Rullande årtal för besiktningsbefrielse
Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse
Inte mer petiga än normalt hoppas jag.. Den ska uppfylla kraven, varken mer eller mindre!
Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse
Just detta kan bli ett av problemen med besiktningsbefrielsen, att förmånen utnyttjas för otillåtna ombyggnader.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse
Naturligtvis kan det ses som ett "bekymmer"
men o andra sidan bygger vi om i dagens läge också.. med skillnaden att man får återställa den innan besiktning! (finns ju även dom som kör både avställt och obesiktigat och därmed även oförsäkrat på grund av att det är för jobbigt att återställa till orginalskick varje eller varannat år..)
det finns som alltid både för o nackdelar med allt här i livet..
för mig skulle det va positivt iallafall!
men o andra sidan bygger vi om i dagens läge också.. med skillnaden att man får återställa den innan besiktning! (finns ju även dom som kör både avställt och obesiktigat och därmed även oförsäkrat på grund av att det är för jobbigt att återställa till orginalskick varje eller varannat år..)
det finns som alltid både för o nackdelar med allt här i livet..
för mig skulle det va positivt iallafall!
Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse
Men är det någon skillnad att köra försäkrat men ombyggt mot att köra oförsäkrat.
Skulle du råka ut för en olycka, och bilen skall in på verkstad. Där ser dom att till exempel att motorn är bytt till något som ej stämmer överens med den som skall vara i bilen enligt papperna.
Kommer då försäkringen att gälla?
Det finns ju "många" T-ford som är besiktigade med original och sedan är ombyggda eftersom de inte behöver "visas upp igen".
Så länge man inte råkar ut för någon flygande kontroll eller olycka så fungerar ju det mesta.
/Jan
Skulle du råka ut för en olycka, och bilen skall in på verkstad. Där ser dom att till exempel att motorn är bytt till något som ej stämmer överens med den som skall vara i bilen enligt papperna.
Kommer då försäkringen att gälla?
Det finns ju "många" T-ford som är besiktigade med original och sedan är ombyggda eftersom de inte behöver "visas upp igen".
Så länge man inte råkar ut för någon flygande kontroll eller olycka så fungerar ju det mesta.
/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse
Jag tror inte att avsikten med besiktningsbefrielse var att underlätta för de som kör med obesikningsbara fordon. I de fall ombyggnaden utförs på ett rimligt sätt är det inga problem att få fordonet registreringsbesiktigat och lagligt i ombyggt utförande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse
En kul grej
När jag i år skulle besikta min Amazon slog det mig att jag hade besiktat den här i Skellefteå när jag gjorde min värnplikt.
Jag konsulterade min pärm med samlade biluppgifter och hittade mycket riktigt att jag hade gjort en
kontrollbesiktning den 5 augusti 1977 där den blivit underkänd och en ombesiktning den 30 augusti.
Den 5 var i år en lördag men den 30 var en onsdag. Därför bokade jag in mig den 30 augusti och tog med mig
de gamla besiktningsprotokollen.
Samma bil, samma ägare, samma besiktningslokal exakt 40 år senare.
Det blev en munter stämning. Sådant här hade inte inträffat tidigare. Den som hade arbetat längst hade börjat 1980 kunde
läsa namnteckningen på besiktningsmannen som gjort besiktningen. Denne man var som väntat avliden.
Han berättade ochså att stationen var nybyggd och färdig 1976.
Besikningen då? Inga anmärkningar
Var det den sista besiktningen för bilen?
//John
När jag i år skulle besikta min Amazon slog det mig att jag hade besiktat den här i Skellefteå när jag gjorde min värnplikt.
Jag konsulterade min pärm med samlade biluppgifter och hittade mycket riktigt att jag hade gjort en
kontrollbesiktning den 5 augusti 1977 där den blivit underkänd och en ombesiktning den 30 augusti.
Den 5 var i år en lördag men den 30 var en onsdag. Därför bokade jag in mig den 30 augusti och tog med mig
de gamla besiktningsprotokollen.
Samma bil, samma ägare, samma besiktningslokal exakt 40 år senare.
Det blev en munter stämning. Sådant här hade inte inträffat tidigare. Den som hade arbetat längst hade börjat 1980 kunde
läsa namnteckningen på besiktningsmannen som gjort besiktningen. Denne man var som väntat avliden.
Han berättade ochså att stationen var nybyggd och färdig 1976.
Besikningen då? Inga anmärkningar
Var det den sista besiktningen för bilen?
//John
40 år med GT
Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse
Det kan tilläggas att 1977 kostade en ombesiktning 32 kr. Idag är det som bekanst 280 kr
Tiden går
Tiden går
40 år med GT
Re: Rullande årtal för besiktningsbefrielse
Som köpare av en 50+ gammal bil borde man kräva att bilen är besiktad senaste året eller begära skampris för bilen.
Det finns oerhört slitna vrak därute som glider in på en räkmacka som "besiktade" och som är rena dödsfällorna för de som tror att bilen är trafikduglig.
Många olyckor lär även det höja försäkringspremierna och dessutom orsaka en massa nöd och lidande i form av skador och dödsfall.
Själv skulle jag betrakta en obesiktad bil som "skrot eller objekt" inte som en körbar bil. Det räcker med att ett bromsrör brister i de enkretsbilar som finns för att det skall gå riktigt illa. Rost i infästningar och fjädersäten kan målas över och vara direkta fällor som inte syns förens man gått igenom bilen minutiöst. Många kan heller inte avgöra vad som verkligen är farligt eller inte..
Kravet borde vara minst att bilarna besiktas innan ägarbyte och sedan var 5:e år som minst.
Det finns oerhört slitna vrak därute som glider in på en räkmacka som "besiktade" och som är rena dödsfällorna för de som tror att bilen är trafikduglig.
Många olyckor lär även det höja försäkringspremierna och dessutom orsaka en massa nöd och lidande i form av skador och dödsfall.
Själv skulle jag betrakta en obesiktad bil som "skrot eller objekt" inte som en körbar bil. Det räcker med att ett bromsrör brister i de enkretsbilar som finns för att det skall gå riktigt illa. Rost i infästningar och fjädersäten kan målas över och vara direkta fällor som inte syns förens man gått igenom bilen minutiöst. Många kan heller inte avgöra vad som verkligen är farligt eller inte..
Kravet borde vara minst att bilarna besiktas innan ägarbyte och sedan var 5:e år som minst.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Man work, woman shop