Törnrosa 59:a
Re: Törnrosa 59:a
På mina amazoner går avgasröret under krängningsstaget,tror det är fel avgasrör.
Re: Törnrosa 59:a
Vilka chnr har du ?
enl reservdelsboken, så sitter artnr 653315 tom chnr 2610
Jag var ut och kikade under -57:an med chnr 4202, och den har faktiskt ett likadant slutrör som det på bilderna ovan.
Och det är antagligen artnr 657229 som chnr 2611-12792 ska ha
Men det är inte det rör jag ska ha, det har nr 658235 för chnr 12793-
Nu skulle man bara ha haft bilder på hur de olika rören ser ut
enl reservdelsboken, så sitter artnr 653315 tom chnr 2610
Jag var ut och kikade under -57:an med chnr 4202, och den har faktiskt ett likadant slutrör som det på bilderna ovan.
Och det är antagligen artnr 657229 som chnr 2611-12792 ska ha
Men det är inte det rör jag ska ha, det har nr 658235 för chnr 12793-
Nu skulle man bara ha haft bilder på hur de olika rören ser ut
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Den som jag köpte av Labbe,ch 1523,går under,58an,ch 9386,går under,det är orginal,för det går rakt in i dämparen,dom nyare slutrören kommer snett in i dämparen,tidig 57a,ch 58,går under.Och alla andra amazoner jag har haft.
Re: Törnrosa 59:a
Ja, det kan ju vara fel på det röret /felmonterat som sitter på bilen. Men röret jag har fotat på betongplattan, ser det ut så på din -58 Chnr 9386?
Skiljer sig slutrören (första resp andra versionen) endast i vinkeln där de går in i ljuddämparen?
Är de likadana i övrigt?
Många frågor, men vad fan,man vill ju lära sig ☺
/T
Skiljer sig slutrören (första resp andra versionen) endast i vinkeln där de går in i ljuddämparen?
Är de likadana i övrigt?
Många frågor, men vad fan,man vill ju lära sig ☺
/T
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Har bytt bärarmen nu och så konstaterade jag att mina hjullager bak glappar axiellt. Så jag ska plocka ur drivaxlarna och syna av lagren, förhoppningsvis så räcker det med schimpans och ingenting.
(Ska förövrigt stoppa in telefonen i närmsta flistugg
Om jag inte lyckas stänga av den förbannade överförmyndar-automatisk-ifyllning/ordväljar-funktionen.)
(Ska förövrigt stoppa in telefonen i närmsta flistugg
Om jag inte lyckas stänga av den förbannade överförmyndar-automatisk-ifyllning/ordväljar-funktionen.)
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Vilken väg var det glapp,in och ut eller i sidled,in och ut,skall vara lite glapp.Så tror jag att det skall vara ett rak rör,från sista demparen,den stora,ingen dämpare på sista röret,på 57a och 58a.
Re: Törnrosa 59:a
Det är glapp in och ut, och det är som du säger, att det ska vara lite spel.Specifikationerna säger 0,02-0,12mm
Spelet jag har är definitivt större än det
Spelet jag har är definitivt större än det
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Har bytt backventiler och tätningen till glaslocket i bränslepumpen .
Det bör ha gjort skillnad, bägge backventilerna läckte litegrann, nu blir det intressant att se hur den är att starta nästa gång den stått ett tag.Förut så har man varit tvungen att handpumpa så fort den stått en dag.
Jag har bytt jordflätor också. Något som rekommenderas varmt..det blev mer snurr på startmotorn
Infästningen i karossen av jordflätan till motorn var målad..midnattsblå, från fabrik antagligen, inte optimalt för god kontakt precis.
Det var ju naturligtvis ärgat och rostigt överallt annars också.
Och så har jag monterat den lilla plastgummilagringen till gasreglageaxelns bakre ände.
Nästa sak att ge sig på blir tändsystemet tror jag. Fördelaren behöver garanterat en översyn.
Det bör ha gjort skillnad, bägge backventilerna läckte litegrann, nu blir det intressant att se hur den är att starta nästa gång den stått ett tag.Förut så har man varit tvungen att handpumpa så fort den stått en dag.
Jag har bytt jordflätor också. Något som rekommenderas varmt..det blev mer snurr på startmotorn
Infästningen i karossen av jordflätan till motorn var målad..midnattsblå, från fabrik antagligen, inte optimalt för god kontakt precis.
Det var ju naturligtvis ärgat och rostigt överallt annars också.
Och så har jag monterat den lilla plastgummilagringen till gasreglageaxelns bakre ände.
Nästa sak att ge sig på blir tändsystemet tror jag. Fördelaren behöver garanterat en översyn.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Sakta men säkert..
Har börjat på fördelaröversynen nu.
Före:
här saknas det lite braatthasaker..
Påbörjat rengöring:
Har börjat på fördelaröversynen nu.
Före:
här saknas det lite braatthasaker..
Påbörjat rengöring:
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Nu har man lärt sig nått igen.
Lyckades böja fördelaraxeln när jag skulle "knacka" ur låsstiftet längst ner. ..Här kan man snacka presspassning..
Bara att gräva fram en annan fördelare..och göra ett svo .
Ämne:
Skaparverktyg:
Färdigt svo fem minuter senare, hade ju gått göra lite finare med fräsen, men what the hell, det funkar ypperligt.
Fram med dornet!
Och när man spöat ut låsstiftet, så vänder man svo:t
Och knackar lös fördelaraxeln ur medbringaren
Lyckades böja fördelaraxeln när jag skulle "knacka" ur låsstiftet längst ner. ..Här kan man snacka presspassning..
Bara att gräva fram en annan fördelare..och göra ett svo .
Ämne:
Skaparverktyg:
Färdigt svo fem minuter senare, hade ju gått göra lite finare med fräsen, men what the hell, det funkar ypperligt.
Fram med dornet!
Och när man spöat ut låsstiftet, så vänder man svo:t
Och knackar lös fördelaraxeln ur medbringaren
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
"My Precious. My Preccccc-iiii-ooo-uu-s!"
290:- /225 ml...... meeen ack så värt.
lite onödigt mycket kanske, är då lätt en livstidsförbrukning,men det var den minsta förpackning brytarfett som fanns.
Har sett att många beskriver fettet som långtrådigt
Man fattar vad som menas när man drar ut fettet
Nu är den iaf infettad, oljad, inschimsad, och ihopskruvad.
Jag har tagit isär 3 st fördelare för att få ihop delar till 1.
Och alla 3 har haft något eller några av följande fel:saknat låsclips, lösa fjädrar, glappat pga trasiga fiberbrickor, kärvat, rostat ihop eller varit böjda plåtar till fjäderinfästningen.
Har man inte renoverat sin fördelare, så rekommenderar jag starkt att man kollar upp den.
Finns ju ändå en del braatthafunktioner i den
Ska bli kul att provköra den sen.
290:- /225 ml...... meeen ack så värt.
lite onödigt mycket kanske, är då lätt en livstidsförbrukning,men det var den minsta förpackning brytarfett som fanns.
Har sett att många beskriver fettet som långtrådigt
Man fattar vad som menas när man drar ut fettet
Nu är den iaf infettad, oljad, inschimsad, och ihopskruvad.
Jag har tagit isär 3 st fördelare för att få ihop delar till 1.
Och alla 3 har haft något eller några av följande fel:saknat låsclips, lösa fjädrar, glappat pga trasiga fiberbrickor, kärvat, rostat ihop eller varit böjda plåtar till fjäderinfästningen.
Har man inte renoverat sin fördelare, så rekommenderar jag starkt att man kollar upp den.
Finns ju ändå en del braatthafunktioner i den
Ska bli kul att provköra den sen.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Törnrosa 59:a
Kul "how to do it" beskrivning och BRA jobbat !
Kan bara instämma i att den renoveringen är värd besväret
/ sven
Kan bara instämma i att den renoveringen är värd besväret
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen