette ut som det kommer fra forgasser?

Stempelringer er skiftet, toppakning og honing av sylindre også. Topplokket er urørt.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by Torbo »

Det kan være røket membran på økonomisatoren den som ligger under et lite lokk festet med tre skruer. Ellers kan den gå bedre med 120 dyser. 1,2 mm, på grunn av endret bensinkvalitet fra tidligere. Men det bør vente, da det trolig blir bra med nye paksninger og membran.

Og du trenger ingen justeringer etterpå. Er du i tvil, kan tomgangsskruen skrus helt inn og halvannen omdr. ut igjen, som en grunnjustering. Senere kan du skru litt fram og tlbake til motoren går best, sjelden mer enn en kvart omdr.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by Torbo »

AMZN65 wrote: Topplokket er urørt.
hm... det er vel noe av det viktigste på motoren?

Men er kompresjonen bra/jevn og motoren går fint, så er det vel bra...?
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by AMZN65 »

Torbo wrote:
AMZN65 wrote: Topplokket er urørt.
hm... det er vel noe av det viktigste på motoren?

Men er kompresjonen bra/jevn og motoren går fint, så er det vel bra...?
Motoren går kjempefint og pent. Det er mange "bilfolk" som kommenterer hvor pent den sviver. Det eneste er at det liksom ikke er full sprut når man tråkker klampen i bånn, men at den nøler littegranne før den kommer for fullt. Samt at den "blir sur" etter 5-10 min på tomgang ved varm motor.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by Torbo »

Det siste minner meg om at nåleventilen er slitt....
- da blir den ikek så lett sur)

litt større hoveddyse vil nok også gi finere akselerasjon, men det bør helst kombineres med å bytte økonomikompensator-membran.

Jeg har dysebrotsjer om det skulle bli aktuelt.
Da kan du få de målene du vil ha for prisen for to frimerker. Trolig re 120-122 (1,2-1,22 mm) bra)?
125 gir mer effekt, men dårligere drivstofføkonomi. Større gir dårligere effekt, og ikke annet modifiseres, andre dyser, kam osv...
117 er standard....
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by AMZN65 »

Torbo wrote:Det siste minner meg om at nåleventilen er slitt....
- da blir den ikek så lett sur)

litt større hoveddyse vil nok også gi finere akselerasjon, men det bør helst kombineres med å bytte økonomikompensator-membran.

Jeg har dysebrotsjer om det skulle bli aktuelt.
Da kan du få de målene du vil ha for prisen for to frimerker. Trolig re 120-122 (1,2-1,22 mm) bra)?
125 gir mer effekt, men dårligere drivstofføkonomi. Større gir dårligere effekt, og ikke annet modifiseres, andre dyser, kam osv...
117 er standard....
Torbo: Har sendt PM.

Mvh JRO
Spång
Posts: 12
Joined: Fri Nov 18, 2011 4:18 pm

Re: Zenith VN36 B18A - renovering.

Post by Spång »

Dagens bensin är för ”torr” och reagerar kemiskt med Zenith 36VN förgasaren. Det bildas partiklar som sätter igen munstyckena och motorn går då för magert.

En ordentlig rengjöring av förgasaren och lite WD40 vid monteringen, sen så går motorn perfekt igen.

Min Amazon –66 går riktigt trevligt i motorn på 98 oktan.
En halv tank 95 oktan ibland är okay, men om jag tankar det för ofta går den för magert och börjar smårycka samt tappar segdragningsförmåga.
Post Reply