Krom sarg (typ) for blink / pos ljus

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Jens Christian
Posts: 85
Joined: Thu Nov 23, 2017 8:58 pm

Krom sarg (typ) for blink / pos ljus

Post by Jens Christian »

Hej, nån som vet vilka Amazon som hadde gjuten sarg v blink / pos ljus ? och vilka som hadde den tunna i pressad metal ?

Den gjutne har myckett snyggera finish, men är ju svår att hitta i bra skick.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Krom sarg (typ) for blink / pos ljus

Post by QV »

På den 61á jag plockade ner så var det vanlig pressad plåt.
Kim studerade alla dessa tidiga förädringar men han har släppt meckandet och övergått till löpning.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Krom sarg (typ) for blink / pos ljus

Post by Arne »

Har aldrig sett någon Amazon med gjuten sarg, vore intressant att se hur de ser ut.
AVG
Jens Christian
Posts: 85
Joined: Thu Nov 23, 2017 8:58 pm

Re: Krom sarg (typ) for blink / pos ljus

Post by Jens Christian »

QV wrote: Mon Dec 18, 2017 6:48 am På den 61á jag plockade ner så var det vanlig pressad plåt.
Kim studerade alla dessa tidiga förädringar men han har släppt meckandet och övergått till löpning.

Ja det stemmer ochså m va jeg har set = tidiga & B18 = pressad plåt, och sen gjuten sarg på B20.


Jens Christian
Jens Christian
Posts: 85
Joined: Thu Nov 23, 2017 8:58 pm

Re: Krom sarg (typ) for blink / pos ljus

Post by Jens Christian »

Arne wrote: Mon Dec 18, 2017 8:15 am Har aldrig sett någon Amazon med gjuten sarg, vore intressant att se hur de ser ut.

Hej Arne,

härr har du en bild på en sån typ =

Image


Jens Christian
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Krom sarg (typ) for blink / pos ljus

Post by 121 »

Jag har tänkt att de gjutna sargerna varit en sorts nödlösning; ett sätt att fortsätta kunna producera och sälja nya sarger trots att det tidigare använda pressverktyget för sargen kanske blivit utslitet eller förstört. Jag har bara sett gjutna sarger för höger sida, aldrig för vänster sida.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Krom sarg (typ) for blink / pos ljus

Post by 46-68 »

Skulle ju kunna vara någon pirattillverkare, tidig Biltema?
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Krom sarg (typ) for blink / pos ljus

Post by 121 »

46-68 wrote: Tue Dec 19, 2017 9:04 pm Skulle ju kunna vara någon pirattillverkare, tidig Biltema?
Jag beställde nya blinkerssarger till min Amazon hos Volvohandlaren i mitten av 1990-talet och fick då en pressad sarg för vänster sida och en gjuten sarg för höger sida. Ingen av dem har blivit monterad än... För mig känns det fel med den gjutna sargen eftersom min Amazon -66 har pressade sarger monterade som original.
Jens Christian
Posts: 85
Joined: Thu Nov 23, 2017 8:58 pm

Re: Krom sarg (typ) for blink / pos ljus

Post by Jens Christian »

121 wrote: Tue Dec 19, 2017 5:27 pm Jag har tänkt att de gjutna sargerna varit en sorts nödlösning; ett sätt att fortsätta kunna producera och sälja nya sarger trots att det tidigare använda pressverktyget för sargen kanske blivit utslitet eller förstört. Jag har bara sett gjutna sarger för höger sida, aldrig för vänster sida.

Ja det kunne tänkas det var så. Har ochså enbart sett gjutna for höger sida.
Jens Christian
Posts: 85
Joined: Thu Nov 23, 2017 8:58 pm

Re: Krom sarg (typ) for blink / pos ljus

Post by Jens Christian »

46-68 wrote: Tue Dec 19, 2017 9:04 pm Skulle ju kunna vara någon pirattillverkare, tidig Biltema?
Det har jeg sett aldeles for många till, sessutom fanns Biltema inte i Danmark på den tiden.
Jens Christian
Posts: 85
Joined: Thu Nov 23, 2017 8:58 pm

Re: Krom sarg (typ) for blink / pos ljus

Post by Jens Christian »

121 wrote: Wed Dec 20, 2017 4:45 am
46-68 wrote: Tue Dec 19, 2017 9:04 pm Skulle ju kunna vara någon pirattillverkare, tidig Biltema?
Jag beställde nya blinkerssarger till min Amazon hos Volvohandlaren i mitten av 1990-talet och fick då en pressad sarg för vänster sida och en gjuten sarg för höger sida. Ingen av dem har blivit monterad än... För mig känns det fel med den gjutna sargen eftersom min Amazon -66 har pressade sarger monterade som original.
Ja jeg har ochså pressade på min 66, och ja - man ser inte många pressade till höger sida.
Post Reply