Segstartad b18

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
dachwald
Posts: 12
Joined: Tue Jan 08, 2013 9:27 pm

Segstartad b18

Post by dachwald »

Tjena jag har en amazon från 65 med lite strul. Till att börja med är den segstartad när den stått några dagar. Jag justerade zenith gasaren genom att först justera choken vilket gjorde att den gick att starta men den är tjurig. Tidigare var det startgas som gällde. Sen ställde jag upp tomgången som är jävligt ojämn. Låg ibland och hög ibland. När den är varm blir den lägre än när den är kall. Sen har jag idag bytt till en växelströmsgenerator med inbyggt relä och fäste för b18 köpta på motoroldies. Dock vettefan hur jag kopplar från den gamla likströmmen som satt?

Tacksam för svar.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Segstartad b18

Post by A-masen »

Allt som hörde till den gamla likströmsgeneratorn skall du ta bort. Inklusive laddningsrelät. Du skall bara ha en grov röd kabel som går från batteriets pluspol via startmotorn till generatorn B+. Sedan en liten kabel från laddningslampan i instrumentpanelen till 61. Vanligtvis är det ett flatkabelstift. Det är allt som behövs.
Kontrollera att generatorns remhjul ligger i linje med vevaxelns och vattenpumpens/fläktens remhjul. Gör den inte det så får du schimsa med brickor så att det stämmer. Annars sliter du ner remmen på nolltid.


Startsvårigheterna kan bero på en dålig backventil i pumpen. Bränslet rinner tillbaka när bilen står still. Ett engångs bränslefilter ger besked om detta. Det skall alltid vara fyllt med minst 3/4 och det får inte komma bubblor i det när motorn är igång.
dachwald
Posts: 12
Joined: Tue Jan 08, 2013 9:27 pm

Re: Segstartad b18

Post by dachwald »

Tack för svaret! Kopplar imorrn! Sitter en splitterny soppapump i bilen
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Segstartad b18

Post by Weber_b20 »

Jag har haft problem med att pumpen tappar tryck och sedan i princip aldrig klarar att pumpa fram soppa från tanken igen..
Jag gjorde upptäckten igår kväll dock, att den tygklädda slang jag hade monterat mellan sopparör och pump effektivt dolde torrsprickorna som fanns i slangen.. Man får här samma fenomen som om det vore ett avrostat rör (över bakaxlen som QV brukar tipsa om)

Troligtvis är det inte ditt problem, men ett tips till alla andra som också har problem med att soppan inte kommer fram som den ska.
Inte första gången jag har problem med "billiga" slangar...
Post Reply