Ta ur bensintank

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Ta ur bensintank

Post by metalmannen »

Behöver ta ur bensintanken ur bilen så man vågar svettsa.
Någon som vet hur man gör för att få ur den?

Mvh
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Ta ur bensintank

Post by Ola O »

1. Töm tanken genom bottenpluggen du lossar
2. Lossa anslutningen till bensinröret
3. Lossa kabeln till tankmätaren
4. Lossa skruvarna runt tanken
5. Lyft upp tanken, kan sitta lite hårt pga den fastnat i underredsmassa odyl

Klart!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ta ur bensintank

Post by QV »

ta loss muffen som man ansluter bensinröret emot.
Har för mig att den cm behövs.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Re: Ta ur bensintank

Post by metalmannen »

Ok sitter skruvarna i bagaget eller under bilen?
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ta ur bensintank

Post by Arne »

metalmannen wrote:Ok sitter skruvarna i bagaget eller under bilen?
I bagaget (stjärnskruvar).
AVG
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Ta ur bensintank

Post by droopy »

I min är är skruvarna i mycket dåligt skick. Fick borra bort 4 st då det inte fanns någon "stjärna kvar" borrade med ett 2,5mm borr.
Har man en slagmejsel med stjärnbits så hjälper det en hel del att få dom att lossa utan att förstöra stjärnan allt för mycket.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Ta ur bensintank

Post by jånn »

Det går att sätta dit bult och mutter om plåtskruvarnas fäste förstörts.
40 år med GT
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ta ur bensintank

Post by A-masen »

Ännu bättre att sätta blindnitmuttrar: https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsv ... nitmutter/
Då behövs inget mothåll på undersidan. Länken är bara ett exempel. Det finns mängder av storlekar, fabrikat och utföranden. Vissa av dom monteras med popnittång där man har en annan insats. Bilprylvaruhusen säljer satser med olika nitmuttrar, borr och monteringstång. Upp t.o.m M6 klarar man med handkraft. Större storlekar går bättre med maskiner. Finns både pneumatiskt och el.

Ett tillägg: Jag ser att detta snart två år gamla inlägg har en länk som inte fungerar, så har jag bytt ut länken. Men tag det bara som ett exempel. Det finns många olika fabrikat och återförsäljare. Dessutom ännu mera typer och modeller på blindnitmuttrar.
Last edited by A-masen on Fri Nov 25, 2016 2:34 pm, edited 1 time in total.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Ta ur bensintank

Post by droopy »

Ingen dum ide.. men det kan vara viktigt att påpeka att man väljer "popnuts" av stål INTE aluminium. Blanda aldrig naket stål mot aluminium. Det blir en galvanisk verkan och börjar rosta på nolltid. Samma med popnit.. använd stålnit inte aluminium.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: Ta ur bensintank

Post by Fulagula »

Dum fråga på den, har en -68'a, alla skruvar är lösa, men hur får man upp tanken? Den är lös, men tanken går ej upp genom hålet, eftersom tankröret är svetsat i tanken, och sticker ut genom bagaget, finns ej utrymme att tippa upp den i framkant så att den går att dra framåt så tankröret går att dra ut..

Hur gör man? Tacksam för input i ämnet..
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ta ur bensintank

Post by Lars Bd »

Röret är inte svetsat original då sitter det en nippel med utvändig gäng iskruvad i tanken och det konade bränsleröret sitter fäst med en mutter mot nippeln, i princip som ett bromsrör. Röret har säkert rostat fast i muttern så lossar du muttern kommer röret att vridas av. Rostlösning tålamod och värme utan öppen låga kan få röret att släppa utan att kvarvarande bensin antänds. Ett annat trix är att helt enkelt såga av röret 50-100mm från tanken skruva ur nippel med rörstump ur tanken, vid återmontering skarvas röret med en slangstump med slangklämmor.
Nippeln ser ut ungefär så här http://www.hydraulkompaniet.se/hydrauli ... uf/6hmtx-s med en kona som röret tätar mot.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Fulagula
Posts: 53
Joined: Tue Nov 22, 2016 4:13 pm

Re: Ta ur bensintank

Post by Fulagula »

Det kändes konstigt, röret är svetsat i tanken, sen ett helt rör hela vägen ut genom plåten till tanklocket, men ska kolla igen.

Tanken ser precis ut så...

http://m.cvi-automotive.se/sv/articles/ ... azon-sedan
Post Reply