FAQ El
FAQ El
FAQ om el
Generator (i denna tråd)
Generator (Moderna)
Laddlampa (i denna tråd)
Batteri
Lampor, Watt och Ampere (i denna tråd)
Blinkers (i denna tråd)
elektroniskt blinkdon
För den intreserade finns de flesta 12 volts elscheman här
Stämmer till 95% på Amazonens elsystem Bosch koder för "moderna" elsystem tack Lars Bd för länken
Årsmodel koder för Bosch
Årsmodel koder för Hella
Årsmodel koder för Blaupunkt bilradio
Bra trådar om el
montering av 240 fläkt
montering av 240 generator på B18 block 67-
Tycker ni att informationen är svårläst, otydlig eller felaktig så sänd ett PM.
/Janne
Generator (i denna tråd)
Generator (Moderna)
Laddlampa (i denna tråd)
Batteri
Lampor, Watt och Ampere (i denna tråd)
Blinkers (i denna tråd)
elektroniskt blinkdon
För den intreserade finns de flesta 12 volts elscheman här
Stämmer till 95% på Amazonens elsystem Bosch koder för "moderna" elsystem tack Lars Bd för länken
Årsmodel koder för Bosch
Årsmodel koder för Hella
Årsmodel koder för Blaupunkt bilradio
Bra trådar om el
montering av 240 fläkt
montering av 240 generator på B18 block 67-
Tycker ni att informationen är svårläst, otydlig eller felaktig så sänd ett PM.
/Janne
Last edited by QV on Wed Aug 10, 2011 7:09 pm, edited 24 times in total.
Generator
Generator
Dessa finns i två grundtyper i Amazon nämligen likströms och växelsströms generatorer
Växelströmare är de mera moderna och lämnar högre amapere vid låga varv än de äldre likströmsgeneratorerna
All utvecklig på generatorer sker på växelströmsmodelen så våra likströmmare är och förblir en 40år gammal konstruktion
En generator skall lämna en spänning mellan 13,1 - 14,5 volt
Maxströmen beror på model men 30 - 35 amp är normalt för en Amazon
Vill man byta till en modernare typ 70 amp från en Sierra så är detta helt OK om rotationsriktningen och linjeringen av remskivor stämmer
Generatorer finns med inbyggda laddningsregulatorer (de moderna) och de som har laddningsregulatorn sittandes på innerskärmen (de äldre)
Original i Amazon är de med laddningsregulatorn på innerskärmen
En generator som inte laddar
Först skall man kolla att laddlampan lyser när motorn står still och tändningen är på.
Det är nämligen laddningslampan som förser generatorn fältlindning (den som styr laddningen) med ström så att laddningen kan börja
Fläktremen skall naturligtvis vara hel och spänd
Om ni inte har något mätinstrument så kolla att det inte finns oxid på kabelskor runt generator och regulator.
Om laddningslampan slocknar när motorn startar med det fortfarande inte laddar batteriet så är de troligaste orsakerna diodbryggan är trasig (växelström) eller kabelbrott någonstans till startmotorn (vägen till batteriet går via startmotorns anslutning)
Om laddlampan inte slocknar så ligger felet i laddregulatorn eller diodbryggan i generatorn.
Om du tycker att laddningen är för låg
Växelströmsgenerator
Det första man skall göra innan man börjar bocka kontakter i laddrelät (bocka kontakter kan man bara göra i externa laddreläer) är att kontrollera spänningsfallet mellan generator och batteri.
Här skall man mäta på generator skruven (ej kabelskon) till batteripolen (ej batteripol klämma) detta för att få med ALLA spänningsfall.
Man skall först belasta generatorn med 10 Ampere. Detta görs enklast om man har batteriet fulladdat och slår på hel eller halv-ljuset.
Mät mellan generator B+ och batteri pluspol Max värde 0,3 V
Mät mellan generator D- och batteriet minuspol Max värde 0,2 V
Får du större värden än så här så beror det på högre laddström eller oxid mellan anslutningarna. Ta bort och gör rent.
Om du tycker att laddspänningen är för hög
Har du detta fel så känner du en kraftig syradoft i motorrummet eftersom batteriet kokar.
Troligaste felen är dioderna i generatorn eller att laddningsregulatorn är deffekt. Tänk på att överladdade batterier inte är att leka med.......
För mera detaljerad information om generatorer till exempel hur man bockar kontakter i laddrelät hänvisar jag till denna bok.
Dessa finns i två grundtyper i Amazon nämligen likströms och växelsströms generatorer
Växelströmare är de mera moderna och lämnar högre amapere vid låga varv än de äldre likströmsgeneratorerna
All utvecklig på generatorer sker på växelströmsmodelen så våra likströmmare är och förblir en 40år gammal konstruktion
En generator skall lämna en spänning mellan 13,1 - 14,5 volt
Maxströmen beror på model men 30 - 35 amp är normalt för en Amazon
Vill man byta till en modernare typ 70 amp från en Sierra så är detta helt OK om rotationsriktningen och linjeringen av remskivor stämmer
Generatorer finns med inbyggda laddningsregulatorer (de moderna) och de som har laddningsregulatorn sittandes på innerskärmen (de äldre)
Original i Amazon är de med laddningsregulatorn på innerskärmen
En generator som inte laddar
Först skall man kolla att laddlampan lyser när motorn står still och tändningen är på.
Det är nämligen laddningslampan som förser generatorn fältlindning (den som styr laddningen) med ström så att laddningen kan börja
Fläktremen skall naturligtvis vara hel och spänd
Om ni inte har något mätinstrument så kolla att det inte finns oxid på kabelskor runt generator och regulator.
Om laddningslampan slocknar när motorn startar med det fortfarande inte laddar batteriet så är de troligaste orsakerna diodbryggan är trasig (växelström) eller kabelbrott någonstans till startmotorn (vägen till batteriet går via startmotorns anslutning)
Om laddlampan inte slocknar så ligger felet i laddregulatorn eller diodbryggan i generatorn.
Om du tycker att laddningen är för låg
Växelströmsgenerator
Det första man skall göra innan man börjar bocka kontakter i laddrelät (bocka kontakter kan man bara göra i externa laddreläer) är att kontrollera spänningsfallet mellan generator och batteri.
Här skall man mäta på generator skruven (ej kabelskon) till batteripolen (ej batteripol klämma) detta för att få med ALLA spänningsfall.
Man skall först belasta generatorn med 10 Ampere. Detta görs enklast om man har batteriet fulladdat och slår på hel eller halv-ljuset.
Mät mellan generator B+ och batteri pluspol Max värde 0,3 V
Mät mellan generator D- och batteriet minuspol Max värde 0,2 V
Får du större värden än så här så beror det på högre laddström eller oxid mellan anslutningarna. Ta bort och gör rent.
Om du tycker att laddspänningen är för hög
Har du detta fel så känner du en kraftig syradoft i motorrummet eftersom batteriet kokar.
Troligaste felen är dioderna i generatorn eller att laddningsregulatorn är deffekt. Tänk på att överladdade batterier inte är att leka med.......
För mera detaljerad information om generatorer till exempel hur man bockar kontakter i laddrelät hänvisar jag till denna bok.
Last edited by QV on Wed Dec 06, 2006 12:10 am, edited 4 times in total.
Laddningslampan
Den lilla röda djävulen
Laddlampan lyser fasten laddningen är OK
Laddningslampan är inkopplad \"lite underligt\" jämfört med alla andra lamor i bilen.
En \"normal\" inkoppling på en lampa är att ha + på ena sidan och - på den andra sidan då kommer lampan att lysa för att sedan få den och slockna så tar man bort den ena anslutningen.
Laddningslampan lyser när den får + från batteriet via tändningslåset
När den sedan slocknar (när motorn går) så beror det på att lampan får + från generatorn också.
När lampan får + från båda sidor så flyter ingen ström i lampan och därmed så lyser den inte.
Så nu till problemet varför lyser den?
För att laddnigslampan skall börja lysa så måste spänningen vara lägre på ena sidan
Laddingen sa vi var OK så den sidan av laddningslampan skall det inte vara fel på.
Då är problemen på den andra sidan.
Om vi kollar schemat på inkopplingen så ser vi att laddningslampan får sin spänning från batteriet via tändningslåset sedan via 25 ampere säkringen innan den kommer till instrumentpanelen.
Dom troligast orsakerna till spänningsfallet är
detta beror på att oxiden ger ett motstånd för strömen och detta motstånd ger ett spänningsfall som ökar när strömen ökar. Rent praktiskt ökar strömen när man blinkar, högre hastighet på fläkten eller slår på torkarna.
Oxid på 25 amp säkringen
Det är den korta säkringen som är på 25 Ampere
Om man roterar på säkringen och får ett bättre resultat så har man oxid.
Nu kan det vara oxid i hela säkringsdosan men det är bara oxiden runt 25 ampere säkringen som kan få laddnindslampan att lysa. Oxid på de övriga säkringarna ger andra problem. Här är det rengöring som gäller samt något lämpligt medel att stoppa ny oxidation (skall ge en länk senare).
Oxid inne i säkringsdosan
För att kontrollera detta skall man innan mätning belasta 25 ampere säkringen med ström detta gör man genom att slå på vindrutetorkare, fläkt. Sedan mäter man mellan ingående flatstift och anslutningen mot säkringen. Allt över 0,2 - 0,3 är för mycket. Gör sedan sedan likadant på andra sidan säkringen.
Kan åtgärdas genom att borra ur nitarna, rengöra samt återmontera med skruv och mutter gärna kompletera med att löda allt.
Dåliga kabel anslutningar
Om man dra i kabeln brukar dom lossna om dom är dåliga, eller så ser man ärg på och runt kabelskon.
