Bromsreducerings ventil

Moderatorer
Post Reply
zappen
Posts: 19
Joined: Mon Jul 07, 2008 11:50 pm
Location: Lerum
Contact:

Bromsreducerings ventil

Post by zappen »

Tjenare Jag har stött på lite problem med reducerings ventilerna för bakbromsarna och behöver tips på alternativ att använda istället. Mina gamla har gjort sitt då och måste bytas. Hela fjäderhuset har gett upp på den ena och den andra är nog inte långt därifrån.
Om någon har tips på nya så uppskattas detta varmt. Jag har sett att det finns justerbara i alla möjliga former men vore tacksam för förslag.

mvh
Fredrik
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bromsreducerings ventil

Post by Arne »

Reduceringsventilerna från Volvo 140 passar.
AVG
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Bromsreducerings ventil

Post by Devil »

Problemet som blir med 140:s reducerventiler är att dom inte har en kvarhållande funktion. Det är ju skivor bak på 140. Amazonens ventil har en kvarhållande funktion som gör att kolvarna i hjulcylindrarna inte går tillbaks helt! Så jag undrar över en repsats till ventilen!?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bromsreducerings ventil

Post by Lars Bd »

Var har du fått uppgiften om att ventilen inte ska släppa trycket helt?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Bromsreducerings ventil

Post by Devil »

Har inte läst eller hört det nånstans,men fick lära mig det på gymnasiet att med skivor fram o trummor bak används en kvarhållande ventil. Sitter på huvudcylindern på -80 tals Opelbilar! Används för att trumbromsar går tillbaks längre än skivbromsar. På min Amazon yttrar sig felet i att varannan gång jag bromsar måste jag pumpa upp tryck! Annars tar det precis som vanligt!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Bromsreducerings ventil

Post by Nils Järnberg »

zappen wrote:Tjenare Jag har stött på lite problem med reducerings ventilerna för bakbromsarna och behöver tips på alternativ att använda istället. Mina gamla har gjort sitt då och måste bytas. Hela fjäderhuset har gett upp på den ena och den andra är nog inte långt därifrån.
Om någon har tips på nya så uppskattas detta varmt. Jag har sett att det finns justerbara i alla möjliga former men vore tacksam för förslag.

mvh
Fredrik
Vad är det för årsmodell du har? Har för mig volvo ändrade storleken på hjulcylindrarna bak för att slippa reduceringsventilen. (67-)?
Äntligen med Amazon igen!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bromsreducerings ventil

Post by Lars Bd »

Devil wrote:fick lära mig det på gymnasiet att med skivor fram o trummor bak används en kvarhållande ventil
Det kan inte vara en naturlag gällande alla bilmärken att det ska finnas kvarstående hydrauliskt tryck på bromsarna bak.
Ingen uppgift (som jag har sett) i någon Volvolitteratur finns om att det skulle vara något kvarstående tryck i Amazonens bakbromsar däremot står det i beskrivningen av huvudcylinder i verkstadshandboken
I detta system förekommer därför ej något kvarstående hydrauliskt övertryck när bromsarna är i viloläge.
. Den konspiratoriskt lagde skulle kunna hävda att det endast gäller huvudcylindern och systemet före bromsventilen men 1965 års modell saknar ventilen och har skivor fram med trummor bak. Inte heller i beskrivningen för ventilen nämns något om kvarstående tryck.
1800E/ES 72-73 med skivor rumt om har dessutom samma artikelnummer på bromsventilerna som Amazon 69-70 med trummor bak.
Andra märken/modeller kan ha kvarstående tryck men inte Amazon.

Nils Järnberg, Volvo ändrade hjulcylinderdiametern då bromsservo blev monterad d.v.s. på 123GT samt alla 68-, osäker på kombi som fick servo tidigare men alla 66-70 har minst en reduceringsventil (2 krets har 2 st).
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Bromsreducerings ventil

Post by Devil »

Ja,Lars Bd,så är det kanske då. Frågan är då vad det är för fel på min bil!? Huvudcylindern är lite mindre än original,men annars är det Amazon med skivor fram o trummorbak med reducerventil bak. Varannan,var tredje gång måste man pumpa upp tryck!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Bromsreducerings ventil

Post by rolwig »

Har du luft kvar i bakbromsarna? När man luftar en bil med reduceringsventil kan man inte pumpa upp tryck och sedan öppna luftskruven för då har reduceringsventilen stängt och det kommer ingen bromsvätska. Man får öppna luftskruven först och sedan trycka ned bromspedalen och sedan stänga luftskruven.
Eller ska bromsbackarna bak justeras, backarna kanske har för lång väg att gå innan dom når bromstrumman.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Bromsreducerings ventil

Post by Devil »

Bromsarna är rätt justerade,men jag har aldrig tänkt på att man måste lufta på det viset!! Får kolla med nån kompis om tramphjälp! B-)
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Bromsreducerings ventil

Post by Mackansglt »

Hm, jag har luftat min 70:a ett flertal ggr på det vanliga sätet. Dvs pumpa upp trycket och sedan öppna luftskruven . Aldrig varit några problem. Den har tvåkrets med trummor och bromsreduceringar i bak.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bromsreducerings ventil

Post by Lars Bd »

Reduceringsventilen gör just det, men vid låga tryck som vid luftning påverkar ventiler inte alls bromsvätskeflödet. Man ska upp till över 15 bar innan något händer.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply