Lätta svänghjulet eller inte?
Lätta svänghjulet eller inte?
Sist jag satte ihop en motor var svänghjulet lättat. Tänkte inte på att väga det för att se hur mycket väck svarvat. Skall trimma en B18 och funderar lite på hur jag gör. Svarva, hur mycket? eller ha ett standard. Någon som vet?
Re: Lätta svänghjulet eller inte?
Nu trimmar inte jag men om minnet inte sviker mig så.
Lättat svänghjul ger "lättare uppvarvning" alltså snabbare respons
Lättat svänghjul ger "lättare motorstopp" = mindre massa som skall dra igång bilen från stillastående.
Lättat svänghjul ger inga fler hästar.
Jag ser inte vitsen med att lätta ett svänghjul, men så är jag en gammal sur gubbe också
Då tycker jag att det är bättre att lätta bilens vikt istället.
/Janne
Lättat svänghjul ger "lättare uppvarvning" alltså snabbare respons
Lättat svänghjul ger "lättare motorstopp" = mindre massa som skall dra igång bilen från stillastående.
Lättat svänghjul ger inga fler hästar.
Jag ser inte vitsen med att lätta ett svänghjul, men så är jag en gammal sur gubbe också
Då tycker jag att det är bättre att lätta bilens vikt istället.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 40
- Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am
Re: Lätta svänghjulet eller inte?
Alldeles riktigt, lättat svänghjul ger snabbare starter.
Lättar man sedan bilen också blir starterna ännu snabbare...
Också sur gubbe.
Sedan finns det någon vandringssägen om att lättat svänghjul ger orolig tomgång. Men den motorn gick säkert dåligt innan lättningen också.
Lättar man sedan bilen också blir starterna ännu snabbare...
Också sur gubbe.
Sedan finns det någon vandringssägen om att lättat svänghjul ger orolig tomgång. Men den motorn gick säkert dåligt innan lättningen också.
Re: Lätta svänghjulet eller inte?
Känns som jag hoppar lättningen, tack. Är väl också en `gubbe`...........