Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by Lars Bd »

Volvo har inte gjort någon verkstadshandbok speciellt till P130 så en sådan kommer du aldrig att hitta. Titta i de böcker som finns och se vad du hittar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by Ola O »

Jag hade samma fel på min 142 -74.
Trodde först att det var backventilen. Köpte en från Volvo. Bytte den och felet var kvar. Skramlande backventil och hård bromspedal en stund.
Bytte servon och felet försvann. De är ej reparerbara. Om du tittar i verkstadshandbok till 140 istället finner du lätt din servo, det är samma fast fäster skiljer.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by amazon guy »

Hittade ingen verkstadshandbok på 140 klubbens sidor heller. Så exakt samma 90 graders backventil går fortfarande att köpa från Volvo? För VP säljer inte den. Eller vill du kanske sälja av den du köpt (om den blev över)?
Jag måste tyvärr gå samma väg som dig för att vara helt säker på att det verkligen är servon som är kass innan jag börjar jaga en annan och lägger eventuellt ut pengar för den i onödan.

Dennis
Last edited by amazon guy on Tue Oct 13, 2015 8:24 am, edited 1 time in total.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by 123GT »

Dennis,

Jag köpte en backventil av VP för 6 månader sedan. Fanns då bade 90graders boostermonterad och rak slangmonterad variant.
Jag tycker att du skall ringa till VP (eller om det går bra med någon annan firma!?) och prata med någon som kollar medans du väntar I telefon.
Det gjorde jag och hamnade hos en kille som var mycket kunnig, hjälpsam och letade medans jag väntade I telefon.
Lycka till!

http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47368?type=sc" onclick="window.open(this.href);return false;

/ mvh sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by amazon guy »

Sven,

Den ventilen finns tydligen inte längre att få, var i kontakt med både Volvo, gcp, VP och kollat andras hemsidor (som Motoroldies och CVI:s) och NADA. Som det ser ut så får man istället köpa en hel ny bromsservoklocka för tusentals kronor som också inkluderar backventilen (90graders) :sad: .

Eller köpa den raka modellen om den nu passar, har inte undersökt den möjligheten än.

Du hade bra timing.

Dennis
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by Ola O »

Jag behåller nog den ventilen. Vet aldrig om den behövs i framtiden.

Har du haft läckage av bromsolja in i servon du också? Det hade jag och detta tog väl snart kål på membranet tyvärr.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Strulande bromsservo på 2-krets Amazon ´69 B20

Post by amazon guy »

Inget vad jag märkt i alla fall, eller snarare tänkte faktiskt inte ens på det, det är först nu när du säger det som klockor ringer, skall undersöka det......hur ser man om det läcker in i servon, droppar det bromsolja ur servoklocka eller syns det inget alls på utsidan?

Oljenivån i bromsvätskebehållaren ser också ut att vara konstant....

Dennis
Post Reply