värmepakets slangar???

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

värmepakets slangar???

Post by cooljb »

hej
håller på att sätta ihop motorn med resterande prylar runt om. ser nu att enligt http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47557?type=sc" onclick="window.open(this.href);return false; har slangarna till värmepaketet annorlunda än jag, spelar det större roll hur man sätter dem?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: värmepakets slangar???

Post by Lars Bd »

Bilden visar slangdragningen -68, på 69-70 är slangarna på värmeventilen omkastade. På B20 modellerna användes röret mellan vattenpump och värmeslang från 140 och det har en annan vinkel bakom toppen. Därför är slangdragningen och även slangarna annorlunda på B20.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: värmepakets slangar???

Post by cooljb »

ok, men kan jag ha det så här??? gjorde som sidan visade, men har ju en amazon b20 -69.

Image
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: värmepakets slangar???

Post by Lars Bd »

Värmen kommer att fungera men om man jämför med den nördmässiga dragningen sitter alla slangar fel. Det varma vattnet ska gå från toppen till övre röret på värmeventilen, från nedre röret på ventilen till nedre på värmepaketet, från övre på paketet till vattenpumpen. Har du slangar avsedda för 69-70 kommer den dragningen att se bättre ut. Eventuellt får man kapa av lite i båda ändar av slangarna för att de ska sitta snyggare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: värmepakets slangar???

Post by cooljb »

Lars Bd tycker du det blev bättre nu då???
Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: värmepakets slangar???

Post by A-masen »

Cooljb: Jag skall inte kommentera slangarna för jag vet inte vad som är rätt och fel. Men ledningen till tempmätaren ser ut att leva lite stressigt. Du vet väl att det är ett tunt mässingsrör? Det har samma funktion som det tunna glasröret i en vanlig glastermometer. Om du "viker" det röret för tvärt stänger du av vätskan som finns inne i röret (eter) och tempmätaren visar inget värde. Röret kan också gå av om man är ovarsam med det. Tempmätarna går att laga, men det är dyrt.
I övrigt får du beröm för ditt fina arbete.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: värmepakets slangar???

Post by QV »

Desutom så skall väll tempmätarens rör komma ut ifrån kupen på andra sidan värmepaketet.
Då blir ju röret "lite längre" också vilket kan hjälpa denna installation.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: värmepakets slangar???

Post by Lars Bd »

Ja i stort sett var det så dock med den anmärkningen att slangarna till värmepaketet inte ska korsas som du har gjort.
Efter några minuters sökande på volvoamazonpictures hittade jag den här bilden som troligen är "rätt" http://www.volvoamazonpictures.se/car_p" onclick="window.open(this.href);return false; ... 464_13.JPG
Din dragning fungerar så länge inte slangarna kan skava mot varandra eller något annat.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: värmepakets slangar???

Post by cooljb »

ok tackar boys för all hjälp, då ska jag efterjustera lite hehe.... lars länken funkar inte.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: värmepakets slangar???

Post by olleholm »

Har tittat i reservdelskatalogen,din första bild är riktigt,enligt V-P katalog.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: värmepakets slangar???

Post by QV »

Det här var ju kul!
Det är lika många åsikter om detta som om olja till motor och växellåda, det här måste man ju ge sig in i :lol:

Gröna häftet för instrument och värmesystem från 66 visar en (tecknad) bild men bara med en slang.
Den som går från värmeventilen till värmepaketet.

Den sitter monterad som den första bilden. Alltså innan du ändrade slangarna.
Om den är "riktig" och vattnet skall tryckas in lågt för att få bort luft så var din första inkoppling helt rätt... :D

Det bästa med denna historia är att så länge allt ligger i serie så kommer du få värme när värmeventilen öppnar.
Får kolla lite försäljningsbroschyrer från åren.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: värmepakets slangar???

Post by cooljb »

hej igen! hittade nu en gammal bild på min motor och ser ut som jag la slangarna på sista. bilen har två ägare inom samma släkt och gått 7700mil så jag tror inte de har ändrat nått,, så jag har det som sista. och när man kollar runt på olika bilar så verkar det vara så då med. tackar för intresset :lol:
Image
Post Reply