Dålig kontakt i tändningsslåset
Om felet sitter här kommer ljustutan och bromsljuset att få laddlampan att lysa starkare.
Laddlampan lyser fasten laddningen är OK
Laddningslampan är inkopplad \"lite underligt\" jämfört med alla andra lamor i bilen.
En \"normal\" inkoppling på en lampa är att ha + på ena sidan och - på den andra sidan då kommer lampan att lysa för att sedan få den och slockna så tar man bort den ena anslutningen.
Laddningslampan lyser när den får + från batteriet via tändningslåset
När den sedan slocknar (när motorn går) så beror det på att lampan får + från generatorn också.
När lampan får + från båda sidor så flyter ingen ström i lampan och därmed så lyser den inte.
Så nu till problemet varför lyser den?
För att laddnigslampan skall börja lysa så måste spänningen vara lägre på ena sidan
Laddingen sa vi var OK så den sidan av laddningslampan skall det inte vara fel på.
Då är problemen på den andra sidan.
Om vi kollar schemat på inkopplingen så ser vi att laddningslampan får sin spänning från batteriet via tändningslåset sedan via 25 ampere säkringen innan den kommer till instrumentpanelen.
Dom troligast orsakerna till spänningsfallet är
- oxid på 25 amp säkringen
oxid inne i säkringsdosan
dåliga kabel anslutningar
dålig kontakt i tändningsslåset
detta beror på att oxiden ger ett motstånd för strömen och detta motstånd ger ett spänningsfall som ökar när strömen ökar. Rent praktiskt ökar strömen när man blinkar, högre hastighet på fläkten eller slår på torkarna.
Oxid på 25 amp säkringen
Det är den korta säkringen som är på 25 Ampere
Om man roterar på säkringen och får ett bättre resultat så har man oxid.
Nu kan det vara oxid i hela säkringsdosan men det är bara oxiden runt 25 ampere säkringen som kan få laddnindslampan att lysa. Oxid på de övriga säkringarna ger andra problem. Här är det rengöring som gäller samt något lämpligt medel att stoppa ny oxidation (skall ge en länk senare).
Oxid inne i säkringsdosan
För att kontrollera detta skall man innan mätning belasta 25 ampere säkringen med ström detta gör man genom att slå på vindrutetorkare, fläkt. Sedan mäter man mellan ingående flatstift och anslutningen mot säkringen. Allt över 0,2 - 0,3 är för mycket. Gör sedan sedan likadant på andra sidan säkringen.
Kan åtgärdas genom att borra ur nitarna, rengöra samt återmontera med skruv och mutter gärna kompletera med att löda allt.
Dåliga kabel anslutningar
Om man dra i kabeln brukar dom lossna om dom är dåliga, eller så ser man ärg på och runt kabelskon.
Dålig kontakt i tändningsslåset
Om felet sitter här kommer ljustutan och bromsljuset att få laddlampan att lysa starkare.
Hur mycket ström dra en lampa
Hur mycket ström drar en Amazon?
Efftektförbrukningen på bilen är i direkt relation till hur mycket som är påslaget (detta kräver att batteriet är fulladdat)
Om vi tar helljuset som ex så är dom på 55 watt st. Formeln som räknar om watt till ampere är watt/volt = Ampere
När det gäller lampor så testas dessa vid 13,2 Volt. Det är endast vid 13,2 volt som lampan lämnar den angivna effekten.
Om spänningen är lägre så kommer också effekten samt amperen att sjunka.
Så en lampa på 55 watt ger en förbrukning på 4,2 A ( 55/13,2=4,2A )
Som exempel kan vi se vad dessa lampor skulle dra vid 12 volt. För att kunna göra det så måste vi först räkna ut resistansen. R= volt * volt / watt 13,2*13,2/55=3,168 Ohm
12 volt vid 3,168 Ohm ger 3,8A vilket betyder (endast) 46 watt. Skulle vi få upp spänningen till 14,5 volt så blir lampans efftekt 66 watt (watt=volt * volt/Ohm).
Så för att komma åter till ämnet så har vi på Amazonen följande
Halvljus 2*45 90 watt
parkering 2*5 10 watt
bakljus 2*5 10 watt
skyltbelysning 10 watt
instrument 10 watt
130 watt, detta ger vid 13.2 volt 9,8 Ampere
till detta kommer tändning på c:a 5 Ampere (Uppskattning ej mätt, ännu)
Tänk på att vid varje kurva tillkommer
Bromsljus 2*21 42 watt
Blink 2*21+5 47 watt
c:a 90watt 6,8 Ampere
Om vi önskar extraljus 4 * 100 watt så kommer det att öka förbrukningen med 7,6 Ampere styck alltså totalt 30,3 Ampere
Hur mycket kommer en 55 watts lampa att förbruka i verkligheten.
Vi tar ett optimalt senario
Generatorn laddar 14,5 volt
Från batteriet till lampan är det följande ledningar
4mm2 2 meter a 0,0xx Ohm
1,5mm2 5 meter a 0,011Ohm /meter (0,055Ohm * 8,4Ampere = 0,46Volt spänningsfall)
+ ljusomkopplare, hel och halvljus knapp
Det kan tyckas petigt att räkna upp alla dessa små Ohm värden men eftersom det går ström för två lampor i dessa kablar så kommer strömen att generera ett spänningsfall på 1 volt m allt är OK
så av de maximala 14.5 volt på batteriet finns det bara 13.5 vid lampan (gäller alltså vid en belastning på 2 x 55 watt) Lampan kommer då att lysa med 55 watt
Om någon skulle tycka att det vore bra med 2 * 100 watt till lysena så kommer spänningsfallet att bli 2 volt! Med andra ord bara 12,5 volt (vid 14,5 volt in) så den ökade wattantalet kommer inte att användas fullt ut på grund av alla små resistanser som finns i kabelsystemet. I detta fall kommer lampan att förbruka 90 watt.
Större generator
Så för att komma till en slutsats så om man tycker att bilen fungerar bra på en 35 Ampere generator och sedan byter till 55 Ampere så får man ett utrymmer för extraljus på 20 Ampere = 264 Watt extraljus som ett exempel.
Efftektförbrukningen på bilen är i direkt relation till hur mycket som är påslaget (detta kräver att batteriet är fulladdat)
Om vi tar helljuset som ex så är dom på 55 watt st. Formeln som räknar om watt till ampere är watt/volt = Ampere
När det gäller lampor så testas dessa vid 13,2 Volt. Det är endast vid 13,2 volt som lampan lämnar den angivna effekten.
Om spänningen är lägre så kommer också effekten samt amperen att sjunka.
Så en lampa på 55 watt ger en förbrukning på 4,2 A ( 55/13,2=4,2A )
Som exempel kan vi se vad dessa lampor skulle dra vid 12 volt. För att kunna göra det så måste vi först räkna ut resistansen. R= volt * volt / watt 13,2*13,2/55=3,168 Ohm
12 volt vid 3,168 Ohm ger 3,8A vilket betyder (endast) 46 watt. Skulle vi få upp spänningen till 14,5 volt så blir lampans efftekt 66 watt (watt=volt * volt/Ohm).
Så för att komma åter till ämnet så har vi på Amazonen följande
Halvljus 2*45 90 watt
parkering 2*5 10 watt
bakljus 2*5 10 watt
skyltbelysning 10 watt
instrument 10 watt
130 watt, detta ger vid 13.2 volt 9,8 Ampere
till detta kommer tändning på c:a 5 Ampere (Uppskattning ej mätt, ännu)
Tänk på att vid varje kurva tillkommer
Bromsljus 2*21 42 watt
Blink 2*21+5 47 watt
c:a 90watt 6,8 Ampere
Om vi önskar extraljus 4 * 100 watt så kommer det att öka förbrukningen med 7,6 Ampere styck alltså totalt 30,3 Ampere
Hur mycket kommer en 55 watts lampa att förbruka i verkligheten.
Vi tar ett optimalt senario
Generatorn laddar 14,5 volt
Från batteriet till lampan är det följande ledningar
4mm2 2 meter a 0,0xx Ohm
1,5mm2 5 meter a 0,011Ohm /meter (0,055Ohm * 8,4Ampere = 0,46Volt spänningsfall)
+ ljusomkopplare, hel och halvljus knapp
Det kan tyckas petigt att räkna upp alla dessa små Ohm värden men eftersom det går ström för två lampor i dessa kablar så kommer strömen att generera ett spänningsfall på 1 volt m allt är OK
så av de maximala 14.5 volt på batteriet finns det bara 13.5 vid lampan (gäller alltså vid en belastning på 2 x 55 watt) Lampan kommer då att lysa med 55 watt
Om någon skulle tycka att det vore bra med 2 * 100 watt till lysena så kommer spänningsfallet att bli 2 volt! Med andra ord bara 12,5 volt (vid 14,5 volt in) så den ökade wattantalet kommer inte att användas fullt ut på grund av alla små resistanser som finns i kabelsystemet. I detta fall kommer lampan att förbruka 90 watt.
Större generator
Så för att komma till en slutsats så om man tycker att bilen fungerar bra på en 35 Ampere generator och sedan byter till 55 Ampere så får man ett utrymmer för extraljus på 20 Ampere = 264 Watt extraljus som ett exempel.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Hur mycket effekt tar en startmotor
För att starta en Amazon sommartid så behöver man minst 25% kapacitet kvar i batteriet. Nu tar förvisso inte en normal start 15 Ah (25% av 60 Ah). Men hur mycket behövs det?
En koll i det gröna häftet för 140 och 164 säger att en belastad startmotor drar 185 - 220 A vid 9 Volt.
Om vi räknar på 220 A så får vi fram att startmotorn förbrukar 220 Ah om vi håller den igång i en timme.
Nu håller man inte den så länge men 220Ah /3600 sek =0,06 Ah per sekund. Så en \"normal\" start tar mindre än 1 Ah ur batteriet.
När är batteriet fullt igen?
Har man en likströmmare så borde man få mellan 5 - 10 Ampere i laddning till batteriet. Om vi räknar på 5 A så återladdar vi 1Ah på 12 minuter.
1Ah / 5 A = 0.2 timmar
0.2 timmar x 60 = 12 minuter
Men med höga motorvarv går det på 6 minuter.
Har man sedan en växelströms generator kan man räkna med 15 - 20 A även vid låga varv. det blir då vid 1 Ah /15 A = 4 minuter körtid.
Är bilen lättstartad så går det ännu fortare. Nu har jag inte koll på kemin i batteriet, den kan ställa till det, det har jag ingen koll på.
/Janne
En koll i det gröna häftet för 140 och 164 säger att en belastad startmotor drar 185 - 220 A vid 9 Volt.
Om vi räknar på 220 A så får vi fram att startmotorn förbrukar 220 Ah om vi håller den igång i en timme.
Nu håller man inte den så länge men 220Ah /3600 sek =0,06 Ah per sekund. Så en \"normal\" start tar mindre än 1 Ah ur batteriet.
När är batteriet fullt igen?
Har man en likströmmare så borde man få mellan 5 - 10 Ampere i laddning till batteriet. Om vi räknar på 5 A så återladdar vi 1Ah på 12 minuter.
1Ah / 5 A = 0.2 timmar
0.2 timmar x 60 = 12 minuter
Men med höga motorvarv går det på 6 minuter.
Har man sedan en växelströms generator kan man räkna med 15 - 20 A även vid låga varv. det blir då vid 1 Ah /15 A = 4 minuter körtid.
Är bilen lättstartad så går det ännu fortare. Nu har jag inte koll på kemin i batteriet, den kan ställa till det, det har jag ingen koll på.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blinka lilla stjärna där
Det nostalgiska ljudet från blinkersrelät i an Amazon är ingen man får uppleva i en ny bil där de lägger ut ljud via högtalare för att man skall förstå at det blinkar!
Men varför blinkar ljuset då, ibland snabbt, långsamt, lagom eller inte alls!
Blinkersen i en amazon består av ett blinkdon, 4 yttre lampor (21 watt, viktigt) samt en inre lampa i panelen. Vi har sedan en spak där vi väljer höger eller vänster sida! (det är den som sitter på vanster sida om ratten jag måse skriva detta eftersom många av mina medtrafikanter tydligen inte vet var i kupen spaken är monterad) och man når den lätt med fingertopparna utan att behöva släppa ratten, Prova
När lamporna blinkar "normalt" (kan det vara runt en blink / sekund ungefär?) så betyder det att båda yttre lamporna är hela. Om den inre är hel får man kolla med synen!
Börjar det nu blinka långsamt (en blink per 5 -10 sekunder) så är det en indikering på att blinkdonet inte har en belastning på 2 x 21 watt. Det normala felet är att en lampa är sönder! Om nu båda lamporna är hela och man nyss har bytt en av dessa så är den inte på rätt wattal (kanske 5 watt) och då blir belastningen på blinkdonet fel och den blinkar alltså långsamt.
Om båda lamporna är på 21 watt samt hela men det ändock inte blinkar, då finns det två fel kvar
1 - blink donet är defekt (du skall då ha samma fel på både vänster och höger sida)
1,5 - problem med säkringsdosa (oxid) problemet skall vara lika för höger och vänster sida
2 - oxid eller möjligtvis oxid. Detta fel finns inte framför blinkdon ( ex batteri eller säkringar) utan efter blinkersspaken. Felet finns nu bara på en sida.
Men varför blinkar det med olika hastigheter?
Lamporna (2 x 21 watt) värmer upp en bimetalldel inuti blinkdonet. När denna blir varm så öppnar den och då bryts spänningen till lamporna. Bimetallen svalnar och går ihop och allt startar igen. Om nu en lampa faller bort så tar uppvärningen mycket längre tid innan den bryter. Den som är uppmärksam märker att det bara är lystiden som blir längre, tiden som lampan är släkt blir den samma.
För att nu förvirra läsaren så har "moderna" bilar tvärt om. Om en lampa går sönder så blinkar det frenetiskt fort. Men det är en annan historia.
Men varför blinkar ljuset då, ibland snabbt, långsamt, lagom eller inte alls!
Blinkersen i en amazon består av ett blinkdon, 4 yttre lampor (21 watt, viktigt) samt en inre lampa i panelen. Vi har sedan en spak där vi väljer höger eller vänster sida! (det är den som sitter på vanster sida om ratten jag måse skriva detta eftersom många av mina medtrafikanter tydligen inte vet var i kupen spaken är monterad) och man når den lätt med fingertopparna utan att behöva släppa ratten, Prova
När lamporna blinkar "normalt" (kan det vara runt en blink / sekund ungefär?) så betyder det att båda yttre lamporna är hela. Om den inre är hel får man kolla med synen!
Börjar det nu blinka långsamt (en blink per 5 -10 sekunder) så är det en indikering på att blinkdonet inte har en belastning på 2 x 21 watt. Det normala felet är att en lampa är sönder! Om nu båda lamporna är hela och man nyss har bytt en av dessa så är den inte på rätt wattal (kanske 5 watt) och då blir belastningen på blinkdonet fel och den blinkar alltså långsamt.
Om båda lamporna är på 21 watt samt hela men det ändock inte blinkar, då finns det två fel kvar
1 - blink donet är defekt (du skall då ha samma fel på både vänster och höger sida)
1,5 - problem med säkringsdosa (oxid) problemet skall vara lika för höger och vänster sida
2 - oxid eller möjligtvis oxid. Detta fel finns inte framför blinkdon ( ex batteri eller säkringar) utan efter blinkersspaken. Felet finns nu bara på en sida.
Men varför blinkar det med olika hastigheter?
Lamporna (2 x 21 watt) värmer upp en bimetalldel inuti blinkdonet. När denna blir varm så öppnar den och då bryts spänningen till lamporna. Bimetallen svalnar och går ihop och allt startar igen. Om nu en lampa faller bort så tar uppvärningen mycket längre tid innan den bryter. Den som är uppmärksam märker att det bara är lystiden som blir längre, tiden som lampan är släkt blir den samma.
För att nu förvirra läsaren så har "moderna" bilar tvärt om. Om en lampa går sönder så blinkar det frenetiskt fort. Men det är en annan historia.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: FAQ El
Bosch nummer
From Bosch Automotive Handbook, 3rd edition
Terminal Designations (Excerpts from DIN Standard 72 552)
The terminal designations do not identify the conductors, because device with different terminal designations can be connected at the two ends of each conductor. If the number of terminal designations is not sufficient (multiple-contact connections), the terminals are consecutively numbered using numbers or letters whose representations of specific functions are not standardized.
Terminal Definition
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
Cross-reference for old and new terminal designations in accordance with DIN 72 552.
Only terminal designations whose significance has altered are given.
------------------------------------------------------------------------
From Bosch Automotive Handbook, 3rd edition
Terminal Designations (Excerpts from DIN Standard 72 552)
The terminal designations do not identify the conductors, because device with different terminal designations can be connected at the two ends of each conductor. If the number of terminal designations is not sufficient (multiple-contact connections), the terminals are consecutively numbered using numbers or letters whose representations of specific functions are not standardized.
Terminal Definition
-----------------------------------------------------------------------
Code: Select all
IGNITION
1 Ignition coil, ignition distributor, low voltage
-----------------------------------------------------------------------
(Ignition distributor with two separate electrical circuits)
1a to ignition contact breaker I
1b to ignition contact breaker II
-----------------------------------------------------------------------
2 short-circuit terminal (magneto ignition)
4 Ignition coil, ignition distributor, high voltage
-----------------------------------------------------------------------
(ignition distributor with two separate electrical circuits)
4a from ignition coil I, terminal 4
4b from ignition coil II, terminal 4
-----------------------------------------------------------------------
15 Switched + downstream of battery
(output of ignition/driving switch)
15a Output at dropping resistor to ignition coil and starter
Code: Select all
GLOW PLUG AND STARTER SWITCH
17 Start
19 Preheat
Code: Select all
BATTERY
30 input from + battery terminal, direct
30a input from + terminal of battery II
(12/24 V series-parallel battery switch)
31 Return line to battery
- battery terminal or ground, direct
31b Return ine to negative battery terminal or ground, via switch
or relay (switched negative)
Code: Select all
(12/24 V series-parallel battery)
31a Return line to - terminal of battery II
31c Return line to - terminal of battery I
Code: Select all
ELECTRIC MOTORS
32 Return line
(Polarity reversal possible at terminals 32-33)
33 Main terminal connection
(Polarity reversal possible at terminals 32-33)
33a Self-parking switch-off
33b Shunt field
33f For second lower-speed range
33g For third lower-speed range
33h For fourth lower-speed range
33L Counterclockwise rotation
33R Clockwise rotation
Code: Select all
STARTER
45 Separate starter relay, output; starter input (main current)
45a Output, starter I
Input, starters I and II (Two-starter parallel operation)
45b Output, starter II (Two-starter parallel operation)
48 Terminal on starter and on start-repeating relay for
monitoring starting procedure
Code: Select all
TURN SIGNAL FLASHER
49 Input
49a Output
49b Output, second turn-signal circuit
49c Output, third turn-signal circuit
Code: Select all
STARTER
50 Starter control (direct)
50a Output for starter control
(Series-parallel battery switch)
50b Starter control with parallel operation of two starters with
sequential control
50c Input at starting relay for starter I
(Starting relay for sequential control of the engagement
current during parallel operation of two starters)
50d Input at starting relay for starter I
(Starting relay for sequential control of the engagement
current during parallel operation of two starters)
50e Input, Start-locking relay
50f Output, Start-locking relay
50g Input, Start-repeating relay
50h Output, Start-repeating relay
Code: Select all
ALTERNATOR
51 DC voltage at rectifier
51e DC voltage at rectifier with choke coil for daytime driving
Code: Select all
TRAILER SIGNALS
52 Signals from trailer to towing vehicle, general
Code: Select all
WIPER MOTOR
53 Wiper motor, input (+)
53a Wiper (+), self-parking switch-off
53b Wiper (shunt winding)
53c Electric windshield-washer pump
53e Wiper (brake winding)
53i Wiper motor with permanent magnet and third brush (for higher
speed)
