Problem med styrningen

Moderatorer
Post Reply
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Problem med styrningen

Post by Fåglefelt »

Ratten går inte tillbaka. Inte heller däcken :lol: ...

nämen alltså, När jag svänger så får jag använda lika mycket kraft tillbaka för att få ratten rakt igen. Vilket jag finner lite störande, med tanke på att det var den enda tvåan jag inte fixat (SBP)...

Nån som vet vad det kan vara, en kompis nämnde \"Toe in\", men jag har ju inte varit på det. Kan för övrigt säga att jag har 205/60R14 däck på, så det kan ju vara en liten del av problemet, men absolut inte hela...eller?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nu vet jag inte vad du har för årsmodell men om du har smörjnipplar på lederna fram bör du pressa i nytt fett. Lossa styrstagens fäste vid länkarmen och se om lederna löper obehindrat. Kolla även att styrsnäckan roterar obehindrat och att oljenivån är korrekt (det är växellådsolja i snäckan om jag inte minns fel). Detta är mer service än en orsak till problemet.

Gör sedan en ordentlig framvagnsinställning så skall du se att problemet försvinner. Om du är osäker på hur du gör vänder du dig lämpligtvis till en däcksfirma m. apparatur för framvagnsinställning eller framvagnsinställningsfirma, ibland hjälper även bilia till men de brukar vara obefogat dyra. Jag gav 400kr för framvagnsinställning av min bil men då ingick originalshims och den utfördes med datoriserad utrustning (som de flesta har idag).
Post Reply