Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Tack Jonas! Det var länge sen man hörde något om din egen kärra, ute och glider något med den? Nog tycker jag det är på tiden att du uppdaterar din egen tråd... :wink:

Han med en snabbis i söndags också, började med att måla insidan på balkarna. Passade även på att måla det som blivit blästrat/svetsat runt tanken:
Image

Lagt på locket och svetsat igen:
Image

Nästa helg blir det att byta resten av golvet där bak! :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Amakombi »

här flyter de på:) denna tråd följer ja så fortsätt i samma stil!
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Pälle »

Bra jobbat!


Skickat från min Commodore 64
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Gravis »

Härligt plåtarbete, blir lika imponerad varje gång du uppdaterar din sida.
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Gravis »

Härligt plåtarbete, blir lika imponerad varje gång du uppdaterar din sida.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Tack alla! Positiva kommentarer och mycket kaffe, det är det som gör att man orkar hålla tempot uppe! :grin: För nog är väl fortfarande målet att vi ska ut på vägarna innan sommaren. Kan bli tajt när man ska hinna igenom besiktningen också... :roll:

Målet för helgen var ju att ge sig på resten av golvet, så jag började med att tillverka en ny plåt till hörnet in mot hjulhuset:
Image

När jag väl hade kapat ur för den så kom man åt att laga upp ett litet hörn av balken där rostmasken varit framme, blästra ur resten av balken och grundmåla:
Image

Medan färgen torkade kapade jag bort den gamla äckliga fusklagningen för att kunna passa in mer golv:
Image

Svetsat fast plåten:
Image

Passat in och börjat punkta fast resten av golvet:
Image

För att komma åt ordentligt att rikta in och svetsa det sista så behövde den gamla sandplåten åka bort. Snabbt snitt med vinkelslipen senare:
Image

Det var allt jag hann med denna helgen. Är det lugnt på jobbet så kanske jag smiter ut en dag i veckan också... :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Tjipp tjipp!

Tog en halvdag idag för att kunna stoppa in ett par timmar i verkstaden. Började med att helsvetsa golvet innan jag började passa in den nya bakskärmen. Inte sån där helt hundra passform på denna sidan heller, fick korta den ca 2 mm och snitta upp dubbelkrökningen under bakljuset för att det skulle möta original plåten lite snyggare:
Image

Nästa steg var sandplåten:
Image

Från utsidan:
Image

Sen gjorde jag en ny plåt till hjulhuset för att ersätta en gammal ful-lagning. Det som fortfarande var frisk originalplåt får åka tillbaka sen:
Image

Nu ska jag bara svetsa igen hjulhuset och göra en ny längsgående balk till höger sidan, och sen är vi klara med rostlagningen för den här gången! :grin: Ah, jusde hittade ju ett litet hål i det enda hörnet vid tanken som jag inte redan varit på när jag slipade lite färg, och framvagnsbalken och... :lol: Kommer nog ta mer tid än vad man tror, även om det är skönt att det går framåt! :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Qallzar »

Här är man flitig!
Finns ju alltid nått o göra me dessa gamla bilar, man får köra i etapper. Annars får man ju inte göra annat än va i garaget :lol:
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Jag började helgen med att svetsa klart i hjulhuset. Ska slipas lite och sen är det också klart för att börja lacka och spackla: :grin:
Image

Nästa steg blev att demontera styrväxel och hjälpstyrarmen. Dessa har också ett par delar som ska lackas samtidigt som resten av framvagnen, så jag fick planera lite i förväg. Här ligger alla delarna och väntar på att få åka genom diskmaskinen. Notera det långa röret som sitter fast i det nedre locket, inte konstigt att det är helt omöjligt att trä igenom kabeln till tutan uppifrån... :shock:
Image

Om någon undrar så satt styrarmen fast, mycket rostlösare och värme samt en krokig avdragare löste problemet: :lol:
Image

Rent och fint igen, väntar vi bara på att få tiden till att montera ihop det igen:
Image

Nästa steg var balken som jag dragit mig lite för att börja på, nu hade jag inget val längre. In under för att ta lite mått:
Image

Tillverkat en ny balk av 1.5mm plåt:
Image

Och slutligen borrat ur alla punkterna som höll fast den gamla:
Image

// M
Last edited by Dieseltroll on Fri May 30, 2014 11:34 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Blomquist »

Nästan synd att svetsa dit den där balken, blev ju rena konstverket.
210 -64, 223 -68
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by A-masen »

Jag håller med dig Blomquist. Tre betydande bildhuggare/bildkonstnärer: Michelangelo, Sergel och Dieseltroll.
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by ammakillen »

bra jobbat :grin: varför kallas de sandplåt egentligen? är väl ingen
sand där direkt :mrgreen:
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
MadeInSweden
Posts: 14
Joined: Mon May 19, 2014 6:13 am
Location: Kungälv

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by MadeInSweden »

Otroligt imponerande! Sätter igång med mitt egna projekt till hösten och håller alla tummar att det inte blir speciellt mycketr rostfix... :mrgreen:
Amazon 4D - 1961
Toyota GT86 - 2014
Audi A6 Allroad - 2004
Nissan GT-R - 2011
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Tack alla! Alla fina ord man får här på forumet hjälper med motivationen när det känns tungt, gör det värt med allt extra jobb med att dokumentera och sporrar på att göra ett ordentligt jobb. Inte bara punkta över rosten och måla på med underredsmassa... :roll: :lol:

Blomquist: Blev rätt nöjd med den själv faktiskt, kanske ska göra en extra bara för att ha som prydnad? :lol:

Masen: Nu tycker jag faktiskt att du tar i lite... (även om det alltid är trevligt med beröm! :grin: ) Vi har många här på forumet som är mycket duktigare på plåtjobb än vad jag är. Peter Widell, ATS och Iv@n bara för att nämna några, det är dessa personer som har lärt mig allt jag kan om rostlagning. Ett stort tack till alla här på forumet, för att ni har tagit er tid för att visa hur det ska gå till och för att ni har delat med er av eran erfarenhet!

Amma: Nej, dom är ju aldrig i närheten av någon sand... *vissel vissel* :mrgreen:

MadeInSweden: Amazon-projekt? utan rostfix? Den var bra den... :lol: Nejmen, lycka till med projektet. Se bara till att fixa en smaskig tråd åt oss andra, så vi får något att dreggla över! :grin:

Så åter till dagens projekt. Fick en lite leverans från VP, hoppas det var det sista nu:
Image

Svetsade fast balken. Jag använde domkraften för att hålla den plan mot golvet medans jag svetsade fast den uppifrån. Ni kanske ser att jag fick modifiera den lite? Kom på att jag måste ha plats till kofångarens bärjärn också... :oops: Jag är bara glad att jag inte upptäckte mitt misstag när det var dax att montera... :lol:
Image

Hållaren till avgassystemet hittade sin plats igen efter en vända genom blästerskåpet:
Image

Sist ut idag var det sista hörnet vid tanken:
Image

Primer imorgon? Eller är det någon som vill sätta en slant på att Murphy kommer emellan? :mrgreen:

// M

edit: Fixat bildlänkar och lite stavning...
Last edited by Dieseltroll on Fri May 30, 2014 11:36 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Nils Järnberg »

Så bra det blir!


Sent from my Commodore 64
Äntligen med Amazon igen!
Post Reply