Bakbromsar lägger an

Moderatorer
Post Reply
reodor
Posts: 5
Joined: Sat Jul 16, 2016 9:26 am

Bakbromsar lägger an

Post by reodor »

Hej!
Jag är ny på forumet, förutom att jag har smygläst frågor o svar här innan! :-)
Mycket kunnigt folk här verkar det som. Har ett problem med mina bakbromsar på min -65´a! I vintras plockade jag bort det gamla 1-krets systemet, monterade i ett 2-krets servo, och kopplade en krets fram och en bak. Jag monterade ett fördelningsblock (heter det så?)med varningskontakten o lampa, jag bytte packningar i huvudcylindern, säkerheten främst!
Servot verkar fungera, bromsar bra och jämt inte mycket kraft behövs. Problemet är att på något sätt så verkar det byggas upp ett tryck i bakbromsarna, vilket gör att de börjar ligga på! Brända bromsar luktar illa :sad: !
Då får jag öppna nippeln vid fördelningsblocket o lätta på trycket, återställa varningslampan, jag kan se kolven flytta sig, o sen rullar hon lätt igen!
Vet någon vad felet kan vara? Jobbigt att behöva lätta på trycket 1gång om dagen!
Mvh/ Thomas
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakbromsar lägger an

Post by Lars Bd »

Det skulle kunna vara så att det blivit något fel i huvudcylindern då du renoverade den. Det är ju där som bromsvätsketrycket skall försvinna när bromspedalen släpps. Alternativt behövs en justering av länkaget bromspedal-servo-huvudcylinder.
Prova att byta plats på bromsrören vid huvudcylindern.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
reodor
Posts: 5
Joined: Sat Jul 16, 2016 9:26 am

Re: Bakbromsar lägger an

Post by reodor »

Hej Lars! jag har tänkt samma, att felet ligger i huvudcylindern. Finns ingen backventil av ngt slag där, väl? Jag tycker också att den här kolven i ventilblocket uppför sig underligt, varningslampan kan vara tänd inne i bilen, när jag varvar motorn så börjar den fladdra och slockna! Servot kan väl inte påverka den ventilen på ngt sätt? Jag ska göra som du sa: byta plats på bromsrören alt. plocka isär huvudcylindern.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakbromsar lägger an

Post by Lars Bd »

Kolla även länkaget mellan bromspedal och huvudcylinder, en felaktig inställning där kan innebära att bromsen ligger på mer eller mindre.
Det måste finnas en backventilsfunktion där annars släpper inte bromsarna samt systemet fylls inte på med vätska från behållaren vartefter beläggen slits och okens kolvar trycks ut. Om bromsarna bak är dåligt justerade går det åt en större mängd vätska i bakre kretsen vilket varningsventilen kan tolka som bromsfel.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
reodor
Posts: 5
Joined: Sat Jul 16, 2016 9:26 am

Re: Bakbromsar lägger an

Post by reodor »

Jag tror att jag har justerat spelet mellan servot o huvudcylinder rätt. Har provat att skifta bromsrören, nu verkar det som att problemet försvann! Nästa problem: Varför då :shock: ?
Verkar bromsa jämt, tar mer på fram än bak! får väl åka runt ett tag så får vi se hur det verkar! :-)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakbromsar lägger an

Post by Lars Bd »

Vilka hjulcylindrar har du bak 1" eller 7/8"? Enkretsbilar med servo ska ha en mindre hjulcylinder än motsvarande utan servo, annars är det lätt att få hjullåsning bak. En 65:a saknar bromsventilen till bakbromsarna vilket innebär att det är ännu lättare att få hjullåsning bak vid kraftig inbromsning som kan behövas i kritiska lägen. Detta kan i sin tur leda till värre olycka än vad det skulle blivit med rätt storlek på hjulcylinder. Jag rekommenderar dig att testa bromsarna noga på både asfalt och grus för att se om bilen reagerar på ett godtagbart sätt eller om den är i princip "livsfarlig".

Att felet försvann innebär väl att det finns en avvikelse i huvudcylindern på ena kretsen, trumbromsar som du har i bakre kretsen behöver inte lika högt hydrauliskt tryck som skivorna fram för att få bromsverkan. Kolla om det finns ett kvarstående tryck i huvudcylindern på det som nu är främre kretsen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bakbromsar lägger an

Post by QV »

Det är inte säkert att de två kretsarna i huvudbromscylindern har samma kolvstorlek. Du får kolla upp det.
Bromsarna skall ta mera fram än bak eftersom de låsta hjulen vill vara först (längst fram) tänk handbromsvändning.
Så få du för mycket kraft bak så de låser så blir de "intressant" när bilen börjar att rotera under inbromsningen!

/QV
Normalt så plockar man över allt ifrån donatorn för att undvika dessa bekymmer
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakbromsar lägger an

Post by Lars Bd »

Om det är en 2-kretshuvudcylinder från Amazon 140 240 har de båda kretsarna samma kolvarea då kretsarna där är symmetriska i frågan om bromsok och hjulcylindrar. Bromskraftsfördelningen fram-bak justeras genom att välja hjulcylindrar med rätt diameter i förhållande till bromsoken.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bakbromsar lägger an

Post by Arne »

Vilken storlek har hjulcylindrarna bak på 2-krets från 1969-70 års modell?
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakbromsar lägger an

Post by Lars Bd »

Jag har för mig att de liksom alla 68:or och GT 67 har 7/8" hjulcylindrar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
reodor
Posts: 5
Joined: Sat Jul 16, 2016 9:26 am

Re: Bakbromsar lägger an

Post by reodor »

Nu har jag varit och provkört ordentligt! Trodde att problemet var borta efter att jag har bytt plats på bromsrören, efter några dagar kom det tillbaka!
Framhjulen började bromsa ner bilen. Släppte på trycket i främre kretsen i huvudcylindern, bara att köra igen! Det konstiga var att problemet uppstår efter en stunds körning utan att ansätta bromsarna, nästan som om servot påverkar utan min inblandning! Jag tyckte iofs att trycket ökade innan, känns i pedalen, så problemet ligger nog i huvudcylindern?
Jo, jag har bytt till den mindre hjulcylindern bak. Det verkar som om dom låser hjulen i rätt ordning, när jag har gjort mitt vetenskapliga test på grusväg o gräsmattan hemma;-).
Nästa steg är nog att demontera huvudcylindern, kolla injustering av servot?
Får jag ingen ordning på detta får jag väl trimma motorn, 75 hästar orkar inte dra en bil med bromsar som ligger på :lol:
reodor
Posts: 5
Joined: Sat Jul 16, 2016 9:26 am

Re: Bakbromsar lägger an

Post by reodor »

Hej alla och tack för alla tips!
Tror att jag hittat felet! Jag tog loss huvudcylindern igen, den här gången gjorde jag det ordentligt och tog även bort behållaren (jag slarvade förra gången :oops: )
Det var som du sa Lars, trycket släppte inte, och då finns det två små hål (0,5mm), ett till varje kolv som ska släppa tillbaka trycket när bromsen släpps! Det ena hålet var så igentäppt av skit, så jag trodde inte att det fanns där!! Rensat, renblåst, ihopmonterat o luftat!
Det verkar funka fint, nu! :grin:
Vad lär man sig av detta? Jo, gör det ordentligt nästa gång, speciellt när det handlar om bromsar! :oops:
Post Reply