Vit/svart 58:a
Re: Vit/svart 58:a
Tyvärr har det blivit ganska lite tid över till amazonen men den har nu i alla fall fått motor igen och förhoppningsvis innan veckan är slut så skall den ha nya hjullager och bromsar.
Första försöket att få i motorn, utan demontering av fronten.
Visade sig vara omöjligt på det viset, åtminstone lyckades inte jag så det var bara att montera bort fronten.
Då var det å andra sidan ganska enkelt och ganska snart så hade den motor igen.
Första försöket att få i motorn, utan demontering av fronten.
Visade sig vara omöjligt på det viset, åtminstone lyckades inte jag så det var bara att montera bort fronten.
Då var det å andra sidan ganska enkelt och ganska snart så hade den motor igen.
Re: Vit/svart 58:a
Tack.
Jag tror nog bilen kommer vara färdig till sommaren men det känns lite jobbigt att jag har så otroligt lite tid över för att skruva med den. Att det sen är massa problem som måste lösas innan man kan gå vidare gör ju också sitt till. Senast idag upptäckte jag att gängorna på höger drivaxel var helt förstörda. Vart hittar man ett gängsnitt i den storleken för UNC?
I vilket fall har jag fått ordning på bromsarna fram dragit nya bromsrör och bytt alla lager, och gängat om ena sidan där det var förstörda gängor (med det största UNC gängsnitt jag hittade). Alla tätningslister är nu bytta och på plats. I framändan är det bara fjädrarna som saknas och styrningen, tyvärr läcker styrväxeln som ett såll så jag tänker byta den. En ny finns, måste bara få den blästrad och lacka den först. Med lite tur kan bilen stå på egna hjul inom två veckor.
Är det någon som vet om vart man får tag på hylsan som sitter längst ut på handbromsvajern förresten? De sitter ordentligt hårt fastrostade och jag har inte hittat något artikelnummer på dem.
Bild på bilen som den ser ut nu.
Jag tror nog bilen kommer vara färdig till sommaren men det känns lite jobbigt att jag har så otroligt lite tid över för att skruva med den. Att det sen är massa problem som måste lösas innan man kan gå vidare gör ju också sitt till. Senast idag upptäckte jag att gängorna på höger drivaxel var helt förstörda. Vart hittar man ett gängsnitt i den storleken för UNC?
I vilket fall har jag fått ordning på bromsarna fram dragit nya bromsrör och bytt alla lager, och gängat om ena sidan där det var förstörda gängor (med det största UNC gängsnitt jag hittade). Alla tätningslister är nu bytta och på plats. I framändan är det bara fjädrarna som saknas och styrningen, tyvärr läcker styrväxeln som ett såll så jag tänker byta den. En ny finns, måste bara få den blästrad och lacka den först. Med lite tur kan bilen stå på egna hjul inom två veckor.
Är det någon som vet om vart man får tag på hylsan som sitter längst ut på handbromsvajern förresten? De sitter ordentligt hårt fastrostade och jag har inte hittat något artikelnummer på dem.
Bild på bilen som den ser ut nu.
Re: Vit/svart 58:a
Jag har gängsnittet som jag kunde låna åt dig,men kan jag få en bild på hylsan till handbromsen.
Re: Vit/svart 58:a
Riktigt kul att följa dina framsteg, bra jobbat!
...snyggt som attan blir det med!
...snyggt som attan blir det med!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Re: Vit/svart 58:a
Nu börjar bilen närma sig att bli färdig. Vad som saknas är i princip följande:
Ett bromrör höger bak behöver bytas (drog sönder gängorna när jag skulle plocka bort trumman för att svarva nya gängor på drivaxeln).
Inpassning av huvfjäder och motorhuv (nu har jag mätt på två till 58:or och båda har exakt samma avstånd till väggen ändå stämmer min inte).
Stöfångarna (på väg)
Ny klädsel fram (på väg)
Lösa sista problemen med elen.
Jag började koppla in elen på bilen förra helgen. Först testa av en utav glödlamporna (den har legat på en skrot sen 60-talet).
Elsystemet var fullständigt tokigt kopplat från början men det mesta är ordnat nu.
Det enda jag inte fått ordning på är tutan (verkar var fel på relät), blinkers bak och parkeringsljusen som vill lysa hela tiden.
Imorgon skall den få ratten tillbaka och värmepaketet monterades igår. Det börjar närma sig provstart.
Ett bromrör höger bak behöver bytas (drog sönder gängorna när jag skulle plocka bort trumman för att svarva nya gängor på drivaxeln).
Inpassning av huvfjäder och motorhuv (nu har jag mätt på två till 58:or och båda har exakt samma avstånd till väggen ändå stämmer min inte).
Stöfångarna (på väg)
Ny klädsel fram (på väg)
Lösa sista problemen med elen.
Jag började koppla in elen på bilen förra helgen. Först testa av en utav glödlamporna (den har legat på en skrot sen 60-talet).
Elsystemet var fullständigt tokigt kopplat från början men det mesta är ordnat nu.
Det enda jag inte fått ordning på är tutan (verkar var fel på relät), blinkers bak och parkeringsljusen som vill lysa hela tiden.
Imorgon skall den få ratten tillbaka och värmepaketet monterades igår. Det börjar närma sig provstart.
Re: Vit/svart 58:a
Det är inte så mycket kvar nu på bilen, de nya stötfångarna är på. Tänkte först haft på de gamla smala hornen men det såg bättre ut med de som följde med. Huven var lite småjobbig att justera rätt, det visade sig att ena gångjärnet var lagat någon gång och inte helt bra gjort. Efter att ha tillverkat distanser i aluminium blev det ganska bra till slut. Får se hur det blir när fjädern kommer på plats. Jag tänkte laddat upp någon bild på den och lägga här men forumbilder verkar inte fungera idag.
Re: Vit/svart 58:a
Trevligt med lite "småpill" kvar bara.. ja mer bilder vill vi se av bilen hur det artar sig!
Re: Vit/svart 58:a
Oj...detta blir riktigt fint, BRA jobbat och kämpa på !
/ mvh sven
/ mvh sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Re: Vit/svart 58:a
Tack för all uppmuntran, märkligt nog så känns det som att ju närmare målet jag kommit desto svårare blir det att verkligen göra det där sista som behövs för att den skall bli helt färdig.
Lite dammig efter månader i garaget är den ju men den är ganska färdig nu, mest lite små inpassningar och justeringar...
Bromsljuset fungerar sen igår, det visade sig att de lampor jag beställt inte fungerade, just nu sitter 12 voltslampor i som visserligen lyser men inte starkt nog. Tutan vill inte bli något ljud i om man inte kopplar strömmen direkt till den. Sen måste en ny bränsleledning dras eftersom den gamla råkade bli kapad när golvet skulle ur. Hur har ni andra gjort med bränslefilter, det satt ju inget på från början men det känns som man borde ha ett sånt eller?
Bilen ur en annan vinkel, huvfjädern är ännu inte monterad...
Egentligen skulle den skickats på verkstad denna veckan för åtgärd av elen men det blev något fel så de kunde inte ta emot den. Får se hur det blir om jag får göra det själv i vilket fall, jag har ju gjort allt annat så det kanske är lika bra.
Lite dammig efter månader i garaget är den ju men den är ganska färdig nu, mest lite små inpassningar och justeringar...
Bromsljuset fungerar sen igår, det visade sig att de lampor jag beställt inte fungerade, just nu sitter 12 voltslampor i som visserligen lyser men inte starkt nog. Tutan vill inte bli något ljud i om man inte kopplar strömmen direkt till den. Sen måste en ny bränsleledning dras eftersom den gamla råkade bli kapad när golvet skulle ur. Hur har ni andra gjort med bränslefilter, det satt ju inget på från början men det känns som man borde ha ett sånt eller?
Bilen ur en annan vinkel, huvfjädern är ännu inte monterad...
Egentligen skulle den skickats på verkstad denna veckan för åtgärd av elen men det blev något fel så de kunde inte ta emot den. Får se hur det blir om jag får göra det själv i vilket fall, jag har ju gjort allt annat så det kanske är lika bra.
Re: Vit/svart 58:a
Snyggt jobb! Det är aldrig fel med ett bränslefilter. Det finns ju många möjligheter att förorena bränslet, cisterner och tankbilar, den egna bränsletanken, förorenade dunkar, dåligt väder med luftfuktighet etc. etc.
Väljer man ett sådant engångs av plast så får man ju lite extra funktioner också. Filtret skall alltid vara fyllt till minst tre fjärdedelar. Är det inte så när bilen har stått still ett tag så är backventilen i pumpen dålig. Det får aldrig synas bubblor i bränslet. Då finns det en läcka någonstans på ledningen. Sedan naturligtvis, syns det skräp i filtret så är det fel någonstans. Vatten går att motverka med K-sprit (Samma som etanol, men dyrare) men bara till en viss gräns.
Väljer man ett sådant engångs av plast så får man ju lite extra funktioner också. Filtret skall alltid vara fyllt till minst tre fjärdedelar. Är det inte så när bilen har stått still ett tag så är backventilen i pumpen dålig. Det får aldrig synas bubblor i bränslet. Då finns det en läcka någonstans på ledningen. Sedan naturligtvis, syns det skräp i filtret så är det fel någonstans. Vatten går att motverka med K-sprit (Samma som etanol, men dyrare) men bara till en viss gräns.
Re: Vit/svart 58:a
Blir ju hur bra som helst!
Ett tips angående tutan. Jag hade samma bekymmer med min bil. Det kan vara rattstången som inte jordar. Dra en kabel mellan rattstångens nedre resp. övre del. Jag monterade en kabel mellan hardyskivans skruvar/muttrar och det funkade perfekt.
Lycka till med det sista på bilen!
Ett tips angående tutan. Jag hade samma bekymmer med min bil. Det kan vara rattstången som inte jordar. Dra en kabel mellan rattstångens nedre resp. övre del. Jag monterade en kabel mellan hardyskivans skruvar/muttrar och det funkade perfekt.
Lycka till med det sista på bilen!
Re: Vit/svart 58:a
Tackar ödmjukast.Snyggt jobb!
Tack, all uppmuntran här gör det lättare att hålla igång projektet.Blir ju hur bra som helst!
Jag fick ordning på tutan, det var själva skruvarna och blecken som hade oxiderat. Drog även bättre jord till själva hornen och efter det så blev det genast ett imponerande ljud i den.
Det var p.g.a. min arbetssituation tänkt att en verkstad skulle fått titta lite på elen i bilen. Nu blev det inte så, när jag skulle lämnat den i Måndags hade de tänkt måndagen veckan innan så det gick aldrig att lämna den dit. Så jag gav mig själv ett nattpass efter jobbet i Måndags och mätte upp all elen, fixade de problem som fanns och bytte några kablar så nu tror jag allting funkar, utom dimmern för instrumentbelysningen, men det beror på att reglaget är trasigt, tyvärr är det samma fel på min reserv.
Drog ny bränsleledning idag. Skall bara ha sista ledningen och ett filter på så går det starta bilen sen, börjar bli på tiden.