Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Tack Nils! :grin:

Började dagen med att testa de nya stänklapparna från VP, är väl synd att säga att man är imponerad över passformen... :sad:
Image

Nästa steg var att lägga tillbaka tanken (den passar fortfarande 8) ) och borra nya hål för monteringsskruvarna:
Image

Målade ett lager rostskyddsgrund för att vara säker på att det finns färg på alla plåtytor:
Image

Sen var det förberedelser för lackering som stod på programmet. Storstäda verkstaden, dammsuga ur allt slipdamm från bagaget, maskera till höger och vänster, matta den gamla lacken, finjustera plåtjobbet lite här och var, maskera halva verkstaden, vattna golvet och slutligen torka av med T-röd och klibbduk... Tror det var allt som skulle hinnas med innan vi kunde måla... :roll:
Image

Och till sist, en hög med färska bilder på bilen i en trevlig gul nyans. :grin: Bilderna är så färska så att sprutdimman fortfarande hänger i luften:
Image

Image

Image

// M

edit: Fixat bildlänkarna...
Last edited by Dieseltroll on Sat May 31, 2014 10:33 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by peoa »

Jag är otroligt imponerad av ditt arbete!
Måste kännas skönt att veta att bilen är så grundligt genomgången.
Din bil kommer bli otroligt fin när du är klar!
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Amakombi »

inte før att førsvara vp men passformen på stänkplåtarna har ja før mig ska vara ganska okej, ser ut som ankstjärten skulle kunna gå att knäcka in mer, kan kanske ligga lite før långt ut nu?

/Ronny
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Tack tack, Peoa. :grin: Grundligt vet jag väl inte, men försöker göra det mest här i livet efter devisen "Ska det göras så kan det lika gärna göras ordentligt..." Sakta med säkert så uppgraderar vi helhetsintrycket av bilen, någon gång kanske den till och med blir klar :lol:

Amakombi: Nej, egentligen ska jag väl inte klaga på passformen. Jag blev bara så förvånad med tanke på att alla plåtbitar är köpta av just VP. Man kan ju tycka att dom borde ha kollat passformen på sina delar... Efter lite funderade så kom väl jag också fram till samma slutsats, att böja in sandplåtarna lite så det stämmer bättre.

De senaste dagarna har mest varit fyllda med spacklande och slipande på bilen:
Image

Medans spacklet torkade passade jag på att trycka in lite karosserikitt i skarvarna mellan plåtarna:
Image

...Och sen tillbaka för att spackla och slipa lite till:
Image

När jag väl kände mig nöjd, framåt eftermiddagen idag, så la jag ett till lager epoxi-grund. Tyvärr lyckades jag med konststycket att få en jätterinning mitt på vänstersidan, så jag får lugna mig tills imorgon så att jag kan slipa till det och lägga topplacken:
Image

// M
Last edited by Dieseltroll on Sat May 31, 2014 10:46 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Jag började dagen med att försöka slipa till "gardinerna" som blivit i grundfärgen, men eftersom jag lyckades slipa igenom på ett par ställen så tyckte jag att jag lika gärna kunde passa på att spackla igen ett par mindre blessyrer om jag ändå behövde blanda till mer grundfärg... Hittade en del på vänstersidan...
Image

..Och en del på högersidan:
Image

Ett (till) lager grundfärg på det. Ni kan tro att jag tog det försiktigt för att undvika rinningar den här gången :lol: Betydligt bättre resultat :grin:
Image

Sen var det bara att samla modet för att börja blanda till den riktiga färgen och sätta igång. Så här står han nu, lika gyllengul och fin som när han rullade ut från fabriken. Åtminstone på bakänden:
Image

Image

Image

Image

Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by John »

Ser riktigt bra ut bara det roliga kvar att montera ihop nu :D

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Blomquist »

