bakluckefundering

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

bakluckefundering

Post by Gravis »

Hej, jag har en fundering ang skuffluckan. Nu när jag har monterat listen runt luckan samt justerat den efter bästa förmåga så tycker jag att den ligger lite väl högt.

Kan någon försöka beskriva hur den ska ligga om man jämför med karossen. Någon som vet vad man kan göra samt vad det beror på om den ligger för högt i jämförelse med karossen? finns det något referensmått man kan gå efter?

Alternativt så ska den ligga en bit ovanför motgående kaross.

//Gravis
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: bakluckefundering

Post by Amakombi »

har du justerat på de två skruven på plåten under bakluckan, har du ställt ner gångjärnen längst ner och den är ändå för hög?

annars rent inpassning av delar kör ja alltid med nagelpassning.
fingret plant mot delen och för över kanten, bakåt bilen ska alltid gå men framåt ska de vara stopp..
så även på bakluckan.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: bakluckefundering

Post by Gravis »

Hej,

Utifrån din beskrivning så ligger definitivt min lucka alldeles för högt mot karosslinjen, bra tips gällande nagelpassning.

jag har justerat på lucka och fäste, tyvärr så ligger gångjärnen i nedersta läget redan. Det går kanske att fila lite så att jag kan justera ner dom ytterligare. Tänker jag efter så låg luckan högt redan innan jag monterade listen.
Det som stör mest är att sidorna på luckan ligger betydligt högre "ca 5mm" en motgående karosseriplåt.
Det är lite egendomligt att det inte går att få ner den mer utan att modifiera.

//Gravis
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: bakluckefundering

Post by Amakombi »

vill tro att den ska ligga lite under plåten mot bakrutan men att den sen sticker upp lite på sidorna är inte hela världen sålänge de inte är för mycket!
risken är jue om den ligger för högt är att man får vattenläckage in i skuffen till följd.´

amazonen är jue en gammal kaross och alla springor var jue inte hundra från fabrik ens.

5 mm på sidorna låter klart mycke i alla fall, 2 mm skulle se bättre ut.

var ute och tittade lite på en sedan ja har som är oskruvad och ej krockad och den stack faktist upp cirka 0.5-1 mm överkant och kanske 2 mm på sidorna och detta såg rimligt ut.
får man den längre ner kanske risken är att den blir för tät nertill istället.

vore roligt om nån mer såg på sin bil så får vi detta utrett :grin:
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: bakluckefundering

Post by QV »

Skall man ha "perfekt" passning på bakluckan får man allt prova med några olika först.
Har sett värre än 5 mm!

Har du drag på bilen? Tunga lass och Amazon är ingen bra kombo. Nu vet jag inte om "karossförlängningen" gör att luckan sitter fel.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: bakluckefundering

Post by Gravis »

Hej,

Jag har inget drag på bilen, mäter jag mellan skuff och plåt mot rutan så ligger jag på ca 2mm på sidorna ca 4 till 5 mm.
Då kanske det bara är att gilla läget.
//Gravis
Post Reply