Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by daniel_sandberg »

Hur blev ljudet med högtalarna där bakom gallret i hatthyllan? Såg ju finurligt ut =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Helt kanon! :grin:
Det blev underbart ljud i hela bilen, kanske lite väl bra för dem som sitter i baksätet (men så får man ju var sin högtalare i örat då :lol: )
Är själv väldigt nöjd med utformningen på lådan, tillräckligt liten för att man inte ska lägga märke till den när man öppnar bakluckan även om ytbehandlingen kanske inte är den finaste...

Har du själv också färdigt hål i hatthyllan? eller funderar du på att ta upp?

/ M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Tjipp tjipp!

Har passat på att serva upp bilen i helgen inför vår roadtrip. Började med att montera stag på extraljuset:
Image

Sedan såg jag att det ena staget till krängningshämmaren gått av:
Image

Monterade av för att undersöka skadan lite närmre, och såg att nedre delen rostat av helt... Försökte först plocka ett bättre begagnat stag från en reservdelsframvagn jag har liggandes, men icke! Trots ihärdiga försök med mutterknackare och stora doser både rostlösare och värme så ville de inte släppa... Så det fick bli en fullösning istället, kapade av och svetsade dit en M8 bult istället:
Image

Grundat och monterat på bilen igen:
Image

Passade också på att montera en radioantenn, har inte suttit någon (fungerade) på bilen de senaste tio åren... Kändes som det kunde behövas ifall vi nu ska åka ett par mil och inte vill ha med oss Sveriges Radios grammofonarkiv i CD format... Och lite tur hade man också, det gamla (och snygga) antennsprötet passade på den nya foten! :grin:
Image

Har även pumpat alla hjul (även reserven), smort kardan och framvagn, och finjusterat både tändning och förgasaren. Så nu går han som en raket igen! :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Tjipp o hajk!

Hade inget bättre för mig idag så jag började skruva isär allt jag hade i reservdelsväg till framvagnen för att kunna utvärdera skicket på delarna. Hade en komplett och väl valda delar från två andra, förutom det som sitter på bilen. Det som sitter på idag får vi ta vid ett senare tillfälle, för inte är det dax att ställa av han än :wink: :
Image

Och så här ser det ut efter ett par timmar, tar betydligt mindre plats nu :grin: :
Image

När vi var på besök hos QV förra helgen så passade jag på att köpa ett par hörn till kofångarna, i betydligt bättre skick än de som sitter på bilen idag. Tanken är väl att de ska få åka på plats sen i vinter:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Blomquist »

Vad är det för nåt i Volvo-burken?
210 -64, 223 -68
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Qallzar »

Hur gick det med roadtrippen och vart ledde den?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Blomquist: Volvo burken innehåller "Lack- och kromskydd". QV hade en låda sånna som stod (bland mycket annat roligt!), så jag fick en sån på köpet. :grin: Ska tydligen lämna ett genomskinligt skydd för tex insidan av kofångarna.

Qallzar: Jodå, det gick väl bra. Och trevligt var det också! :mrgreen: Från Skåne upp till Mälardalen och tillbaka igen, med stopp vid en massa roliga museer längs vägen. Liten nätt tur på 163 mil... Startade en alldeles egen tråd om vår lilla resa: Amazonsemester i Sverige!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Hallå alla!
Det var länge sen man gjorde något livstecken ifrån sig här, men så lätt slipper ni inte undan! Efter en utdragen höst (tror ni vintern kommer nån gång? :roll: ) med en massa annan inplanerat i verkstan, som vindkraftverk eller dåliga Fordar, så är det äntligen tid över att sätta igång med amazonen!

Rullade in och började riva lite smått i bakljusen:
Image

Skrapade bort ljuddämparmattan från skuffgolvet, och vad hittar man om inte lite rost? :mrgreen:
Image

Kanten på bensintanken, själva tanken verkar dock ha klarat sig relativt bra:
Image

Reservhjulsbaljan, balken på utsidan är också helslut...
Image

Och självklart balken på andra sidan, har nog sett ut sådär sen jag köpte bilen. Dom brukar peka på den varje gång jag är hos besiktningen "Du har väl sett det här..." Den är välventilerad :lol:
Image

Hissade upp och rullade bort bakaxeln:
Image

Hissade upp där fram och plockade bort framvagnen också. Allt sånt roligt ska ju få åka en vända på blästring. Eftersom jag inte äger en såndär rolig lyftbalk så fick jag ställa en träkloss under tråget istället:
Image

Rensade bort mer där bak som kommer vara ivägen, avgasröret och resten av hjulupphängningen. Så här står han nu och väntar på mig tills imorgon: :wink:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by 123GT »

Du är flitig, ser bra ut....väntar med spänning!!!
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Tack, Sven! :grin:

