Kamaxelbyte

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Kamaxelbyte

Post by amazon guy »

Hej,

Har ett kamaxelbyte förestående på min ´69 och skulle vilja höra mig för huruvida man måste lyfta motorn och/eller ta av toppen för att kunna fiska ut lyftare? Räcker det eventuellt att ta ner kylare och dra ut kamaxeln den vägen? Och hur gör man med lagerbytet? Andra problem jag är omedveten om nu och som kan dyka upp?

Tyvärr så hittar jag inga svar på dessa frågor genom sökfunktionen.

Tacksam för alla tips,
Dennis
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Kamaxelbyte

Post by Arne »

Du måste lyfta av toppen, demontera fördelaren och bränslepumpen. Lyftarna kan du fiska upp med ett anpassat rör som du slipar till för att kunna få upp dessa. Demontera vevaxelns remskiva och ta bort transmissionskåpan. Nu kommer du åt att ta av kamaxeldrevet och brickan under denna. Återmontera den nya kamaxeln med infettade nockar och alltid med nya lyftare. Om du måste byta kamaxellagren bör du plocka ur hela motorn. Vad man eventuellt kan göra utan att demontera motorn är att byta det första kamaxellagret och ta det utåt, oftast är det detta lager som kan vara dåligt. Montera tillbaks allt i omvänd ordning, glöm inte att montera dreven mot vardra märkning (vevaxeldrev & kamaxeldrev).
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kamaxelbyte

Post by Hasse63 »

Glöm inte tappa ur kylvätskan innan topplyftet så slipper du få den i tråget.

Finns ritningar på div. verktyg som kan behövas, dom hittar du i länksamlingen i kategorin övrigt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kamaxelbyte

Post by amazon guy »

Tackar för dom nyttiga tipsen, återkommer säkert igen när det blir aktuellt med bytet och därmed kanske nya problem som kan tänkas dyka upp i samband med det.

Dennis
Post Reply