Bygga om framvagn

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Bygga om framvagn

Post by droopy »

Är det någon här som bygt om framvagnen till 140 länkarmar,spindlar,Ok osv.. sitter ju samma länkarmsbussningar på amazon och 140.
byter man till 140 länkarmar och allt annat därefter till 140 prylar.. går det att få framvagnen i besiktningsbart skick och fullt funktionerande med hjulvinklar och allt. Anledningen till att jag frågar är att jag är erbjuden en 140 framvagn i mycket bra skick för 800:- med en massa nya stag och bussningar..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bygga om framvagn

Post by QV »

Utan att ha gjort det så sitter väll bekymret i övre länkarmen.
Denna måste modifieras så man har 140 i utkant och Amazon mot balken.

OM besiktningen ser att det sitter "fel" bromsar på så kommer de inte att gilla det.
Du kommer också få annan bultcirkel fram eftersom det inte är samma på Amazon och 140.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Bygga om framvagn

Post by droopy »

Bultcirkeln är jag medveten om.
Är undre och övre länkarmar helt "bolt on" från 140 till Amazon (förstått att spindlar ok och annat är 140 efter länkarmarna)

Ändrar hjulvinklarna sig utom "justering" eller går det att justera så att det fungerar ok ?

det finns ju en del fördelar att byta till 140 delar som skivor och ok, billigare kulbult mm 2 krets osv..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bygga om framvagn

Post by Arne »

Som QV beskriver. Den övre länkarmen måste du modifiera så det är 140 längst ut och Amazon mot balken, längden anpassas så den blir lika lång som en 140 länkarm. Den nedre länkarmen passar bolt on. Nu är det möjligt att montera 140 spindlar på länkarmarna.
Tvåkrets bromssysem fanns även på Amazon från -69 års modell så för att byta till tvåkrets behöver du inte byta spindlar och länkarmar från en 140.
AVG
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Bygga om framvagn

Post by droopy »

Tittar man rent ekonomiskt på ett byte skulle 2 skivor till amazon (med nav) gå på 4200:-4500:- med ombyggd framvagn runt 1000:- för båda sidor.. dvs 3500:- på enbart ett skivbyte. dessutom billigare bromsok (några hundringar) fördelen med 2-krets osv. är inte ombyggnaden allt för omfattande så vore nog ett byte ett vettigt alternativ. Börjar se en ände på rostfixandet på bilen så nu går funderingarna åt lite andra förbättringar..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bygga om framvagn

Post by QV »

Om kalkylen skall vara riktig alltså att bilen skall kunnas besiktigas så skall hela bromssytemet flyttas över från donatorn.

Alltså huvudbromscylinder, bakbromsar och alla övriga detaljer.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply