Värderingshjälp AmazonKombi -66

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Amazongrillen
Posts: 1
Joined: Mon Jun 26, 2017 5:23 pm

Värderingshjälp AmazonKombi -66

Post by Amazongrillen »

Hej! Har varit och kollat på en Amazon Kombi för en vecka sen som är hyffsat fräsch, inte sönderrostad men finns ställen här och där, motorn startar och går, ej besiktiad och lacken är inte det finaste. Fin inredning däremot.

Skulle påstå att lite rostjobb och med en lack så ser den nog representabel ut igen.

Vad är en sån här bil värd på ett ungefär? Han hävdar att han behöver ha minst 40 000 för att en besiktiad kostar runt 80 000 och det är endast smågrejer kvar innan man kan besiktia.

Stämmer det verkligen att dessa bilar gått upp såhär pass mycket?

Vad kostar en amazon kombi sport i liknanade skick nuförtiden? Ser det ligger ute en sliten nu på blocket för 112 000. Har dessa verkligen blivit så dyra?

all hjälp uppskattas vill inte skambjuda men känns lite osäkert att ge så pass mycket pengar när den inte är i bättre skick men det kanske är vad man får hosta upp nuförtiden? :grin:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Värderingshjälp AmazonKombi -66

Post by QV »

Att jämföra en sportkombi med en "vanlig" kombi är som att jämföra en 2 dörars 121 med en 123GT. Det går inte.

Kan inte prisbilden på en Amazon nuförtiden men
Att renovera en kostar 50,000
Vill du sedan ha den "blank" med krom så lägg till 30,000
Sedan kommer Kombi kosta extra.

Så du måste fundera på i vilket skick du önskar en bil, samt om det är renoveringen eller körningen som är intressant.
Men att säljaren skulle skänka bort 40,000 på lite "småfix" är inte troligt...
Utan att veta tycker jag 40 känns högt för en 66á (det året det gjordes flest kombi)
Kombi från 62 är dyrare.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Värderingshjälp AmazonKombi -66

Post by Blomquist »

Det är en ganska bra bit in i texten du skriver att ordet "sport" dyker upp. Om det är en sport är det en mycket ovanlig bil.
40000 låter inte billigt, särskilt inte när man tar de omkostnader QV nämner med i bilden, men om det är en sport vill jag påstå
att det är ett realistiskt pris om rosten är minimal och det mest handlar om en omlackering.

Det är viktigt att bilen inte är rostig i den bakre regionen, då mycket av plåten där är unik för kombi och oftast måste tillverkas för hand.
Bakskärmar finns inte, golv finns inte, bottensvällare finns inte, rutramar finns inte, kofångarfästen finns inte osv. osv.
Kolla i hjulhuset där ryggstödets konsoller sitter, ett svårupptäckt ställe som ofta rostar infernaliskt.
210 -64, 223 -68
Post Reply