Vit/svart 58:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vit/svart 58:a

Post by Amazon »

Okej min 58a har chassinr 6020 och den har inga alulister men de kan ju vara utbytta.
Volvo P1200VB 1958
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by olleholm »

Har nytillverkade lister till min tidiga 57a,och dom är lika bra,tänker ockå köpa till min nya 57a nytillverkade.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vit/svart 58:a

Post by Amazon »

Många nytillverkade delar som är lika bra eller bättre rent kvalitetsmässigt. Men vill man bevara den ursprungliga charmen tycker jag man ska försöka hitta gamla originaldelar, NOS eller begagnade beroende på vilket skick man siktar på. Det är givetvis svårare men det är lite det som är charmen med att renovera en tidig Amazon.
Volvo P1200VB 1958
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by olleholm »

Många nos delar har lager skador,då är det bättre med nytillverkade.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vit/svart 58:a

Post by Amazon »

Inte om resten av bilen har små skavanker. Huvudsaken är att det blir enhetligt skick. Och ska man göra en seriös renovering till ursprungsskick bör man också använda sig av NOS delar för att få den rätta känslan. Men det beror på vilken nivå man siktar på. Ska man ha fordonet till brukskörning kanske det spelar mindre roll.
Volvo P1200VB 1958
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

För att anknyta till er diskussion ovan så har jag blandat ganska mycket, vissa delar är NOS, vissa är begagnade och några nytillverkade. Det mesta är äldre använda delar som renoverats eller varit i bra skick. Jag vet inte med en del detaljer hur jag skall göra, t.ex. bromscylindrarna som jag har fyra NOS cylindrar av, där känns det nästan onödigt att sätta på dem eftersom de lär vara bland den sista uppsättningen sådana som finns. Inredningen tror jag att jag skall köpa helt ny, ingen del av de jag har är perfekt och några måste bytas, kanske lika bra att byta allt och få det riktigt rätt från början.

Just nu har jag fått lite problem med bilen, främst på vänster bakdörr som hamnar för långt bak och även motorhuven. Trots att jag inte har svetsat något i infästningar till vare sig huv eller dörr är det som om de hamnar fel. Jag vet inte vaför felet uppstår. Vid bakdörren kan man inte längre få plats med låsblecket till dörrlåset, vilket verkar jättemärkligt för jag har inte svetsat där det sitter och inte heller i överdelen av dörren, knappt ens i underdelen. Det är som om dörren helt plötsligt hamnat längre bak men samtidigt går den väl inte justera i den leden, vad jag vet..? Troligen får jag ta med bilen tillbaka till lackeraren och se om han har någon idé på vad problemet kan vara.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vit/svart 58:a

Post by Amazon »

Inredningen kan man om galonen är hel renovera genom att byta endast själva tyget. Inte för att det är något fel på den nytillverkade galonen men med ett tränat öga är det inga problem att se skillnaden.
Volvo P1200VB 1958
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by olleholm »

Köp ny inredning,det har jag gjort på 56an och 58an,tänker jag göra också på 57an som jag köpte av Labbe,den nytillverkade inredningen är snygg.Vi har varit med 56an i Finland där dom tävlat om snyggaste volvo Classic,10 st slapp med,vi vann med 370 röster,den som var närmast fick 160 röster.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Det lutar åt att jag byter hela inredningen jag med, även om jag skulle kunna byta bara tyget så är det vita i vinylen så gulnat och dörrsidorna är dåliga att jag inte tror det skulle se bra ut när allt annat är iordninggjort. Jag har insett nu att bilen inte kommer bli färdig den här säsongen utan lika bra att sikta in sig på att ha den igång till våren. Vilket gör att jag inte känner så stor stress med den längre.

Jag hade målat upp värmepaketet i helgen, hittade efter mycket letande en färg jag tyckte stämde ganska bra någon gammal färgkod från Scania. Skulle bara överarbeta det lite och ge det en andra omgång lack när allt blev förstört, jag hade haft för mycket härdare i och väntat för länge, så från att ha haft ett fint lackerat värmepaket liknade det mer ett apelsinskal. Lika bra att slipa ner det och göra om igen men väldigt tråkigt för det är inte direkt varje dag jag får åtkomst till lackboxen.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Mycket nytt lär man sig när man monterar ihop en hel bil, särskilt när man aldrig gjort något liknande förut.

När bakdörrarna skulle monteras så verkade det inte så komplicerat, de passade fint såg det ut som. När väl dörrlåsen kom på var det som om dörrarna inte längre fick plats. Dörrarna satt på bilen när jag körde upp den till Karlstad och då passade de. Jag tog av dem för att rostlaga nederkanterna, spackla, och lacka dem men jag har inte lagat något i den delen som går mot dörrposten och inte något inne i dörrposterna på bilen. Vad jag kan se så skall det inte finnas någon möjlighet att karossen har slagit sig och dörrarna kan inte justeras i längsled ändå är det som att de är feljusterade, som att de sitter 3 mm. för långt bakåt. Hur mycket jag än försöker vinkla dem så vill dörren inte passa så länge jag har dörrlåset på plats, den går att stänga men bara nätt och jämnt, inte som framdörrarna som inte var alls svåra att justera.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by olleholm »

Har du fått ordning på bakdörrarna,annars ta en gummiklubba,och slå försiktigt där låsblecket sitter,och sen sätta fast det tillbaka.Hade också problem med mina framdörrar.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Det har hänt väldigt lite med bilen på senare tid. Efter att det blev uppenbart att jag i vilket fall inte får den färdig i år har den mest blivit ståendes. Jag skall testa om man kan banka in låsblecken lite. Det känns som hela dörren sitter väldigt tätt mot bakkanten och med för stor glipa i framkant. Sen måste vänster skärmbalk justeras ner, lika mycket som den justerades upp :sad: . Jag har inte velat ta tag i det före jag vet att jag får låna boxen eftersom det innebär omlackering av den delen. Ser ut som jag kan göra det utan att kapa upp skarven i innerskärmen som blev väldigt bra. Jag skaffade nya hisskenor till bakrutorna och monterade dem förra veckan. Det nysydda innertaket är också monterat och klart för att sätta in fram och bakruta. Framrutan blev helt ny eftersom den gamla hade blivit lite vitaktig i lamineringen.

Image

Den har även fått lite andra smådetaljer monterade, som bakluckan och underredet ordentligt stålborstat och skrapat. I efterhand är det synd att jag inte tennspacklade svetsfogarna eftersom det hade varit fint nog för att lackera.

Bakluckan var från början i ganska bedrövligt skick och sånt som placeringen på handtagen har jag fått gissa lite på eftersom bara ett enda hål fanns kvar (höger inre), allt det andra var sönderrostat.

Image
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Ghostrider »

Vansinnigt imponerande jobb. Lycka till med fortsättningen!
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Ja nu vill vi ju se lite mer här
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Ghostrider »

Motorn såg tjusig ut, har du sprutat eller penslat den och vad använde du för färg?
Post Reply