Jag skulle inte skruva dit de där stänklappsplåtarna. Tycker att det är rätt
så tveksamt att skruva fast grejor i rostfritt stål på ställen på bilar som är utsatta för fukt.
Ämnet har varit uppe förr här på forumet, det handlar om katodiska fenomen.
Ännu värre med de främre stagen som sitter med skärande plåtskruv rakt in i balkarna(!).
Föredrar galvad järnplåt.
210 -64, 223 -68
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Mjo, Blomquist, jag brukar också vara väldigt tveksam till att blanda rostfritt och svart material. Eftersom jag inte kände för att göra ritningar och få nya plåtar vattenskurna så får nog dessa duga ett tag framöver iallafall. Efter montering tänkte jag smeta in dessa med så mycket underredsmassa som möjligt, det gör det åtminstone svårare för vattnet att leta sig in. Sen kommer faktiskt skruvarna att fungera som offeranoder eftersom de "bara" är förzinkade. Man får väl hålla koll på dom och byta ut skruvarna när zinken är borta... :lol:

Idag har jag gått igenom berget av delar som varit på besök hos blästraren, för att välja ut de bästa bitarna att lacka och slutligen montera tillbaka. En del kunde användas direkt och en del behövde få lite ny plåt, som denna bärarmen:
Image

Framvagnsbalken var väl den stora besvikelsen. Hade väntat mig en del rost, men inte så här mycket. Reserven var till och med ännu sämre än originalet:
Image

Image

Image

Märkte upp kanterna på förstärkningsplåten:
Image

Satte upp den i pelarborren för att borra ur svetspunkterna. Det var säkert ändå dax att städa under skruvstycket. :lol:
Image

Ser rätt OK ut på insidan, mest rost i botten:
Image

För att kunna tillverka nya delar i 2mm plåt så fick jag göra om mitt skruvstycke till ett enkelt pressverktyg av lite skrot som låg:
Image

Profil:
Image

På det imorgon igen!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Jag började med att göra iordning en ny botten till framvagnsbalken, komplett med förstärkningen på insidan:
Image

Passade på att grunda hela insidan av balken, jag menar när kommer man ha så lätt att komma åt nästa gång?
Image

Och svetsade ihop:
Image

En av underläggsbrickorna till dämparbanden till bakaxeln fick kasseras, så jag tillverkade en ny sådan av lite 3 mm plåt:
Image

Nästa steg var att ge sig på ytterändarna på framaxelbalken, och det innebar bland annat att tillverka nya förstärkningsplåtar. Jag gjorde dom i två delar, en vikt och en rundbockad, som sedan svetsas ihop och slipas lite. I bakgrunden syns även pressverktyg version 2.0:
Image

Ena sidan helt klar:
Image

Och den andra sidan saknar bara förstärkningsplåten:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Har hänt lite till med bilen. Var till exempel förbi och hämtade upp lite grejer från galvanisering. När jag ändå var ute och åkte, så passade jag på att fylla på förrådet av tumskruvar inför den stundande monteringen:
Image

En fin kväll i veckan hängde jag upp en del av allt det som skulle målas för att kunna spruta på lite grundfärg:
Image

Och så här fint blev det med lite svart färg ovanpå. Det är inte helt lätt att få en bra bild på delar med blank, svart färg mot en vit bakgrund...
Image

Så till dagens arbete. Började med att göra klart framvagnsbalken så att man kan få lite färg på den tillsammans med de sista delarna imorgon. Jag började med att borra ur svetspunkterna och vika undan förstyvningsplåten, för att få en bättre bild av hur mycket som behövde bytas:
Image

Det var mycket som var dåligt så det kändes lika bra att byta ut en rejäl bit:
Image

Tillverkat en ny förstyvningsplåt och svetsat den på plats:
Image

Sist ut var bensintanken, började med att hacka bort gammal bitumenmatta:
Image

Och slutligen slipa av vad som fanns i form av ytrost och grundmåla den med lite rostskyddsprimer:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

I söndags hängde jag upp de sista bitarna för att de skulle få lite svart färg på sig:
Image

Medan färgen torkade så började jag montera ihop styrväxeln för att få lite bättre om plats på arbetsbänken. Valde att bara måla ståldetaljerna svarta och lämna alu-huset obehandlat för att lite upp motorrummet lite. Tänkte lägga ett lager klarlack över alltihopa sen för att förhindra oxid:
Image

Första delen monterad! :grin: Kan verka liten och futtig men markerar ändå en vändning i projektet:
Image

Nästa steg var att tömma ut förrådet av bakljus för att välja ut de bästa bitarna att montera tillbaka:
Image

Besiktning bokad till 4:e Juli, så man har lite press att bli klar någon gång! :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Det är fint med 3-dagars helger, för man får så mycket gjort. Försvinner lite tid för att fira midsommar, men känns ändå som om vi börjar närma oss slutet på det här projektet... :grin:

Började iallafall med att skruva fast bakljusen och koppla in dom:
Image

Sen ville jag pensla på lite underredsmassa på så mycket som möjligt innan jag skruvade tillbaka bakaxeln. Självklart tog det slut i förrådet och inget hade öppet så man kunde fylla på heller:
Image

Istället fick jag hitta på andra saker att göra, som att böja till ett nytt bränslerör och montera det. Tanken är bara lagd på plats för att se vart anslutningen hamnar:
Image

Sen var det en del att göra med framvagnen, som att pressa ur de gamla och pressa i nya bussningar:
Image

Jag försökte montera så mycket som möjligt på arbetsbänken för att snabba på processen:
Image

En del detaljer behövde rensgängas lite, och om man är lat så tar man skruvdragaren till hjälp... :lol:
Image

Så här ser då en framvagn i byggsats ut:
Image

Tänkte att jag skulle göra den slutliga monteringen på plats. Mest för att kunna använda en domkraft för att komprimera fjädrarna på ett säkert sätt och för att det var en helvete att släpa bort den gamla framvagnen helt monterad. Tänk er då när det är nylackerade delar dessutom... :shock: Hur som helst så fick jag börja med att skruva dit framvagnsbalken:
Image

Och sen börja montera tillbaka bärarmarna:
Image

Tycker nog att det blev lite trevligare i motorrummet också:
Image

Sist ut var att montera fjädrar och spindlar:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Lars Bd »

Bara en liten anmärkning angående målning av allehanda detaljer, saker som ska och måste sitta fast får inte ha färg på anliggningsytorna. Som t.ex. mellan spindeln och bromsokshållaren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Jag började helgens arbete med en tur till jobbet för att svarva av bromsskivorna:
Image

För att kunna spänna upp skivorna i svarven fick jag tillverka en liten adapter av en bit aluminiumstång att spänna fast på navet:
Image

Väl hemma kunde jag fortsätta med monteringen. Valde att börja med bensintanken, nya skruvar och ett tjockt lager karrosserikitt mellan kaross och tank:
Image

Lars: Jag tror att Hasse63 påpekade det redan när jag hade målat hela bromstrummorna blåa. Denna gången kom jag faktiskt ihåg det själv, jag valde bara att inte maskera och istället slipa av färgen där det ska vara kontakt. Detta för att vara säker på att jag får färg på alla ytor. Ett enklare sätt hade väl varit att måla efter monteringen, men det hade kommit ivägen för min plan att bygga ihop framvagnen på plats i bilen. Så här i efterhand så kan nog jag också tycka att det hade varit mindre jobb att maskera iallafall spindeln och hållaren till bromsoket...
Image

Monterat:
Image

Och med bromsskivor och hjullager på plats:
Image

Med framvagnen mer eller mindre klar kunde jag börja montera ihop bakvagnen också. Började med att sätta tillbaka avgassystemet och koppla in bränsleröret, så slipper man göra det med en bakaxel ivägen:
Image

Nästa steg var att hissa upp bilens bakände till en nivå som ingen har sett sedan 80-talet och rulla in bakaxeln:
Image

Efter detta följde ett par timmar för att montera tillbaka allt som hörde till bakvagnen, inklusive att justera bromsar och klia sig i huvudet för att försöka komma ihåg hur parkeringsbromsen skulle sitta ihop. Som synes plockade jag bort bakhjulen för att lättare komma åt när det är dax att lufta bromsar samt smeta på det sista lagret med underredsmassa på bultskallar osv:
Image

Sist ut var att montera och justera in bakluckan:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Blomquist »

Fjädrarna ser ut att vara tätare lindade i botten, är det så?
210 -64, 223 -68
Post Reply