Tröskel och stabilitet

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Tröskel och stabilitet

Post by droopy »

Snart dags för sista större ingreppet. Byta tröskel på höger sida.. Har fått hem "mellan" och yttre tröskel samt en del framför hjulhuset som "reserv om det visar sig illa" Frågan är tröskeln verkar vara i tre delar Inre (som är bra såvitt jag ser iaf i kupe'n Är det OK att kapa/knacka bort både mellanbiten och yttre delen utan att lägga på en tillfällig försträrkning ? Risk att karossen ger sig om man även sitter inne i bilen och svetsar ? Ev funderat på att tillfälligt svetsa dit några fyrkantjärn mens jag håller på för att slippa problem då dörr och liknande skall dit igen och att karossen blir sned ?
Blev lite eftertänksam då jag insåg att det var ganska stora(långa)delar som skall bort..och bärande då som sagt..

Ni som har bytt något speciellt att tänka på som man gärna missar ? Jag har inga större problem med plåtarbete då jag varit både ventplåtslagare och även Svetsare i tidigare liv även om jag numera är elektriker och egenföretagare lite finns kvar i minnet.. Blir dock lite osäker om karossen tål en hel del urkapning på ena sidan "bara sådär" Bilen står nu upp pallad på bakaxel framvagn en halvmeter över golv.. vill gärna komma åt..
Är det onödigt arbete att lägga ett fyrkantrör mellan främre och bakre sidobalk ? för att staga (några loppor) upp ordentligt innan det kapas ?

Är någon intresserad så kan jag ta lite bilder och försöka lägga upp vad det lider..(hade -22 i natt och kör dieselkanon för att hålla varmt..)
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Tröskel och stabilitet

Post by Lars Bd »

Det är aldrig fel att göra rätt men om man inte kör bilen då stora delar av tröskeln är borttagen samt att bilen samtidigt är uppallad borde det inte hända något allvarligt men borde är inte samma sak som riskfritt.
Varför inte göra ett A som skruvas i gångjärns och dörrlåsfästet?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tröskel och stabilitet

Post by QV »

En tom kaross väger väl inte mer än 150 kg eller så.
Till det kommer dörrar och fänster men de hjälper ju mera på styrkan.

Har du pallat på under bakaxel och framvagnsbalk så är det igentligen bara stolarna och växellådan som tynger ned mitten på bilen.

Skulle inte vara så orolig men jag har inte gjort det.

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Tröskel och stabilitet

Post by droopy »

Har nu fått bort yttre delen av tröskeln och ser nu att den inre delen är ganska OK så det bliratt kapa till några mindre delar från den hela innertröskeln jag köpt och lägga in där det finns skador..Plockade bort stolarna så det är inte så mycket vikt kvar och undviker att klänga omkring inne i kupe'n allt för mycket så får hoppas det går bra. Hoppar mellan svets och småplock för att inte fastna i svetsträsket.. men det tar sig inte så mycket svetsjobb kvar.. snart enbart vänster hjulhus som är ganska OK och behöver lite mindre arbete..Inte snygg men rostfri kan man nog säga..just nu..Får se hur epoxy primern klarar sig med tiden.. blir en snabblack till org färg till sommaren.. för att skydda arbetet sedan en hellack då pengarna finns.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Tröskel och stabilitet

Post by droopy »

Nu klar med bytet och det verkar ha gått bra dörren passar finfint.. Jag satte ett fyrkantrör i öppningen för säkerhets skull. Vet inte direkt om det gjorde nytta men ville inte att det skulle slå sig. Skruvade dit röret med plåtskruv och svetsade igen hålen då jag tog bort röret.

Fick byta delar av inre tröskeln och nu är den helt ok genomgående samt att yttre tröskelplåten är i stort sett på plats.. Bakre delen funderar jag fortfarande på hur jag skall göra åter kommer om detta. Det jag funderar över är hur det blir efter dörren och delen fram mot hjulhuset. jag har en yttertröskel som är hel.. från framskärm till bakskärm. under bakrutan så måste jag kapa plåten i liv med den nya yttertröskeln.. hur svetsar jag det utan att det syns ?
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply