Temperaturmätare, vad är vad?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Temperaturmätare, vad är vad?

Post by Kumlamazon »

Sitter och funderar lite över temperaturmätare till Az 1967 till 1970. Det finns väl (minst) två varianter av givare till toppen, en lång och en kort. Olika till årsmodeller/motortyper? I så fall vilka? Sedan skiljer ju mätartavlorna i färg, en grön-grön-röd (till 69 - 70) och en vit-grön-grön-grön-vit. Är den senare till en tidigare årsmodell? Är längden avgörande för funktionen? Skiljer det mellan B18 - B20
topparna i det här avseendet? När byttes i så fall den ena mätaren till den andra? Har inte lyckats reda ut detta via historiken i medlemsmatrikeln.

Om man kollar på de "fyra stora" som säljer, hittar man följande uppgifter:

Säljare 1: Art.nr. 673999 Temperaturmätare Az/PV B18
" 2: Art.nr. 673999 Temperaturmätare Az 58 - 70
" 3: Art.nr. 673999 Temperaturmätare Az B18/B20
" 4: Art.nr 673999 Temperaturmätare Az B20 (Kan konverteras till B18)

Det här blir man inte klokare av. Om samma artikelnummer passar till alla Az, varför uppger man olika årsmodeller samt en konvertering, som består i vad? Någon som är klokare i huvudet än mej (finns det absolut) som har någon hum om det?

/Åke, mer putsare än mekare
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Temperaturmätare, vad är vad?

Post by Arne »

Det är ingen skillnad på temp.mätarna de är inte elektriska utan har ett rör med vätska i sig. Så det är samma funktion på samtliga mätare.
AVG
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Temperaturmätare, vad är vad?

Post by QV »

Nu har jag inte grottatner mig i varianterna men troligtvis är det samma fysiska storlek på varianterna och det är "bara" mättartavlan som skiljer.
Reservdelskatalogen brukar vara en bra hjälp i dessa fall eftersom de olika utförandena har som regel olika artikelnummer där.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: Temperaturmätare, vad är vad?

Post by Kumlamazon »

Du har rätt, Jan, man ska nog inte grotta ner sig i för små detaljer och varianter när allt ändå fungerar. Fysiska storleken på mätartavlorna passar nog överallt. Men ibland går man lite djupare och hittar inga uppgifter. Då måste man fråga. Har tittat i reservdels-katalogerna, både B18 och B20. De har samma art nr till B18/B20, men i B18-kat nämns för "nippel" också ett "tidigare utförande", 190851. Det var nog en sådan med annorlunda längd på givare som rörde till det för mej. Sen finns också i B18-katalogen ett struket art. nummer för tempmät, 659236. Så någon gång under B18-tiden före 1967 har något skett. Då ändrade man nog också färger på mätarskalan. Frågan är bara, när? Hur ser det ut i Din gamling?

I B20-katalogen finns inga ytterligare uppgifter.

Gott Nytt ACAZ-år!

/Åke
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Temperaturmätare, vad är vad?

Post by QV »

Jo gräva ner sig kan alltid göra i saker
Gjorde en snabb koll :mrgreen:

B16 från januari 59 659580
B16 från juni 59 659580 och 656617 Samt ytterligare en med längre "sladd" för saxomat
B18 från juni 62 659580
B18 från februari 69 659236 var överstruken utan hänvisning samt 673999
B20 673999

Så man behöver en reservdelskatalog i mitten av eran som indikerar när bytet mellan de tre? modellerna skedde.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Temperaturmätare, vad är vad?

Post by QV »

Image
en bild från min tråd

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: Temperaturmätare, vad är vad?

Post by Kumlamazon »

Nu har jag "forskat" lite mer om tempmätarna, vilket jag borde ha gjort innan tråden påbörjades. Har gått igenom de senaste 12 årens Az-blad och letat färgbilder på instrumentet. Då ser det ut som att ända från -57 till -69 (Under 1969 har man tydligen bytt mätarfärgerna) har färgerna varit vit-gröna. Alltså har tydligen även tidiga 69:or haft vit-grön. Min -69, ganska sen, 331137, har grön-röd skala. (Även på bränslemätaren). Hittade en bild på en -70 som hade vit-grön tempmätare, lite märkligt. Kanske bytt någon gång till en äldre. De röd-gröna kom nog som reservdel först 1969. Då kan man fortfarande undra, hade de vit-gröna annan längd på givaren och varför?

Fast fortfarande märkligt med säljaruppgifterna, kan ju lätt missleda trots att numret är detsamma.

Utan att ha kollat närmare verkar det som att även bränslemätarna var vit-gröna fram till någon gång under 1969.

Den som söker hen finner. Med det här känner jag mej nöjd. Om någon har något att tillägga, gör gärna det. Det går att gräva hur mycket som helst om bara lusten finns men den tappade jag just nu.

/Åke
Post Reply