Har fortsatt lite till och från de senaste dagarna, det tar mer tid än vad man tror det här...
Steg ett var att göra klart allt som skulle iväg på blästring. Demontera allt och dokumentera hur det satt ihop, hacka och borsta för att se om det ens var lönt att försöka rädda... Sortera upp vad som ska till blästring och målning, vad som ska galvaniseras och vad jag ska göra vid själv. En del saker fick åka en vända i diskmaskinen för att tvätta bort gammal olja och smörjfett:
Image

Alla bromsskivor mättes upp för att se om det fanns material kvar för att svarva om:
Image

Blev en liten nätt hög ändå, 2 ½ framvagn och 2 kompletta bakupphängningar:
Bägge stötdämparna fram var av ( :shock: ), en övre och en undre bärarm fram blev utdömda, samt att vi hittade begynnande rost i framvagnsbalken... Tur man hade lite reservdelar då :mrgreen:
Image

Detta blev högen som ska få åka på galvanisering sen:
Image

Gott nytt Amazon-år på er allihopa! :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by A-masen »

Fungerar det bra med diskmaskinen? Jag antar att man måste "grovrengöra" först på gammal olja- och grusblandning?
På äldre verkstäder har jag sett ångtvättar, men det här måste väl vara smidigare med starka tvättmedel och måttlig värme i stället. Och det styrker väl lite trixet att använda diskmaskintabletter för kylarrengöring. Just diskmaskintabletter har jag inte prövat till kylarrengöring, men väl kaustiksoda i ett par äldre bilar med framgång. Diskmaskinmedel i tabletter eller lösvikt innehåller en hel del kaustiksoda.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Kanske ska berätta lite mer om diskmaskinen? Helt klart en smidig leksak i verkstaden, och framför allt billigare än en "riktig". Har inte räknat efter noga, men har nog inte lagt mer än 7-800:- totalt. Den kräver mer manuellt arbete och kanske lite sämre resultat jämfört med den vi använder på jobbet, men sen är dom ju i helt olika prisklasser... :roll:

Det är alltså en vanlig diskmaskin, inköpt beggad och ombyggd enligt Classic motors anvisningar. Avloppet dras till en 10 liters dunk ovanpå, med en kran i botten för att stoppa det där när det är dax att öppna luckan. Ut från dunken går det tillbaka in i maskinen utan att passera original fyllnadskran, genom ett hål strategiskt placerat i sidan. Vid diskning så cirkulerar alltså endast tvättmedlet i maskinen.

Har prövat både maskindiskmedel och kaustikssoda i relativt starka koncentrationer, men tyckte inte dom fungerade helt hundra. Nu använder jag Process AL från Strovels. Dyrt i inköp men effektivt och räcker länge, och framför allt väldigt skonsamt mot aluminium och zinkdelar som annars missfärgas (och i fallet med kaustikssoda, faktiskt fräts bort!).

Grov smuts och tjocka fettklumpar måste skapas bort, men annars är det bara att slänga in i maskinen och starta. Jag brukar även stoppa programmet halvvägs och gå in med en borste och hjälpa till med lite manuellt skrubbande. Det gör under för att få bort smutsen! Mot slutet av programmet stänger man kranen och rengöringsmedlet samlas i dunken. När man plockar ut delarna brukar jag spola av dom med rent vatten och blåsa dom torra, eftersom sköljningen sker med "smutsigt" vatten.

Denna får upp vattnet i 65 grader, fullt tillräckligt för att få det rent. Har mätt elförbrukningen till ca 2 kWh / diskning, helt ok i mina ögon med tanke på hur mycket jobba man sparar. :grin:

// M

edit: Forumets första inlägg 2014! 8)
Last edited by Dieseltroll on Sat Jan 04, 2014 9:45 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Blev en lite tur idag också, trots att det blev lite sent igår... :roll:

Började med att plocka ut bensintanken. Slagskruvmejseln kom verkligen till sin rätt idag. Alla utom tre släppte, och de gav efter bara man torterade dom lite med vinkelslipen (ett hack för största spårmejseln):
Image

Värsta hörnet, var nog bara underredsmassa som höll ihop han här... :lol:
Image

Sen var det kofångaren, men där fick vi värma lite för att bultarna skulle ge med sig. Underredsmassa brinner bra. :mrgreen:
Image

Och vips så var den borta också:
Image

Sist ut idag var bakluckan:
Image

Nu är han nog så demonterad han blir för den här gången, så då är det bara att börja laga upp rosten. :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Blev lite amazon-fix idag också...

Fick börja med att hacka bort underredsmassan så man såg hur illa det var:
Image

Där fanns ju en del rost... :sad:
Image

Det enda positiva är väl att (det mesta av) reservhjulsbaljan var original:
Image

La även en liten stund på att tillverka en ny balkbit fram till bakaxeln:
Image

Nya tag imorgon! :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Mats »

Trevligt att se ditt arbete på bilen !
Lycka till ! ;)
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Post Reply