Vattenläcka i cupe vid gångjärn främre passagerar dörr

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
AckeCTP
Posts: 13
Joined: Sat Nov 29, 2014 9:23 am

Vattenläcka i cupe vid gångjärn främre passagerar dörr

Post by AckeCTP »

Hej! Har just fått ut min nylackade/renoverade Amazoncombi 67 på vägen. Min magkänsla gjorde att jag inte monterat mattorna i cupen ännu och det var ett bra beslut eftersom det nu vid regn "spolar" vatten i hålutrymmet till höger om torpeden (passagerarsidan), det som täcks av en svart pappskiva in mot cupén. Den största delen av vattnet dräneras ut i nederkant men det stänker in i kupen.

Har lackeraren missat att täta någonting vid montage av högerskärm?

Någon som har koll?

MVH

Anders Sjölund i Enskede
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i cupe vid gångjärn främre passagerar dörr

Post by amazon guy »

Anders,

Är du säker på att alla rosthål som det brukar vara ovanför gångjärnet är lagade och igensvetsade? Det kan handla om hål på både A-stolpen men också på det klassiska ställe, utsidan hörna torpedvägg - innerskärm, eller så skulle man också kunna säga strax under motorhuvshörna, om du vill (när stängd).

På min bil är t. ex. allt sånt 100% svetsat (har gjort det själv), men det läcker in på bl. a. exakt samma ställe som du beskriver likförbaskat, så testade genom att hälla vatten på vindrutan, först på den nedre delen av gummilisten och det klarade sig, men sen när jag fortsatte over den övre (vid taket) så började det strömma in vatten, och då är gummit helt nytt och utbytt, dock utan något tätningsmedel, trodde att det ändå var så mjukt att det säkert skulle kunna täta sig själv, men icke. Så chansen är att har dom haft av rutan vid lackeringen så tätar inte den som den skall nu längre.

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i cupe vid gångjärn främre passagerar dörr

Post by amazon guy »

P.S.

Läs också min tråd "Vattenläcka i främre kupedelen" här under "Kaross, body" sektion....

Dennis
Last edited by amazon guy on Tue Dec 02, 2014 5:14 pm, edited 1 time in total.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Vattenläcka i cupe vid gångjärn främre passagerar dörr

Post by Arne »

Har du monterat framskärmarna med gummilisten på bakkant?
Annars kan du köpa plastinnerskärmar och montera då slipper du framtida rost och bilen går tystare.
AVG
AckeCTP
Posts: 13
Joined: Sat Nov 29, 2014 9:23 am

Re: Vattenläcka i cupe vid gångjärn främre passagerar dörr

Post by AckeCTP »

Tusen tack alla kunniga!

Jag hittade dock felet på grundval av att det var så mycket vatten som rann in. Jag kunde känna att det var någon form av plugg som var borttagen på passagerarsidan utsida nederdel A stolpe där det rann in, En temporär gaffatejpning i avvaktan på rätt plugg och det blev tätt.

MVHAnders Sjölund
Post Reply