Christine 12134VK
Re: Christine 12134VK
På bild 2 syns en 1:a högst upp, där ska det finnas 4 siffror som bör lösa frågan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Christine 12134VK
Kolla säkringen under 25 amp.drömmare wrote:Backljuset/backlampan är fortfarande en gåta. Försöker mäta spänning till relä men registrerar ingen.
Det ärjar gärna mellan mässingsblecken (de tre lager bleck) i dosan.
/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Christine 12134VK
Äntligen solsken o väckte Christine ur vintersömnen
Startade direkt, men gick lite ojämnt innan hon blev varm.
Väl hemma tänkte jag: bäst att kolla olja o vatten.
Tänker att en bild säger mer än tusen ord.. Aldrig får man vara riktigt glad
Startade direkt, men gick lite ojämnt innan hon blev varm.
Väl hemma tänkte jag: bäst att kolla olja o vatten.
Tänker att en bild säger mer än tusen ord.. Aldrig får man vara riktigt glad
Re: Christine 12134VK
Spårade lite siffror när jag ändå suradeI
Får de till b20 från 140 serien(?)
Får de till b20 från 140 serien(?)
- Attachments
-
- IMG_3087.JPG (1.98 MiB) Viewed 4455 times
-
- IMG_3086.JPG (2.12 MiB) Viewed 4455 times
Re: Christine 12134VK
Räcker ett oljebyte? För på stickan ser det fint ut o nivån är bra...
Re: Christine 12134VK
Troligen räcker det att torka ur ventilkåpan och göra rent vevhusventilationen. Klegget är kondensvatten som uppstår vid kortare körsträckor samt kanske om vevhusventilationen är dålig. Kör du minst 10 mil i ett pass bör också klegget försvinna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Christine 12134VK
Har du något av de andra symtomen på hädangången packning eller sprickor:
- praktfulla vita moln ur avgasröret
- olja i kylvattnet
- vatten försvinner utan att det läcker ut någonstans
- kokning/varmgång, främst på tomgång, flaxande tempmätare
?
Om inte, byt olja, torka gärna ur ventilkåpan, och kör en liten sväng.
Fungerat allt normalt utan utan lattefärgad olja eller något annat av ovanstående så kör en längre runda, 10-15 mil. Går det bra så var det troligen bara kondens av många kallstarter och mycket choke.
- praktfulla vita moln ur avgasröret
- olja i kylvattnet
- vatten försvinner utan att det läcker ut någonstans
- kokning/varmgång, främst på tomgång, flaxande tempmätare
?
Om inte, byt olja, torka gärna ur ventilkåpan, och kör en liten sväng.
Fungerat allt normalt utan utan lattefärgad olja eller något annat av ovanstående så kör en längre runda, 10-15 mil. Går det bra så var det troligen bara kondens av många kallstarter och mycket choke.
Re: Christine 12134VK
Nä, inga av de symptom som nämndes, behöver faktiskt aldrig choken
Tack för tipsen, då känns det lite bättre
Tack för tipsen, då känns det lite bättre
Re: Christine 12134VK
Behöver du aldrig choken så går den troligen för fett, vad har du för co?
Re: Christine 12134VK
Ingen aning faktiskt, köpte nybesiktad men ska kolla protokollet
Re: Christine 12134VK
Så, torkade ut ventilkåpan o sköljde vevhusventilationen i bensin o tog en tur; ingen latte
Såg det här i kåpan däremot..
Behöver ju inte höra ihop med min motor, men ska allt hålla ett öga på det
Sen forskade jag lite efter min förgasare, för jag har inte sett just detta förut
Går kabel från givaren på förgasaren till ett schysst relä o därifrån ner till generatorn...???
Såg det här i kåpan däremot..
Behöver ju inte höra ihop med min motor, men ska allt hålla ett öga på det
Sen forskade jag lite efter min förgasare, för jag har inte sett just detta förut
Går kabel från givaren på förgasaren till ett schysst relä o därifrån ner till generatorn...???
Re: Christine 12134VK
Förresten kollade jag besiktningsprotokoll o CO var 0,20 (?!) då. Fast det hjälper ju inte mig nu
Re: Christine 12134VK
Det ser ut att vara en B21/23A förgasare, elprylen är tomgångsventil. Gasspjället ska vara stängt på tomgången som regleras med en strypning i en kanal förbi spjället. För att förhindra glödtändning sitter det även en elektrisk ventil i tomgångskanalen och stänger luftflödet i kanalen då tändningen slås av. Kanske ventilen är kopplad så att den öppnar när generatorn laddar, detta är dock inte optimalt. Ventilen ska stänga direkt då tändningen slås av även om motorvarvet är 5000 rpm just då och öppna omgående då tändningen slås på.
Du ser ut att sakna friskluftsslang från luftfiltret till vevhusventilationen, troligen är den nu ansluten till insuget. Det skulle kunna vara så att klegget kommer delvis för att vevhusventilationen inte är som den ska.
Du ser ut att sakna friskluftsslang från luftfiltret till vevhusventilationen, troligen är den nu ansluten till insuget. Det skulle kunna vara så att klegget kommer delvis för att vevhusventilationen inte är som den ska.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Christine 12134VK
Den magnetventilen har väl till uppgift att förhindra att motorn glödtänder när man har stängt av motorn. Den spärrar bränslet när tändningsnyckeln är bortkopplad. Kanske kan tolkas som att förgasaren är lite nyare?
Ett tips om din förgasarinställning. En riktig CO-mätare kostar ju ett par tusen, minst. En billig ersättare för en hobbybilist kan vara ett Colortunetändstift. https://verktygsboden.se/specialverktyg ... e-plug-kit
Det är ett tändstift där isolatorn är av glas så att man ser färgen på förbränningsflamman. Man får med en färgkarta så man kan ställa in förgasaren till ett förhoppningsvis rätt värde. Jag hade en sådan sats och tänkte använda till båtmotorn, en VP AQ 125/280 (en B21 i marinutförande) men fick aldrig "tummen ur". Senare sålde jag båten men hade min Colortune kvar. Men eftersom dagens bilar har datoriserad insprutning så blev den överflödig och jag gav bort den för en handfull år sedan.
På YouTube finns det ett flertal filmer som visar Colortune. Det följer även med ett litet "periskop" så man behöver inte krypa ner i motorrummet för att se resultatet. Det är det svarta plaströret som syns på bilderna.
Ett tips om din förgasarinställning. En riktig CO-mätare kostar ju ett par tusen, minst. En billig ersättare för en hobbybilist kan vara ett Colortunetändstift. https://verktygsboden.se/specialverktyg ... e-plug-kit
Det är ett tändstift där isolatorn är av glas så att man ser färgen på förbränningsflamman. Man får med en färgkarta så man kan ställa in förgasaren till ett förhoppningsvis rätt värde. Jag hade en sådan sats och tänkte använda till båtmotorn, en VP AQ 125/280 (en B21 i marinutförande) men fick aldrig "tummen ur". Senare sålde jag båten men hade min Colortune kvar. Men eftersom dagens bilar har datoriserad insprutning så blev den överflödig och jag gav bort den för en handfull år sedan.
På YouTube finns det ett flertal filmer som visar Colortune. Det följer även med ett litet "periskop" så man behöver inte krypa ner i motorrummet för att se resultatet. Det är det svarta plaströret som syns på bilderna.
Re: Christine 12134VK
På bilden med förgasaren, syns 3 slangar: stor, mellan o liten.
Stora slangen går tvärs över motorn o till oljefällan(?)
Den lilla slangen går till vacuumklockan (?) på fördelardosan.
Mellan kommer jag inte ihåg, utan måste kolla..
Stora slangen går tvärs över motorn o till oljefällan(?)
Den lilla slangen går till vacuumklockan (?) på fördelardosan.
Mellan kommer jag inte ihåg, utan måste kolla..