Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Runt 1965 köpte min rörmockare till morfar en helt ny bil, en mörkgrå Volvo Amazon.
Ca 24 år senare föddes jag och sedan jag var några år gammal sa morfar alltid
-När du tar ditt körkort skall du få min bil.

Sagt och gjort, jag fick senare ett körkort och även morfars bil.
Några år senare gick morfar bort och jag flyttade till en av de större städerna för att plugga, bilen stod och då den inte vart ägd av någon som kan det minsta om bilar så var nya saker som behövde repareras efter varje besiktning. Till sist insåg jag att jag inte vad plats, ekonomi eller möjlighet att äga en bil och kände mig tvingad att sälja den, marknaden var inte så stor just då (runt 2003) och få intressenter fanns.
Då erbjöd sig pappas vän från Tyskland att köpa den för en symbolisk summa.
Även om jag inte ville att nån annan skulle ha den så tänkte jag att det är ju bättre att den rullar restaurerad i Tyskland än att den till sist hamnar hos nån unge som bygger en epa eller liknande av den.
Sagt och gjort, bilen kördes till grannstaden och lastades på ett släp och lämnade landet och jag har ångrat det beslutet sedan dess.

Nu, runt 15 år senare hälsade jag, min sambo och lillgrabben på min pappa och innan vi åkte hem igen frågade han nått i stil med
-Inget annat när du ändå är här?

På ren impuls sa jag "Jo, pratar du med Tysken kan du ju fråga om jag får köpa tillbaks Amazonen han köpte av mig".
En vecka senare ringer pappa på lunchen.
-Tysken har haft så mycket med annat att bilen står där den stått de senare 15 åren, i ett varmförråd på han jobb, du får tillbaks den för samma summa han gav.

Igår bokade jag transport och om nån vecka är den hemma igen.
Det visade sig att med ett nytt batteri startade den nästan direkt men kopplingspedalen går inte att trycka ner.
Den är fortfarande Svenskregistrerad så inga krångel med det heller.

Lyckan är ju fullständig men frågorna är ju många.
Hur är skicket?
Hur skall jag fixa den? Jag kan ganska exakt noll om bilar (är dock ganska händig)
Jag har hus men inget garage, dock sporadisk tillgång till verkstad.
Vad skall jag börja?
Fixa koppling, besiktiga och få den godkänd och sen köra rullande renovering?
Fallgropar?

Foton kommer självklart när bilen kommer hem igen.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by Per L »

Det du skall börja med är att skaffa ett garage eller en mekarplats som är "din".

Att ta sig an en gammal bil tar nästan alltid mycket, mycket längre tid än vad man tänkt från början.
I mitt fall (som jag inte alls tror är ovanligt) köpte jag en "fin" P1800 (jag är rätt bra på att meka bil och jag hade förstås kollat upp den före köpet). När jag fick hem den skulle jag bara kolla ytterligare litet noggrannare hur den såg ut vad gäller rost osv. 13 år senare började den rulla på vägarna igen.

Du som är ovan vid att meka bil kommer att göra många dumheter som tar tid att fixa till. Det är ju helt enkelt så man lär sig bäst.
Det är absolut ingen höjdare att veta att man måste "vara klar" med det man gör senast på fredag för då måste bilen ut ur det garage man använder. Då är det som gjort att börja fuska.

Från tid till annan kommer du säkert vara så trött på bilen att du bara vill spy på den. Då är det bra att helt enkelt kunna stänga garagedörrarna och bara gå därifrån. Står bilen då utomhus och är plåtren är det inte så bra.

Och sist men inte minst när du till slut står där med din nylackerade bil med perfekt krom vill du förstås inte att den skall stå utomhus och bli "förstörd"
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by Lars Bd »

Du måste bestämma dig för vilket skick bilen ska ha när den är färdig och se till att ha ekonomisk möjlighet att genomföra det. Med nykromade stötfångare ser lack och inredning bedrövligt ut och som helrenoverat syns inga spår av din morfar eller det som bilen varit med om under åren.
Ett förslag är att helrenovera bromsarna med nya delar och reparera det övriga för att kunna besiktiga bilen. Kör den sedan 1-2 år och känn efter om det är något du vill fortsätta med, tänk sedan efter och ta ett nytt beslut.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Det låter som en plan.
1. Få den körbar
2. Besiktiga
3. Åtgärda fel från besiktning
4. Ombesiktiga
5. Fixa rost etc som kan påskynda förfall
6. Rullande renovering efter känsla/behag.

Även om de fina renoveringstrådarna här ger ett begär så inser jag ju snabbt att många av exemplen är långt över min förmåga och budget. Men detta har alltid varit min drömbil så jag har ju förhoppningsvis många år på mig att vårda den.

I helgen skall jag undersöka möjligheten att expandera vår kombinerade carport/förråd till bilförvaring. Helst utan att behöva söka bygglov.

Bilen har som sagt stått i 15 år och motorn startar även om kopplingen kärvar.
Nu misstänker jag att det inte är så bra att "bara" fixa kopplingen och köra utan saker behöver säkert smörjas och bytas.
Så tips på saker att göra innan premiärturen till besikningen?
Se över kylsystem, byta motorolja, kolla bromsar etc?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by Lars Bd »

Besikta kan du göra utan att göra mer än vad som behövs för att kunna flytta bilen. Däremot om du ska använda bilen är det ett måste att renovera bromsarna, allt gummi ska vara nytt (slangar och packningar) oavsett vad besiktningen säger. En 65 har enkretssystem och vid minsta fel kan man bli helt bromslös. Även främre bromssköldar måste vara fria från gravrost, lossnar fästet för bromsslangen kommer bromsröret att gå av och bilen blir bromslös.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Lars Bd wrote: Fri Feb 09, 2018 1:07 pm Besikta kan du göra utan att göra mer än vad som behövs för att kunna flytta bilen. Däremot om du ska använda bilen är det ett måste att renovera bromsarna, allt gummi ska vara nytt (slangar och packningar) oavsett vad besiktningen säger. En 65 har enkretssystem och vid minsta fel kan man bli helt bromslös. Även främre bromssköldar måste vara fria från gravrost, lossnar fästet för bromsslangen kommer bromsröret att gå av och bilen blir bromslös.
Uppfattat och noterat :)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by QV »

Jag tillhör ju avdelningen för överrenoverade bilar och det är dyrt. Jag brukar säga att det kostar 50 att renovera en Amazon och ytterligare 30 om den skall blänka. Överrenovering är dyrare!
Att få en Amazon rullande i bruksskick är mycket billigare och för min del så är faktiskt de ”orenoverade” trevligare att titta på för blanka Amazoner är ingen bristvara.
När du helrenoverar bromssystemet så rekommenderar jag DOT5 (ej DOT5.1) DOT5 (silikon) ger längre intervaller mellan service och snart skall jag riva mitt system som varit i drift i 10 år för en ny helrenovering. Enkrets fungerar utmärkt men skall aldrig fallera. Bromsbanden bak behöver justeras var 500mil ungefär

Olja kör jag med mineral (biltema om man köper små volymer), bytes 500 mil. Allt modernt är många generationer bättre än vad som såldes 1965. Biltemas ”billigaste” är några generationer äldre än det modernaste vilket jag inte kan se som en nackdel. En B18 är inte modern på något sätt.

Gykol skall bytas med jämna intervaller. Jag kör med Q8 longlife vilket ger 4 år mellan bytena.

Byter du olja i växellåda och bakaxel (rekommenderas) så behöver du inte göra det fler gånger

Angående kopplingen så är det troligen slavcylindern men det kan också vara att lamellen har fastnat på svänghjulet. När du renoverar bromssystemet så renoverar man kopplingen samtidigt. Även den fyller man med DOT5. En ”lyx” är att svarva ett spår i slavcylindern kolv i ytterkant och monterar en O-ring där. Då sliter man mindre på kolv och cylinderhus samt minskar mängden skit ytterligare, men det är absolut inget krav.

Med helrenovering av broms och kopplingssystemen menas ALLA gummidetaljer i systemet. Alltså gummi vid hjul och gummi i huvudbromscylindern samt alla slangar. Kostnaden för detta är lägre än en parkeringsskada.

Har du trummor fram, behåll dom! Skivor kräver mer underhåll och servo.

Fettspruta till rundsmörjning av framvagn och kardan var 250 mil rekommenderas. Jag har original kulleder från 1962 på min bil  Detta under förutsättning att du har fettnipplar men på hjälpstyrarmen borde du ha en i alla fall. Fett är bra för att minska underhållet. Visst jag, Fördelaren skall ha en droppe olja under rotorn vilket nästan ingen gör. Kolla också om du har oljekoppar på fördelaren och generatorn. Dessa skall då oljas var 250 mil. Motorolja.
Tändstift 1500 mil
Luftfilter 4000?
Som du märker så är det inte så mycket service som skall göras. Lite pyssel efter 250 mil och något mera vid 500. Gykol var 4 år och Bromssystem vart 10:de
Eftersom många bara kör 70 mil om året så blir det en ”storservice” vart 4 år.

En bra Amazon är en Amazon som rullar på vägen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
F41
Posts: 14
Joined: Mon Aug 13, 2012 6:48 am

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by F41 »

Jag tycker du är inne på rätt spår. Ta renoveringen i små etapper och det viktigaste av allt... Håll den rullande! Det är väldigt lätt att ta sig vatten över huvudet i början av en renovering och vilja för mycket. Då är det lätt att man till slut står med en isärplockad bil och slut på tid, ork och pengar för att få ihop den igen.
Jag kan bli lite avundsjuk när man tittar på en del renoveringstrådar här på forumet och ser att folk river ner sina bilar i smådelar och lackar, fixar och gör fint och faktiskt får ihop bilen igen. Det är väldigt imponerande, men det skulle inte funka för mig. Familj, hus och jobb har en förmåga att äta upp det mesta av min tid, så en sådan renovering skulle vara ett 15-årsprojekt.
Sedan har vi pengarna...
Som QV skrev, 50k drar snabbt iväg när man börjar. Det är ungefär vad jag lagt hittils, och då var utgångsskicket på bilen bra och drivlinan är fortfarande orörd. Plåtjobb och lack (garagelack) hade jag tur och fick hjälp med till väldigt bra pris. Ska det vara proffslack och nytt krom kan det bli väldigt kostsamt.
Man blir förvånad över hur mycket alla småsaker adderar ihop till, och ändå är nog Amazon en av de billigare och lättare hobbybilarna att hålla på med.
Hoppas att jag inte avskräckt dig helt nu...
Följ din plan, sätt upp små delmål och kör och njut mellan så kommer det gå bra!
Lycka till!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by QV »

Driftkostnad på en Amazon för mig är helförsäkring året om = 100kr /månaden

Har man sedan en renoveringsbudget på 30 tusen under 5 år (som exempel) så lägg undan 500:- /månad på ett eget konto så belastar inte de större utgifterna budgeten så hårt.

Sedan har vi detta med renovering. Om man bara gör en sak var dag (hur liten den en är) så blir man färdigt fortare! För när det blir "tråkigt" att gå och fixa med bilen har snart 200 små saker inte blivit fixade.... Nu har jag inte räknat med det är inte så många tusen detaljer i en Amazon.

Jag började 2000, bilen vart besiktad 2007 och bilen är inte färdig ännu. 6570 dagar längre fram

Sen har jag ju kostnaden för "lekstugan" med alla verktyg :mrgreen: men vissa utgifter är het klart positiva!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Tack för era råd, jag kommer kopiera allt och skapa ett litet dokument med alla tips så jag inte tappar bort något.

Steg ett är redan avklarat, carporten rymmer bara en bil men förrådet jämte, där jag har några cyklar, lite trädgårdsredskap och liknande har en yta på 220x550cm. Väggen till carporten är bara ett regelfackverk med plywood så den skall skruvas ner.
Då golvet är av betongplattor är det för ojämnt för biltemas hjuldolly så jag har beställt länkhjul i nylon specade till 160kg/st och 100mm i diameter. Av dessa tillverkar jag 4st dollys som kan rulla på underlaget, så bilen kommer att kunna parallellförflyttas in i förrådet. En framtida investering är U-profil till golvet så jag får en räls till dollysen.

När det kommer till kopplingen kan den kanske renoveras men jag fann båda cylindrarna samt hydraulslang nytt för under 1200:- så kanske är det lika bra att byta dom helt.
Nåja, bilen får komma hem först och undersökas.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Klockan 20:00 ikväll kom den :-)
Attachments
IMG_20180215_202157.jpg
IMG_20180215_202157.jpg (3.47 MiB) Viewed 5486 times
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Aj då, det verkar som om jag bara kan lägga upp två bilder per inlägg.
Pärlan var visst lite mer åtgången än vad jag mindes.
IMG_20180216_102830.jpg
IMG_20180216_102830.jpg (116.53 KiB) Viewed 5469 times
IMG_20180216_102820.jpg
IMG_20180216_102820.jpg (152.88 KiB) Viewed 5469 times
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

IMG_20180216_102811.jpg
IMG_20180216_102811.jpg (71.19 KiB) Viewed 5470 times
IMG_20180216_102805.jpg
IMG_20180216_102805.jpg (137.93 KiB) Viewed 5470 times
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

IMG_20180215_202228.jpg
IMG_20180215_202228.jpg (123.58 KiB) Viewed 5470 times
IMG_20180215_202308.jpg
IMG_20180215_202308.jpg (93.67 KiB) Viewed 5470 times
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

IMG_20180216_102901.jpg
IMG_20180216_102901.jpg (92.34 KiB) Viewed 5470 times
IMG_20180216_102736.jpg
IMG_20180216_102736.jpg (119.77 KiB) Viewed 5470 times
Post Reply