Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Chroomer
Posts: 3
Joined: Wed Oct 14, 2015 6:39 pm

Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by Chroomer »

Hej! Har tagit och skaffat en Volvo Amazon, -64 års modell 2 dörrars med B18 Typ 2 motor.
Har redan lyckats stöta på patrull. Har flera problem, men tänkte börja här:
Det tar emot, riktigt pinsamt, men jag lyckas inte för mitt liv lista ut hur man kontrollerar kylarvätske nivån?!
Image

Det kärlet som nämns i handboken (se bild) finns inte. (kärlet med markering min / max).
Enda stället jag hittar att fylla på är direkt in i kylaren, mittpå framför fläkten.

Om någon vet hur man kollar nivån, och det visar sig att jag måste fylla, vad ska det då vara för typ av glykol?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by Lars Bd »

Bilden visar en 67-68 års Amazon och du har inte den kylaren med expansionstank utan en med påfyllningslocket mitt på kylaren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Chroomer
Posts: 3
Joined: Wed Oct 14, 2015 6:39 pm

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by Chroomer »

Det förklarar en del. :oops:
Så hur kollar man vätskenivån på de tidigare modellerna?
Är det öppna locket, kika ner? Hur bör det se ut då?
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by Per L »

I instruktionsboken till min P1800 -63 står det inte hur mycket vatten det skall vara i kylaren. Jag brukar fylla på så att vattennivån ligger ungefär halvvägs mellan cellernas överkant och kylarens topp (eller litet till). Detta när motorn är kall så att det finns plats för vattnet att expandera när det blir varmt. Jag tror inte nivån är kritisk bara man inte fyller helt fullt för då rinner det ut litet kylarvätska när motorn blir varm.

På en bil som man bara kör på sommaren och är inställd varmt på vintern är glykolhalten inte så kritisk så det går säkert bra att fylla på med bara vatten. Köp en glykolmätare så att du kan kolla att du inte hamnar under minus 5-10 grader i alla fall.

Har du nyss köp bilen och inte vet mycket om den skulle jag rekommendera att byta kylarvätska in den (och förstås även glykolen). På gamla bilar (som inte skötts så bra) brukar det bli avlagringar som hamnar längst ner i kylaren och motorblocket. Det kan tom vara så mycket att det blockerar motorblockets tömningskran. Då får man peta med skruvmejslar, ståltråd etc tills det börjar rinna och sedan spola rent hela systemet flera gånger innan man fyller på med nytt vatten/glykol. Glykoltypen tror jag inte är kritisk nuförtiden. Oavsett om det är till min P1800 eller SAAB 9-3 så handlar jag den "där det finns" (bensinmack, BILTEMA, Mekonomen el.dyl).
Det finns "vanlig" glykol som man byter efter några få år (var tredje år bukar jag byta på bruksbilen) och long life som kan hänga med längre innan den måste bytas.

Per L
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by Lars Bd »

Man ska alltid ha glykol för absolut sämsta tänkbara temperatur som kanske är -30C. Värmen i garaget kanske strejkar vid ett olämpligt tillfälle. Personligen byter jag aldrig glykol i en gjutjärnsmotor. Man tillsätter bara nytt syrerikt vatten i stället för det gamla som redan reagerat färdigt och är dött. Fyll kylaren full, överskottet trycks ut och nivån är sedan exakt rätt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by QV »

Och jag i sin tur anser att man skall byta gykol likväl som man byter olja och bromsvätska.

När det gäller valet av gykol så finns det varianter man inte skall ha eftersom kylaren och värmepaketet är lött med ten.
Själv använder jag longlife gykol från Q8. Samma som passar till VAG och VOLVO. Enligt mina samtal med Q8 skall det fungera och hittils har det varit så.

Det finns ju någon orsak att kylarna blir igensatta på äldre bilar och jag tror att det beror på att man inte byter ut kylarvattnet regelbundet.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by Per L »

Jag resonerar likadant som du QV!

Och det enda sättet jag känner till som förhindrar att det bildas slam och annat i kylsystemet är att regelbundet (och rätt "ofta") byta kylarvätskan.
Så då gör jag det! Åtminstone till jag får ny information som gör mig klokare och kunnigare.

Per L
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by Lars Bd »

Vad består slammet av och varför uppstår det? Jag tror inte att det enbart består av gjutjärnspartiklar som reagerat med syre och alla bilar har inte problemet med igenslammad kylare, inte heller mina trots fuskandet med glykolbyte.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by Per L »

Jag vet inte vad slammet består av och jag har inte kunskap att klura ut det heller.
Möjligen blandar jag ihop motorer med tex aluminiumtopp med motorer i bara gjutjärn. Den senaste bruksbilen jag hade med gjutjärnsmotor var en Triumph Spitfire och det var i början av 70-talet så det var ju ett tag sedan.

Det jag vet helt säkert är att om jag byter kylarvätska tex var tredje år så är vätskan klar och utan "slam" när jag byter nästa gång.
För närvarande räcker det som skäl för mig.

Per L
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by QV »

Inte heller jag vet vad slamet kommer av.
Moderna motorer (i och för sig aluminium) har problem med igensatta kylare.
Jag har själv haft Amazoner med skitigt vatten i ( i min ungdom)

Folk får göra som de vill och jag vill byta 8)
Likväl som jag kör med biltemas classic olja och byter var 500 mil
Kör med Silikon DOT 5 bromsvätska och skall snart efter 10 år byta (eller kolla iallfall)
så kör jag med longlife gykol i 4 år.
Även växellåda och bakaxel får skiften av vätska.

Jag tror nämligen på att skifta vätskor i bilar man vill äga länge.
Nästa steg är att använda avjoniserat destilerat vatten till gykolen men dit har jag inte kommit ännu. Kör fortfarande med egen brunns vatten.
Livet är nog för kort för att utröna allt detta så jag byter på istället.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by A-masen »

För oss som läser om Herkules 34 mer eller mindre regelbundet, finns det vatten för våra kvarnar när det gäller att byta kylarvätska vart annat år.

Pelle Söderström som bygger den omöjliga motorn, en rak 16-cylindrig motor berättar ju hur han beräknar, kontrollerar och provar alla beslut. Han gör inget "på en höft" utan går till botten med hur det skall bli och fungera och framförallt om det kommer att fungera. Han har börjat sammanställa en verkstadshandbok för skötseln av motorn och den tilltänkta framtida bilen. Han tänker sig att den som besitter bilen om 40 år också skall kunna sköta och vårda den. Därför skriver han att kylarvätskan skall bytas vart annat år.
Boken är inte färdigskriven ännu, men kolla på sidan 75 i Verkstadshandbok. http://www.sweet16.se/?page_id=3306" onclick="window.open(this.href);return false;
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by QV »

Jo i de "moderna" böckerna till B20 står det vart annat år.
I longlife glykol står det 6 års intervall i alumotorer och 4 år i gjutgärnsmotorer.
Allt detta taget ur minnet så fel kan föreligga.

Men jag kommer inte att strida om det ena eller det andra, folk gör som de vill med sina pengar!
Så även jag!

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Chroomer
Posts: 3
Joined: Wed Oct 14, 2015 6:39 pm

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by Chroomer »

Tack för all hjälp! Både med korrekt nivå och blandning. Nu är motorn klar för vintern. :-)

Jag mätte den tidigare glykolblandningen i kylaren, den skulle klara ca -15. ...så jag tappade ur kyparen, fanns en supersmidig kran på kylarens vänstra nederkant, och fyllde på med starkare så nu ska den palla med ca - 30.
...(Vilket känns säkert) :grin:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by A-masen »

Skriv gärna en liten "minneslapp" med datum när du bytte kylvätskan så att du vet detta om två år. Det kan ju också vara så att någon annan undrar "Hur gammal är kylarvätskan?". Alltså, du kan ha sålt bilen eller att någon annan har den (tillfälligt?) i sin vård då. Så spara anteckningen tillsammans med andra bilpapper. Notera gärna vilken sorts glykol det är. På bilforum är det en följetong varje höst med frågor: Vilken sorts glykol skall jag ha? I dom allra flesta fall handlar det om etylenglykol, den är vanligast utan tvekan och relativt billigast. Det enklaste är att köra vidare på samma sort.
Last edited by A-masen on Mon Oct 19, 2015 11:20 am, edited 1 time in total.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Hur kontrollerar man kylnivån, amazon b18, 1964?

Post by Per L »

Minneslappen kan också utvecklas till tex en loggbok eller servicebok där man noterar alla viktiga händelser med bilen. Tex servicar, reparationer, när man vaxat och mycket mer,

Själv skriver jag upp det i ett excelark på datorn. Orsaken till att jag valde Excel var att jag fick för mig att datorn automatiskt skulle räkna ut hur mycket jag kör med bilen (uttryckt i mil/år) mellan varje noterat miltal.
Vill man inte göra sådana uträkningar fungerar ju tex Word eller Anteckningar nästan lika bra

Per L
Post Reply