sitter solenoiden rätt??

Moderatorer
Post Reply
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

sitter solenoiden rätt??

Post by cooljb »

hej undrar om jag fått dit solenoiden rätt efter jag lackat startmotorn???eleer kan man få den på fel håll??
Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: sitter solenoiden rätt??

Post by QV »

Varför inte... minnesbilden säger att det är rätt.
Styrtampen närmast blocket, för man kommer åt med skruvmejsel vid behov.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: sitter solenoiden rätt??

Post by az123gt »

Mässingsanslutningen för den tunna kabeln brukar sitta på nedsidan nu ser det ut som den är uppåt, ett halvt varv fel ?
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: sitter solenoiden rätt??

Post by cooljb »

Ser det bättre såhär
Image
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: sitter solenoiden rätt??

Post by az123gt »

På mina startmotorer sitter mässingsanslutning åt andra hållet, alltså sitter solenoiden ett halvt varv fel.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: sitter solenoiden rätt??

Post by az123gt »

Jag tittade i Volvos gröna verkstadshandbok och där sitter den ett halvt varv vriden mot din.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: sitter solenoiden rätt??

Post by Lars Bd »

Flatstiftet är solenoidens manöverlindnings + anslutning och på motstående sida finns solenoidens jord, ansluts batteriet där finns endast 2 + anslutningar. Solenoiden skall jordas i startmotorlindningen och därför måste solenoiden vridas ett halvt varv. Det enda som händer med startmotorn om den provas enligt tidigare bilder är ingenting.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: sitter solenoiden rätt??

Post by cooljb »

ok då kan vi konstatera att den sitter fel,,, tackar mina amazon vänner :-)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: sitter solenoiden rätt??

Post by QV »

Lars Bd wrote:Solenoiden skall jordas i startmotorlindningen
:?:

Det finns ingen jord på dessa tre anslutningar alla är +

+ in till startmotor
+ ut till startmotor
+ in för solonoid

Eftersom det är stora strömmar så kan riktningen ha betydelse för livslängden på kontaktordelen men solonoiden kommer att dra oavsett hur du vänder den och startmotorn kommer att snurra runt motorn.
Jord får den i gods. Går utmärkt att prova med batteriladdaren när du har den löst.


Bilderna i avd 3 gröna häften visar som de andra har påpekat att manövermagneten är vänt åt andra hållet.
Minnesbilderna är fel emellanåt.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: sitter solenoiden rätt??

Post by Lars Bd »

Innan solenoiden har slutit kontakten som ger 12V på startmotorlindningen är den anslutningen en ren jordpunkt. Som det ser ut på genomskärningsbilden i verkstadshandboken har solenoiden en effektkrävande draglindning samt en relativt lågeffekt håll-lindning. För att draglindningen inte ska brinna upp vid längre startförsök jordas den i startmotorlindningen tills solenoiden har gjort hela slaget och slutit kontakten i solenoiden, då blir det som du skrev QV +12V på startmotor in och draglindningen matas med +12V från båda håll. Den klenare håll-lindningen ser därefter till att solenoiden kvarstår i draget läge tills man bryter spänningen på startmotorns anslutning 50 (solenoiden).

Solenoiden på den tidiga överväxeln (D-typ) är liknande med 2 lindningar dock sker där urkopplingen av draglindningen med en mekaniskt påverkad brytare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: sitter solenoiden rätt??

Post by QV »

Nu har jag läst en 4-5 gröna häften om el från 59 - 70 någonstans och bilden med två lindningar finns där och i någon av utgåvorna finns det även en (tydlig) linje till polen.

Dock så står det inte nämnt i text och inget specielt elschema för funktionen finnes. (det är dock väl dokumenterat när det gäller Dtyp överväxel manövermagnet)
Det som förvånar mest är att inget skrivs (vad jag kan se) att manövermagneten skall monteras "rättvänd" utan det är bara "montera manövermagnet".

Har läst en del Boschliteratur också men det var inget språk jag kunde hantera och bilderna runt manövermagneten visade inget elschema.
Funktionen är ju "inte otänkbar" men eftersom BOSCH startmotorer till VOLVO är rätt driftsäkra så har jag aldrig meckat med dom i den nivån. När folk har använt de för att öppna bakluckan så har ingen skrivit att man måste jorda ena polen. Men det kan ju bero på att hållindningen är tillräckligt kraftig.

Jag har ju några startmotorer liggandes och det vart just intressant att montera ner en av manövermagneterna i sommar :mrgreen:

Nåväl alltid lär man sig något nytt. Det är ju det som dessa meningsutbytena är till för.
Ha det

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: sitter solenoiden rätt??

Post by Lars Bd »

Bild 75 i avdelning 3 elektriskt system (Svenska utgåvan) visar de 2 lindningarnas koppling.
Här är samma bild i Engelskt utförande.http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... le_id=1160
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply