Felvisande hastighetsmätare.

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Icon77
Posts: 2
Joined: Wed Aug 23, 2017 1:38 pm

Felvisande hastighetsmätare.

Post by Icon77 »

Hej.

Min hastighetsmätare visar fel, den visar 20km/h för mycket.
Mätaren verkar fungera bra, den hoppar inte eller så.
Jag har orginalfägar med 186/65715 så jag tycker inte att den borde visa så mycket fel.
Jag har inga uppgifter om bakaxeln är utbytt, men den ser ut och ha suttit där bra länge iaf.
Kan det vara fel mätardrev på?
Vad är orginal?

Bilen är en 67:a med B18 A.

Mvh Patrik
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Felvisande hastighetsmätare.

Post by Lars Bd »

Kolla om vägmätaren stämmer med det som hastighetsmätaren visar. Åker du konstant 100km/h i 1 timme ska vägmätaren visa 100km. Det är inte ovanligt att fjädern som bromsar pilen i hastighetsmätaren tappar spänsten vilket ger en felvisning, väg/trippmätaren visar dock rätt då.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Felvisande hastighetsmätare.

Post by QV »

Icon77 wrote: Mon Dec 04, 2017 1:56 pm Kan det vara fel mätardrev på?
Mätardrevet sitter i växellådan och skall vara avpassat mot bakaxeln utväxling.

En 4växlad Amzing har 4:10 axel
Plockar man en OD låda och inte byter drev så kommer hastighetsmätaren visa fel.
En Amzing med OD har 4:56 axel och har du det drevet så borde mätaren visa för lite.

Med det resonomanget så torde det vara mätaren som strular om du nu inte har 4:56 axel på bilen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Icon77
Posts: 2
Joined: Wed Aug 23, 2017 1:38 pm

Re: Felvisande hastighetsmätare.

Post by Icon77 »

Hej.
Har monterat gps hastighetsmätare i amzingen nu.
Och idag när jag va ute o körde på motorvägen i 100km/h så visade varvräknaren 3500rpm.
Jag har kontrollerad så att varvräknaren stämmer.
Original hastighetsmätare visade 140km/h.
Har jag en icke original bakaxel eller ska den varva så mycket?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Felvisande hastighetsmätare.

Post by Lars Bd »

Hastigheten är strax under 30km/h per 1000 varv med original 4,10 bakaxel enligt Volvos egna uppgifter. Det är därför överväxellådorna är så eftertraktade.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Felvisande hastighetsmätare.

Post by Per L »

Min erfarenhet är att med 4,1 i bakaxeln (165/15-däck) och en D-överväxel visar varvräknaren ca 2700 rpm vid 100 km/tim (enl GPSen) och med 4,56 i bakaxeln och överväxel visade den ca 3000 rpm
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Felvisande hastighetsmätare.

Post by QV »

100 km/h / 3,5 = 28.6 km/h per 1000 varv vilket är det normala om man har en 4 växlad låda och 4.1 axel.

Så JA bilen skall varva 3500 rpm vid 100 km/h
Bilen är ju konstruerad för 50km/h på krokig grusväg (enligt mig i alla fall) och då varvar den behagliga 1700 rpm.

Nu när mätaren visar 140 så är min gissning att det är fel på mätaren.
Tror inte det finns hastighetsmätardrev för 3.0 bakaxlar till M40 lådan. Vilket det alltså skall vara om mätaren skall vara hel.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply