Framskärmar glasfiber/plåt

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Gösta
Posts: 9
Joined: Sat Aug 01, 2015 7:01 pm

Framskärmar glasfiber/plåt

Post by Gösta »

Tänkter laga eller byta framskärmar på min -67a. Fundering plåtskärmar eller glasfiber skärmar? Vad är att föredra och varför. Bilen är en väl underhållen bil i bruks skick fram skärmarna verkar bytta någon gång samt in fästningen v- sida . Min tanke med bilen är att reparera underhålla den inte renovera den. Broms systemet har fått en genomgång nya rör,slangar samt allt innanför trummorna bak .
Göran i Björnarbo
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Framskärmar glasfiber/plåt

Post by A-masen »

Plastskärmar rostar ju inte, men det gör däremot dom balkar som skärmarna är fästade i. Så sätt dig inte i den "falska tron" att du har början på en rostfri bil. Du måste kolla upp skärmbalkarna minst ett par gånger om året.
Och om du monterar plastskärmar, glöm inte jordledningar till allt elektriskt som sitter i skärmen, strålkastarna, blinkljusen och parkeringsljusen. Ta till 2,5 kvadrat eller ännu större. Jordledningen skall i princip ha samma kabelarea som dom samlade befintliga matarledningarna. Alltså dom som kommer från säkringarna via omkopplare och reläer.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Framskärmar glasfiber/plåt

Post by Lars Bd »

Plastskärmar finns ibland begagnade och är billigare men kan ha något sämre passform är plåtskärmar som inte heller spricker så lätt. Plastskärmens fördel med ett obefintligt rostproblem på en sommarbil är nog inte något man behöver ta med i ekvationen. Om valet står mellan nya plastskärmar eller plåtskärmar skulle jag välja plåt, nytt eller begagnat för känslans skull. Hittar man begagnade plastskärmar för 2-300 använder man dom tills de ramlar av själv men kan samtidigt hålla utkik efter plåtskärmar i vettigt prisläge och skick.
Är det möjligt att laga de skärmar du har är det naturligtvis bästa alternativet om du kan utföra det själv och på en bruksbil behöver inte en sådan reparation vara perfekt utförd heller..
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Gösta
Posts: 9
Joined: Sat Aug 01, 2015 7:01 pm

Re: Framskärmar glasfiber/plåt

Post by Gösta »

Idéen med plast skärmar var om det gick att få tag på sånna med skaplig passform. Har det funnits plåt skärmar med dålig passform? Jag gör mig ingen illusion om att plast skärmar skulle göra bilen rostfri. Om skärmarna går att laga kommer jag att göra det ,tror att fronten är bytt någon gång verkar som det är någon form förzinkad plåt lacken har släppt ( kan vara så eller har jag inbillat mig). Har dragit mig för att plocka bort skärmar och front är väl medveten om vad jag kan få se under skärmarna , men det ser ju inte bra ut med hål i skärmen heller får nog ta tag i det vilken vinter som helst. Har inte lust att göra för stora ingrepp på bilen vill behålla det patinerade original utseendet . En läcker detalj instrument brädan har själv häftande fusk Tik i plast , min första tanke va fult bort med skiten . Satt mig i bilen studerade brädan konstaterade att det var snyggt gjort måste ha gjorts någon gång på sent 60 tidigt 70 tal känner att det är en del av bilens identitet. Jag köpte bilen av dottern till den mannen som köpte den 73 . Åter till skärmarna går det att laga de som sitter på är det första valet. Beg plåt eller nya plast alternativ två. Beg plast känns lite för dåligt . Nya plåt tror jag blir i kost sammaste laget.
Göran i Björnarbo
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Framskärmar glasfiber/plåt

Post by Dieseltroll »

Det är inte säkert att fronten är utbytt, senare Amazoner hade galvaniserad front och yttre tröskelplåt från fabrik. Tror det är from årmodell -65.

Risken finns ju alltid att begagnade plåtskärmar från en annan bil kommer behöva en del justering av en plåtslagare för att sitta helt perfekt. Du har inga bilder så man kan få se hur originalskärmarna ser ut?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply