Nybliven amazonägare 66a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Amma122s »

Amazing..love it :grin:
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tackar! Känns skönt att kommit så här långt.
Nu har jag beställt en ny slavcylinder då en hjälpsam forumsmedlem upptäckte att det satt en b16 cylinder monterad.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Idag blev det lite smått o gott gjort. Frontplåten eller vad man nu säger framför kylaren var så rostig så den måste slipas ner och lackas, så det har jag börjat med idag. Slipat ner och lackat detaljer så som tuta och spolarburksfästet m.m. Plockat bort dörrsidorna som ska piffas upp tillsammans med övrig beklädnad. Har och börjat med att byta handtag på förardörren eftersom det inte fungerar (ska göra klart det ikväll).
Ska hämta ut nya slavcylindern så nu hoppas jag att det funkar bättre.
Några bilder ifrån idag (sorry för dålig kvalitet).

Kylaren på plats med nya slangar och klämmor.
Image

Nya "pluppar"
Image

Lackat tuta m.m.
Image

Dörrsida med dålig kromfolie. Tänkte lacka listen och fixa till dörrsidan så gott jag kan (lite sliten och ledsen)
Image

Projekt dörrhandtag
Image
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Lite som hänt.
Bytt slavcylinder så nu passar det perfekt. Handtaget och låsmekanismen isärtagen och rengjord så nu funkar dörren som den ska. Har nu tänkt att byta fjädrar och stötdämpare bak. Tänkte först plocka ner axeln och allt vad det innebär för bussningsbyte m.m men känner att det få bli nästa vinters projekt.
Ser det allt för dåligt ut så tar jag väl det nu men då kanske det inte blir så mycket åka av i sommar.
Vi får se vad som händer :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

Eftersom jag har varit i botten av renoveringsträsket så säger jag "håll den tanken"

Plocka ihop bilen och åk nu på sommaren.

Det är bra på många sätt som man inte förstår förens efter några år när man har kommit upp ur träsket.
Eftersom alla bultar är nyligen åtdragna så är det inte mycket extra jobb att plocka ner det i höst igen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Fick bilen på hjulen idag, drog fast bärarmsbultarna m.m. Kändes skönt att rulla fram bilen med "nya" framvagnen.

Du har säkert rätt Janne men jag måste säga att det känns riktigt tråkigt att montera nya grejer när den ser ut som ett skogsvrak runtomkring. Får ta mig en funderare :?:

Måste man lossa bärarmarna för att få loss fjädrarna?

Det är tyvärr också en del rost i innerskärmar men det kommer jag absolut inte ta tag i den här delen av året.

På egna hjul :grin:

Image
Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

peoa wrote:men jag måste säga att det känns riktigt tråkigt att montera nya grejer när den ser ut som ett skogsvrak runtomkring.
Det är en av orsakerna till att man skall göra det.
En ny bult i motorutrymmet gör att allt ser skitigt ut.

En ny krombit på karossen gör resten till ett "skogsvrak"

Så när man monterar ihop den så får de nya bitarna tid att få lite "patina" så resten ser bättre ut.

Sedan är det lättare att hitta felljuden ifall man inte varit på allt...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Visst är det så Janne! Beslutsångest!!
Tänkte ge mig på att byta fjädrar,stötdämpare, bromsrör och dämparband under helgen.
Om jag måste börja lossa på bärarmar och mera så är risken stor att det går sönder någonstans. Det mesta har ett lager underredsmassa på sig men när jag skrapade fram muttrar och bult ser det inte kul ut. Så vi får se om det blir en totalgenomgång eller byte av nämda delar och ta resten i vinter.

Räknade på nya delar bak och det är inte jättedyrt att byta ut och frågan är om det tar så mycket längre tid?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Blomquist »

Bärarmar behöver man inte lossa för att byta spiralfjädrar, vare sig på nyare eller äldre utförande.
Det räcker med att lossa balataremmarna samt stötdämparna.
Men det kanske är läge för att byta bussningarna till bärarmarna när man ändå har brallorna nere
så att säga, fast då sitter man rätt snart fast i renoveringsträsket. Det har i alla fall hänt mig.
210 -64, 223 -68
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för infon Blomqvist! Det är precis det jag menar, när man ändå håller på osv.
Men hur som helst så blir det ett vinterprojekt för när jag kom hem ifrån jobbet idag så gick jag direkt ut i garaget och efter ca 3 timmar sitter det nu nya fjädrar, dämpare och fångband. Men fjädrarna "ramlade" inte ur precis. Fick faktiskt använda fjäderspännare. Samma sak när de nya skulle på plats. Ena sidan gick med hjälp av ett spett men v-sida fick jag använda spännare.

Image
Image

Eventuellt blir det start av motor i helgen. Lite småpyssel som kvarstår men inte några stora saker så det är inte omöjligt att det hinns med.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Idag var en spännande dag!

Jag kopplade in den sista elen, monterade förgasarstag, ställde in brytarna och fyllde på olja och glykol m.m. Hällde i lite olja i tändstiftshålen och stoppade i batteriet. Sedan var det nervösa sekunder när jag skulle vrida på nyckeln :oops: . Startmotorn gick runt men inget liv i motorn. Upptäckte ganska snabb att det inte kom fram någon bensin. Lossade slangen vid förgasaren och sög fram bensinen. Kopplade tillbaka slangen för ett nytt försök. Precis då kom min fru och tvåriga son in i garaget. Jag vred på nyckeln och motorn startar direkt :shock: . Upptäcker att det läcker vid bensinpumpen. Jag skruvar loss den rengör och smörjer in packningar och gör ett nytt försök. Inget läckage någonstans och motorn låter precis som den ska. Efter att den fått gått en liten stund stänger jag av den.
Sedan började jag tänka på allt jag rivit isär och satt ihop igen. Och att jag aldrig tidigare gjort något sånt här förut.
Det kändes nästan för bra för att vara sant...
Härligt!
:grin:

Image

Nu är det insidan som skall få en genomgång
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Idag har jag gjort rent dörrsidorna och fixat till dom lite grann. Nedre listen hade släppt så den limmades och några nya clips har monterats.
Har även tagit bort kromfolien på listerna så dom ska målas imorgon.

Image
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Fortsatt med dörrsidorna. Lackade och klara dock inte på bilden.

Image

Slipat golvet. Vänster sida ingen rost överhuvudtaget, höger sida var det lite rostigt. Tre småhål som ska svetsas imorgon.
Måste varit nåt läckage någonstans eftersom det verkar ologist att höger sida skulle vara mer utsatt?
Under baksätet verkar det inte vara någon rost så den biten låter jag faktiskt vara.
Det var en ganska rejäl buckla i golvet men några slag senare med gummiklubban så var den mer eller mindre borta.

Image
Image
Last edited by peoa on Tue Apr 01, 2014 6:39 pm, edited 2 times in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Jag tittar på din dörrsida. Det är lite skrynklor och veck där armstödet är monterat. Man kan med måttlig värme, t.ex från en hårtork, få plast att återgå till sin ursprungliga form.
Detta gäller framför allt skumplast i tätningslister m.m. Men även galon och liknande. Var försiktig bara så det inte blir överhettat och börjar smälta.
Sådana här, endast ett bildexempel: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk ... 000-17317/" onclick="window.open(this.href);return false;
är nog på gränsen till för varma. Kanske om man håller på lite avstånd. Man får prova sig fram i ett dolt hörn hur mycket värme materialet tål.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för tipset!
Jag har en värmepistol, precis värmt och skrapat golvet med den (inget kul jobb).
Det kan säkert funka men det kan nog gå fel snabbt för den blir sjukt varm.
Vi får se om jag vågar testa.

Jag har beställt en matta på 200x50 och ska försöka göra en torpedmatta.
Är det någon som gjort en själv någon gång?
Tänkte ta kartong och göra en mall innan jag börjar skära i mattan.
Vi får se hur det blir.
Post Reply