Vattenläcka i främre kupedelen

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

Tack för infon, ut med vindrutan och nytt gummi där med ev. rostblästring och lackering av ramen med extra tättning blir nog nästa steg, fast först till våren för just nu har jag varken lust eller plats att göra det på.....

Dennis
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by Amma122s »

Att hitta vattenläckor är en av de mest frustrerande saker att göra :twisted: .. Jag hittade två av tre av mina ... krävs tålamod och tid :cry:
Sandbäck
Posts: 3
Joined: Mon Jan 13, 2014 7:00 pm
Location: Malung

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by Sandbäck »

Hade hela passagerarsidan full i vatten efter en regnig dag, så jag tog bort isolering/tyg saken och kollade upp under instrumentbrädan och hittade ett rosthål precis i hörnet.. utifrån så är det precis där skärmen slutar i överkant mot a-stolpen..

Svårt att förklara men kan ta en bild om det hjälper?
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

Hej, jag vet nog vad du menar, men jag har varit där och svetsat igen allt när jag renoverade bilen så det borde vara tät nu.
Jag tror nog fortfarande att det kan vara den genom tiderna förhärdade vindrutetätningslist som är boven, går nog på den så snart det bara blir lite varmare....

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

Fick byta ut hela A-stolpen, den gamla var helt körd....och då har man ju passat på att svetsa igen allt runt om där....
Dennis
Image

Image
Sandbäck
Posts: 3
Joined: Mon Jan 13, 2014 7:00 pm
Location: Malung

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by Sandbäck »

kom på att det är precis där huvlisten slutar jag menar.
aha sedär då är det inte där det läcker för dig.

Ja då har du väl bara rutlisten kvar :)
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

Hej,

Är efter ett längre uppehåll tillbaka på det med vattenläckan igen, mest p g a en visserligen ny, men fabrikskass vindrutelist jag köpte i våras och som skrynklade sig i hörnorna och där jag blev tvungen att vänta med att kunna byta ut den till en ny sändning kom fram till återförsäljaren för bara några veckor sen nu.

Under tiden så fortsatte det att läcka in i bilen lite här och där där framme men då tog jag för givet att det mestadels berodde på den kassa listen som ändå satt på bilen bara tillfälligt. Dock till min förvåning och efter att äntligen ha bytt ut den för den nya ersättningslisten som nu passar perfekt, så fortsätter det att läcka in. I frustration så utförde jag då äntligen en rejäl vattentest och upptäckte att vattnet verkar läcka in upptill (strax under takkanten), rinner sen ner någonstans längst insidan av listen och läcker sen in troligen genom sömnen där yttre och inre karossplåtar möter varann och bildar nederkant som gummilisten sitter i (ramen under gummilisten är hel och helt intakt, absolut inga hål). Detta innebär att rutan måste ut igen för inspektion och eventuell tätning av plåtkanten/sömnen som jag inte hade minsta tanke på att vatten någonsin skulle kunna ta sig in den vägen. Måste här också tillägga att jag förutom däckfett inte använd någon tättningsmassa vid återinstallationen av vindrutan med den nya tätningslisten på, utan var helt övertygad om att den var tillräckligt mjuk för att täta av egen kraft, FEL, FEL, FEL !!!
Men som tur är så är det ju enkla puckar att både ta ut och sätta tillbaka vindrutan igen på en Amazon så detta extrajobb utgör inga större problem. Då är det nästan jobbigare att skruva tillbaka plåtlisterna på insidan av bilen ovanför instrumentbrädan p g a svårigheten med att "hitta hållen".

Kan någon rekomendera ett bra tätningsmedel till vindrutegummilisten för resten? Köpte en tub med svart massa som rekomenderas för bl. a. vindrutetätningar på Biltema redan i våras och i samband med installationen av den då nya men kassa gummilisten, men den massan tyckte jag inte var så lämplig i och med att den blev relativt hård redan efter några timmar, skall det verkligen vara så eller är det möjligen en annan Biltema B*S produkt ???

Dennis
Last edited by amazon guy on Mon Nov 24, 2014 8:44 pm, edited 1 time in total.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by Kalle »

Klassikern är väl någon form av Butyltätning men det finns säkert många andra förslag.
-68 Combi
-65 Sport
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by Ola O »

Prata med en bilglasmästare, gärna en äldre
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

Hej Ola,

Har gett upp på äldre bilglasmästare, finns bara unga överallt jag varit....(för prydnadslistensskull)....

Dennis
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by Ola O »

På Ekonomigatan i Limhamn, där finner du en man som är nästan 70 idag.
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:bilglas/limhamn" onclick="window.open(this.href);return false;
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

Ok kanon, tack för tipset Ola.....

Dennis
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by StefanM »

jag tycker personligen att man alltid tätar rutan när man monterar dem på gamla bilar. Den glasmästare vi använde gjorde då så jämt när han monterade ruta på bilar med vanlig list. Med en riktig proffsspruta som de har är det ju gjort på fem minuter och även om man tycker det borde fungera med enbart listen så besparar man sig vatten som samlas innanför listen och på så vis förlänger livet på karossen.
Post Reply