Rostlagning

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Rostlagning

Post by peoa »

Den här vintern var det tänkt att jag skulle rostlaga hjulhusen och bagagerum. Nu blev det inte så pga en inflammation i ischiasnerven.
Så jag blir tvungen att skjuta upp det till nästa vinter eller tom senare (beroende på hur mycket tid det finns nu när barnen är små). Nu tänkte jag ändå försöka stoppa rostprocessen så att det förhoppningsvis inte blir värre. Min tanke är att försöka göra rent på och runt rosten och lägga en roststopper och sedan en zinkfärg på rosten (eller har ni något bättre förslag? Sedan när det väl är dags så är jag nyfiken om någon här har bytt inre hjulhuskanten utan att påverka den yttre?
Vill gärna inte lackera om en sådan stor yta.

Tack så länge!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rostlagning

Post by QV »

För att stoppa rostprocessen så ställer man bilen torrt.

Roststoppers och annat skit är inte värt pengarna.
Blästring tar bort rost,

Så mitt "råd" blir

Bra förvaring och slappna av!

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Rostlagning

Post by Blomquist »

Mitt råd är (som alltid) skrapa lös rost och dränk in området i Tectyl ML som är en tunnflytande rostolja.
Spruta INTE på bodyspray (eller roststopper som Janne nämner), utan just den tunnflytande oljan. Stoppar rosten, har så gjort för mig i tjugo år.

Vad gäller byta av inre hulhuskant utan att göra åverkan på den yttre så nej, det går inte. Inre och yttre kant är ju ihopsvetsade, det är mycket
vanligt att folk skär loss jättestora delar av bakskärmen när de byter hjulhuskant. Detta beror på att de av någon anledning utgår ifrån ekonomiplåten.
Enklare är då att kapa ner ekonomiplåten till absolut minimum. Så slipper man i bästa fall all bredspackling och elände efteråt.
210 -64, 223 -68
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Rostlagning

Post by peoa »

Tack för era tips!
Kommer absolut inte lägga någon body över rosten. Tänkte skrapa bort lös rost, pensla på rostätare (där jag inte kan skära ur och svetsa nytt) och sedan en rostskyddsprimer + lack.
Det kanske inte är helt optimalt men tiden får utvisa om jag gjort bort mig eller inte.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Rostlagning

Post by droopy »

Städa ur alla skrymslen och vrår oftast ligger det en massa organiskt skräp i bilen ex i reservhjulsbalja under mattor och i andra skrymslen. Dammsuga VÄL ev torka rent om det sitter fast. Ställ in en fuktslukare typ torrbollen eller liknande töm den då och då..

Jag har provat "rostomvandlare" en vit gegga man stryker på efter att ha borstat rent, blir svart då den reagerat med rosten. Verkar fungera toppen på ex bromsrör penslade på detta på frugans ford för 3 år sedan och rören ser bra ut (slipade bort lite där jag viste det fanns lite ytrost innan) såg hur friskt ut som helst. Har ingen aning om det fungerar på större ytor men en viss verkan tycks det ha iaf.

Kan tänka mig att det kan fungera på metall med porer man inte kommer åt att slipa ner..pensla på och låt härda.. slipa plåtrent och det ligger kvar i porerna..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply