weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
Har tänkt att montera en weber 32 / 36 DGV , på min plymounth sidventil 6:a -50 tal ,för att få ner bränsleförbrukningen, drar nu ca 2,5 liter per mil, som jag har i min Dodge weapon carrier militärbil.
Det blir en adapter för att omvandla förgasarens 2 portar till insugets 1 port
Har monterat dit en bredbandslambda mätare för att justera in förgasaren, har montarat lambdgivaren på det lodrätt rör under grenröret innan det svänger bakåt, 200 mm under flänsen ?
Har provkört lite med orginal förgasaren Carter med regulator ( har ej fått webern )
På tomgång så fladdrar det lite mellan 15 till 17 afr
När jag har marchfart 70 km /h så ca 12 afr
vad för värden ska man ligga på, 14,7 är väl optimalt ?
Jag köpte en ny lambda givare för att slippa skruva loss den på min andra bil som jag har lamda mätaren fast montarat på
Bredbandslamba mätaren är AEM LSU , köpte en ny givare Bosch 4,2 , men den passade ej till kontakten på mätaren.AEM kontakten är kantig men Bosch givarens kontakt är rund
Jag har läst att det skulle passa med Bosch 4,2 till AEM ?
Det blir en adapter för att omvandla förgasarens 2 portar till insugets 1 port
Har monterat dit en bredbandslambda mätare för att justera in förgasaren, har montarat lambdgivaren på det lodrätt rör under grenröret innan det svänger bakåt, 200 mm under flänsen ?
Har provkört lite med orginal förgasaren Carter med regulator ( har ej fått webern )
På tomgång så fladdrar det lite mellan 15 till 17 afr
När jag har marchfart 70 km /h så ca 12 afr
vad för värden ska man ligga på, 14,7 är väl optimalt ?
Jag köpte en ny lambda givare för att slippa skruva loss den på min andra bil som jag har lamda mätaren fast montarat på
Bredbandslamba mätaren är AEM LSU , köpte en ny givare Bosch 4,2 , men den passade ej till kontakten på mätaren.AEM kontakten är kantig men Bosch givarens kontakt är rund
Jag har läst att det skulle passa med Bosch 4,2 till AEM ?
Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
14,7 är optimalt för en katalysator men inte för motorn ifråga, den presterar bäst effekt mellan 12-12,5:1. Det här är en grej som merparten av alla totalt missat, man är så inne på att försöka hålla det stökiometriska förhållandet då det gäller programmerbara sprut att man totalt missar vad motorn egentligen vill ha. Ser man till turbomotorer och 14,7:1 så går det ju åt mer luft än vid 12,5:1 vilket gör att turbons luftflöde utnyttjas sämre i förhållande till utvunnen effekt...
Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
Tack för svar
Denna förgasare öppnar först 32mm spjället,. Sen när man gasar mer kommer 36mm spjället
har provat lite
jag började med gå upp 2 steg från 140 till 150 primary main jet
ställde ca 13 afr på tomgång
accelaration 12-13 afr
vid 70 km/ h march fart 13-14 afr
gick ner till 145
ställde på tomgång ca 13 afr
accelaration ( drar på varje växlel till ca 1800 rpm ) 12,5-13,3 afr
vid 70 km/h marchfart 15,5-16,3 afr
inte så illa kanske eller ?
Denna förgasare öppnar först 32mm spjället,. Sen när man gasar mer kommer 36mm spjället
har provat lite
jag började med gå upp 2 steg från 140 till 150 primary main jet
ställde ca 13 afr på tomgång
accelaration 12-13 afr
vid 70 km/ h march fart 13-14 afr
gick ner till 145
ställde på tomgång ca 13 afr
accelaration ( drar på varje växlel till ca 1800 rpm ) 12,5-13,3 afr
vid 70 km/h marchfart 15,5-16,3 afr
inte så illa kanske eller ?
Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
15,5 till 16,3 i AFR vid marschfart är inte att rekommendera, stor risk att det spikar utan att du hör det....
Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
tack för svar Lundin
Men sen när kom hem efter 2 provkörningsvändan så börjar den gå fett på tomgång spelade ingen roll hur jag skruvade på
tomgångsskruven , blev hela tiden 10,0 afr
tog loss luftfiltret det droppade hela tiden ner i båda portarna
vad har hänt ?
Weber verkar vara känsliga för högt bränsletryck ,orginal är ca 3 psi
Fick monterat bränsletrycksregultorn och justerat till 2 psi, då gick det bättre.
Konstigt att det gick bra att köra utan regulator på ca 3 psi ca 3 mils provkörning innan det började krångla med läckande nålventil?
Men efter jag sänkt bränsletrycket till 2 psi, så vid accelaration och march fart kommer jag upp på max 13,3 afr, borde väl gå fetare vid högre bränsletryck?
Ska man nöja sig med 13,3 AFR, svarar bra på gaspådrag från tomgång när man vrider på gasspjället
Enda som är ändrat är 145 primary main jet , från bestyckning
//uploads.tapatalk-cdn.com/2016091 ... 54605b.jpg
//uploads.tapatalk-cdn.com/2016091 ... 15452f.jpg
Men sen när kom hem efter 2 provkörningsvändan så börjar den gå fett på tomgång spelade ingen roll hur jag skruvade på
tomgångsskruven , blev hela tiden 10,0 afr
tog loss luftfiltret det droppade hela tiden ner i båda portarna
vad har hänt ?
Weber verkar vara känsliga för högt bränsletryck ,orginal är ca 3 psi
Fick monterat bränsletrycksregultorn och justerat till 2 psi, då gick det bättre.
Konstigt att det gick bra att köra utan regulator på ca 3 psi ca 3 mils provkörning innan det började krångla med läckande nålventil?
Men efter jag sänkt bränsletrycket till 2 psi, så vid accelaration och march fart kommer jag upp på max 13,3 afr, borde väl gå fetare vid högre bränsletryck?
Ska man nöja sig med 13,3 AFR, svarar bra på gaspådrag från tomgång när man vrider på gasspjället
Enda som är ändrat är 145 primary main jet , från bestyckning
//uploads.tapatalk-cdn.com/2016091 ... 54605b.jpg
//uploads.tapatalk-cdn.com/2016091 ... 15452f.jpg
Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
Webrar generellt är känsliga för högt soppatryck. Max tryck som man rekommenderar är 0,2Bar, man brukar dock komma undan med ett något högre tryck. Men då ska nålventilen vara i bra kondition. Sedan är det tyvärr så att billiga regulatorer sällan flödar speciellt bra då bränsletrycket sänks.
Hur du ställt flottörnivån är också viktig i sammanhanget, för hög nivå ger läckage genom spridarna. det man ställer in med flottörnivån är ju skillnaden mellan nivån i flottörhuset och spridarens utgång. Det är ju den nivåskillnad som luftmassan in i motorn ska överbringa och för att man inte ska få någon tendens till tapp i responsen innan soppan kommer ut ur spridarna så används någon form av axpump. Blir denna nivå för liten så flödar förgasaren vid minst lilla förändring av luftflödet genom förgasarhalsen eller då motorn vibrerar. Så för att få till en bra bränslekurva som motorn gillar så måste man arbeta med både lågfarts och högfarts munstyckena samt munstycket till axpumpen
Att en motor svarar på gaspådrag utan belastning är ingen garanti för att den sedan går bra då den belastas. Detta fenomen märkte man ganska väl då man en gång i tiden körde runt med ställbart munstycke på moppemotorn...
Hur du ställt flottörnivån är också viktig i sammanhanget, för hög nivå ger läckage genom spridarna. det man ställer in med flottörnivån är ju skillnaden mellan nivån i flottörhuset och spridarens utgång. Det är ju den nivåskillnad som luftmassan in i motorn ska överbringa och för att man inte ska få någon tendens till tapp i responsen innan soppan kommer ut ur spridarna så används någon form av axpump. Blir denna nivå för liten så flödar förgasaren vid minst lilla förändring av luftflödet genom förgasarhalsen eller då motorn vibrerar. Så för att få till en bra bränslekurva som motorn gillar så måste man arbeta med både lågfarts och högfarts munstyckena samt munstycket till axpumpen
Att en motor svarar på gaspådrag utan belastning är ingen garanti för att den sedan går bra då den belastas. Detta fenomen märkte man ganska väl då man en gång i tiden körde runt med ställbart munstycke på moppemotorn...
Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
Förgasaren är ny, köpte den från Fastroadcars.co.uk , har bra priser på weber
Han bestyckade den lika dant, för han hade sålt en till en annnan kille med pymounth 6:a,
det svårt att hitta bestyckning till en sådan sidventilssexa
Och flottörnivån 41 mm stängd ( underkant flottör )ca 51 mm öppen , när man håller förgasarlocket horisontellt, som det står i beskrivningen.
Ska jag ändra flottörnivå?
bränlseregulatorn är Filter King från Malpassi
Vilka värde ska man sträva efter och ha vid?
tomgång
accelaration
marchfart
Han bestyckade den lika dant, för han hade sålt en till en annnan kille med pymounth 6:a,
det svårt att hitta bestyckning till en sådan sidventilssexa
Och flottörnivån 41 mm stängd ( underkant flottör )ca 51 mm öppen , när man håller förgasarlocket horisontellt, som det står i beskrivningen.
Ska jag ändra flottörnivå?
bränlseregulatorn är Filter King från Malpassi
Vilka värde ska man sträva efter och ha vid?
tomgång
accelaration
marchfart
Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
flottör nivån är som beskrivningen 41 mm underkant flottör
Jag har monterat justerat tryckregulatorn till 2 psi , då ändrades afr värdet på marschfart
( 70 km/h ) 15,5- 16,3 afr till afr 13-14
Ökade på secondary main jet till 140 från 135, för innan när jag trampade gasen i botten ( secondary porten öppnar ) så tvekade motorn , men efter bytet, när jag trampar gasen i bott så flaxar afr värdet upp lite till typ 15-16 men efter en sekund så blir runt afr 13
Det är ju sällan man kör med gasen botten , en sådan här sidventils 6 :a är maxvarvet 3200 varv
Så då har jag 12.5 -13 afr tomgång
När accar på alla växlar upp till 1800 varv 12.5 - 13 afr
Vid marchfart 70 km/h 13-14 afr
Kan man åka dessa värden?
Inte många nu att fråga om hur förgasare skall justeras nuförtiden, när alla åker insprutning
Men sen hände en gång till när jag stannade till,att det var 10 afr på tomgång, och det droppade hela tiden i portarna i förgasaren, drog sen ut på väg hemåt , och sen när jag var hem så var det bra igen på tomgång ( 12,5- 13 afr )
det droppar i mitten , under den grejen som går tvärs över 36 mm porten
fattar inte hur det kan bli så ibland?
Jag har monterat justerat tryckregulatorn till 2 psi , då ändrades afr värdet på marschfart
( 70 km/h ) 15,5- 16,3 afr till afr 13-14
Ökade på secondary main jet till 140 från 135, för innan när jag trampade gasen i botten ( secondary porten öppnar ) så tvekade motorn , men efter bytet, när jag trampar gasen i bott så flaxar afr värdet upp lite till typ 15-16 men efter en sekund så blir runt afr 13
Det är ju sällan man kör med gasen botten , en sådan här sidventils 6 :a är maxvarvet 3200 varv
Så då har jag 12.5 -13 afr tomgång
När accar på alla växlar upp till 1800 varv 12.5 - 13 afr
Vid marchfart 70 km/h 13-14 afr
Kan man åka dessa värden?
Inte många nu att fråga om hur förgasare skall justeras nuförtiden, när alla åker insprutning
Men sen hände en gång till när jag stannade till,att det var 10 afr på tomgång, och det droppade hela tiden i portarna i förgasaren, drog sen ut på väg hemåt , och sen när jag var hem så var det bra igen på tomgång ( 12,5- 13 afr )
det droppar i mitten , under den grejen som går tvärs över 36 mm porten
fattar inte hur det kan bli så ibland?
Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
Redheat: Du har visat bild på din förgasare, men så här i jultid vill vi nog se en bild på bilen också. Man skall ju vara snäll vid jultiden och att få se vackra ting framkallar frid och snällhet.
Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
Sent from my Letv X500 using Tapatalk
Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
Wow! Häftigt. Tack för den hjulupplevelsen.