Code: Select all
TRAILER SIGNAL
54 For lamp combinations and trailer plug connections
TRAILER STOP LAMP
54g Pneumatic valve for additional retarding brake,
electromagnetically actuated
Code: Select all
LIGHTING
55 Fog lamps
56 Headlamp
56a High beam, high-beam indicator lamp
56b Low beam
56d Headlamp-flasher contact
57 Side-marker lamp: motorcycles, mopeds.
Abroad also cars, trucks, etc.
57a Parking lamp
57L Parking lamp, left
57R Parking lamp, right
58 Side-marker lamps, tail lamps, license-plate lamps and
instrument-panel lamps
58b Tail-lamp changeover for single-axle tractors
58c Trailer plug-and-receptacle assembly for single-conductor
tail-lamp cable with fuse in trailer
58d Variable-intensity instrument-panel lamp, tail-lamp and
side-marker lamp
58L Side-marker lamp, left
58R Side-marker lamp, right; license-plate lamp
Code: Select all
ALTERNATOR (magneto, generator)
59 AC voltage, output
Rectifier, input
59a Charging armature, output
59b Tail-lamp armature, output
59c Stop-lamp armature, output
61 Alternator charge-indicator lamp
Code: Select all
TONE-SEQUENCE CONTROL DEVICE
71 Input
71a Output to horns 1 & 2, low
71b Output to horns 1 & 2, high
72 Alarm switch (rotating beacon)
Code: Select all
INTERIOR
75 Radio, cigarette lighter
76 Speaker
77 Door-valve control
Code: Select all
SWITCHES
----------(Break-contact and changeover switches)----------------------
81 Input
81a 1st output, break side
81b 2nd output, break side
----------(Make-contact switches)--------------------------------------
82 Input
82a 1st output
82b 2nd output
82z 1st input
82y 2nd input
----------(Multiple-position switches)---------------------------------
83 Input
83a Output, position 1
83b Output, position 2
83L Output, left-hand position
83R Output, right-hand position
Code: Select all
CURRENT RELAY
84 Input, actuator and relay contact
84a Output, actuator
84b Output, relay contact
Code: Select all
SWITCHING RELAY
85 Output, actuator (end of winding to ground or negative)
86 Start of winding
86a Start of winding or 1st winding
86b Winding tap or 2nd winding
----------(relay contact for break and changeover contacts)------------
87 Input
87a 1st output (break side)
87b 2nd output
87c 3rd output
87z 1st input
87y 2nd input
87x 3rd input
----------(Relay contact for make contact)-----------------------------
88 Input
----------(Relay contact for make and changeover contacts (make side))-
88a 1st output
88b 2nd output
88c 3rd output
----------(Relay contact for make contact)-----------------------------
88z 1st input
88y 2nd input
88x 3rd input
Code: Select all
ALTERNATOR and VOLTAGE REGULATOR
GENERATOR and GENERATOR REGULATOR
B+ Battery positive
B- Battery negative
D+ Dynamo postive
D- Dynamo negative
DF Dynamo field
DF1 Dynamo field 1
DF2 Dynamo field 2
----------(Alternator with separate rectifier)--------------------------
J Excitation winding positive
K Excitation winding negative
Mp Center point terminal
U,V,W Alternator terminals
Code: Select all
DIRECTION INDICATOR (turn-signal flasher)
C First indicator lamp
C0 Main terminal connection for separate indicator circuits
actuated by the turn-signal switch
C2 Second indicator lamp
C3 Third indicator lamp (e.g., when towing two trailers)
L Turn-signal lamps, left
R Turn-signal lamps, right
Cross-reference for old and new terminal designations in accordance with DIN 72 552.
Only terminal designations whose significance has altered are given.
Code: Select all
OLD NEW
1 1, 53(wiper), 53e
2 2, 53e
3 53, 53b(wiper)
4 4, 53a, 53b(wiper)
15 15, 49(turn-signal flasher)
15+ 49
15/54 15, 49, 54
16 15a, 15
30 30, 33(motor)
30/51 30, 87, 88(relay)
30f 45
30h 45, 45a
30h I 45a
30h II 45b
30L 33L (motors)
30R 33R (motors)
31 31, 31c, 32(motors)
31a 31a, 31c
31B- B-
50 50, 50b, 50f, 50h
50a 50, 50a, 50e, 50g
50b 50d
50k 50d
50 II 50c
51 51, 59, B+
51 - 59
51a 59
51B+ B+
54 54, 53a, 54g
54/15 15
54d 53(wiper)
54e 33b, 53b(wiper)
54L 49a
58 58, 58L, 58R
58b 58b, 58d
59 59a
85d 31b(alarm switch)
B+30 B+
B+51 B+
D+/61 D+
D-/61 D-
H 71
HL L (L54b)
HR R (R54b)
K C
K0 C0
K1 C, C2
K2 C2
K3 C2, C3
K4 C2, C3
L54 L (L54)
N 55
P C, 57a
PL 57L
PR 57R
R R, 75
R54 R, (R54)
R54b Rb
S 49a, 53(wiper)
S4 49a
SBL (L54)
SBR (R54)
VL L
VR R
+ 15, 49(turn-signal flasher)
53, 53a(wiper)
+2 53a
+15 49
- 1 (ignition coil), 31
Last edited by QV on Fri Jun 25, 2010 7:18 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: FAQ El
Generator anslutningar (på tyska / engelska)
http://www.auto-elektrik.de/index-d.php ... lussplaene
Samt en helt underbar bok om generatorer........
http://www.kb-kbh.dk/shipslib/el_ombord ... ok_ocr.pdf
http://www.auto-elektrik.de/index-d.php ... lussplaene
Samt en helt underbar bok om generatorer........
http://www.kb-kbh.dk/shipslib/el_ombord ... ok_ocr.pdf
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: FAQ El
En länk Batterihistoria och allmän förklaring för Er som vill grotta ner er i teknik. http://www.partsmart.se/faq.htm
/Janne och Lars Bd
/Janne och Lars Bd
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Likströmsgenerator
En bild på hur en likströmsgenerator ser ut hel och i delar, just denna kommer ifrån en B18
Dessa kallas för Dynamo på engelska.
/Janne
Dessa kallas för Dynamo på engelska.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: FAQ El
jag gillar denna info. bra QV. . återladdnig vid start 12minuter. jämför detta med en fullutrusta ex volvo xc90 / audi q7. för att återladda dessa bilar efter start krävs ca 6.5 mils körning. i like my amazon more and more
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
amazon limousine 60 (brick bay)
Växelströmsgenerator
En bild på växelströmsgenerator hel och i delar.
Dessa heter alternator på engelska
/Janne
Dessa heter alternator på engelska
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Felsökning likströmmare
Efter som min likströmmare gillar att djävlas med mig just nu så har jag lärt mig att göra en snabbcheck av dessa på plats i motorn.
Först så lyfter man av D+ (röd grövre) och DF (grön tunnare) uppe vid laddningsrelät. Alltså kabeln som går mellan generator och relät.
Nu kollar man att det är 5,5 ohm mellan den gröna och jord
Man kollar också att det är nästan 0 ohm mellan den röda och jord.
Man viker undan kablarna så de ej ligger mot jord.
Nu går man in i bilen och startar motorn.
Med motorn på tomgång så kollar man spänningen ut från generatorn. Den är under 1 volt
Med lite extra händer eller några fingrar.... man kan också ställa jord tampen på instrumenter i polskons glipa så slipper man hålla i den.
jordar nu den gröna kabeln mot jord och mät på den röda.
Vid tomgång skall du ha knappt 12 volt och vid lite högre motorvarv kommer spänningen att öka till över 30 volt.
Stämmer detta så byter jag laddrelä.
Det kan komma lite bilder också men inte just nu för jag är på resande fot (med laddningsproblem)
/Janne
Först så lyfter man av D+ (röd grövre) och DF (grön tunnare) uppe vid laddningsrelät. Alltså kabeln som går mellan generator och relät.
Nu kollar man att det är 5,5 ohm mellan den gröna och jord
Man kollar också att det är nästan 0 ohm mellan den röda och jord.
Man viker undan kablarna så de ej ligger mot jord.
Nu går man in i bilen och startar motorn.
Med motorn på tomgång så kollar man spänningen ut från generatorn. Den är under 1 volt
Med lite extra händer eller några fingrar.... man kan också ställa jord tampen på instrumenter i polskons glipa så slipper man hålla i den.
jordar nu den gröna kabeln mot jord och mät på den röda.
Vid tomgång skall du ha knappt 12 volt och vid lite högre motorvarv kommer spänningen att öka till över 30 volt.
Stämmer detta så byter jag laddrelä.
Det kan komma lite bilder också men inte just nu för jag är på resande fot (med laddningsproblem)
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.