Hej!
Är ny på forumet och har köpt en Amazon -68, men tyvärr med konstant värme.
Funderar på om värmeventilen är sönder och fastnat i öppet läge.
Hur har ni gjort? Har hört att några försökt renovera originalet med blandat resultat.
Har någon använt 940-ventilen? Den slangmonterade? http://www.skruvat.se/Varmekran-P12445.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Vore kul att se bilder på hur ni gjort.
Ballofix är dock inget alternativ eftersom jag vill kunna reglera tempen inifrån.
Tack på förhand!
Byta värmeventil
Byta värmeventil
Välkommen fårvman väl säga då
Går att ta från 240 om man inte är ute efter original.
Går att ta från 240 om man inte är ute efter original.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Byta värmeventil
Kolla först att rörelsen från reglaget verkligen leder till motsvarande rörelse på ventilen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Byta värmeventil
Jag hade en 240 där värmen var på max hela tiden. Jag bytte bil i stället. Men informerade den tillkommande ägaren (en närstående) att en ny ventil kostade 2 - 300 kr (på den tiden) men att den var jobbig att montera, längst in, under allting.
Emellertid är det ju så att originalventilen på tidiga Volvo har en termostat. Det innebär att skulle man köra t.ex en långresa med skiftande temperatur på vintern, så blir det samma temperatur på kupéluften hela tiden. Oberoende av utomhustemperaturen. En slags "fattigmans AC" skulle man lite förenklat kunna säga. Men kan man vara utan den "lyxen" så kan man nog sätta i den nyare modellen (Om det nu krävs)?
Emellertid är det ju så att originalventilen på tidiga Volvo har en termostat. Det innebär att skulle man köra t.ex en långresa med skiftande temperatur på vintern, så blir det samma temperatur på kupéluften hela tiden. Oberoende av utomhustemperaturen. En slags "fattigmans AC" skulle man lite förenklat kunna säga. Men kan man vara utan den "lyxen" så kan man nog sätta i den nyare modellen (Om det nu krävs)?
Re: Byta värmeventil
Tack för era svar!
Jag kommer prova att köpa en ny ventil då jag inte vill ha en begagnad som ev. går sönder igen och läcker vatten.
Återkommer med bilder.
Jag kommer prova att köpa en ny ventil då jag inte vill ha en begagnad som ev. går sönder igen och läcker vatten.
Återkommer med bilder.
Re: Byta värmeventil
Tänkte återkoppla så här ett tag senare
Köpte en ventil på skroten till 240. Fungerar perfekt så nu slipper jag svettas
Köpte en ventil på skroten till 240. Fungerar perfekt så nu slipper jag svettas
Re: Byta värmeventil
Blev det en sådan med termostatspiralen?