Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by cooljb »

Hej!
Roligt med mer folk som hittar hit :-) kan säga såhär att jag köpte min Amazon för 3000kr ok hade 2 ägare ok endast gått 7700mil.Jag hade aldrig renoverat någon bil innan ok i o med jag är svetsare så tänkte jag bara fixa rost ok få den besiktigad ok kör duglig men de va tyvärr nått som gick snett på vägen så blev nya skruvar, pulverlackat , nya delar ja typ allt spårade ut ;-) så tänkte nya skruvar på halvtaskig lack nää får nog bli hellack oxå. du har ju sett min tråd så du fattar hahah ok kan säga de 3000kr är snarare närmare 100 papp ok då lackade jag själv som jag inte heller hade gjort innan. så tänk igenom hur du vill göra innan de spårar ut ;-) ok som nån sa ibland har man varit nära på att spy på skiten ok bara sälja. Lycka till!
MVH Jerry
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by QV »

Man skriver en lapp där man beskriver i vilket skick man vill ha bilen. Varje del som man tar bort, så går man fram till lappen och läser, tittar på delen och funderar på om den duger eller hur lite man skall göra åt den.

För blir en del för fin så ser resten ut som skit! Då kostar en renovering +100.

Jag får inte igen renoveringskostnaden i dagsläget. Min är nog "bara" värd 75 eller så.

Det ovanstående kan låta som ett skämt men det är skrivet på fullt allvar.
Det räcker med en ny pryl för att renoveringen skall spinna igång.
Det som är bra är tidens tand.
Köper man något nytt (som skiner bland smutsen) så tar det bara en 500 mils körning innan patineringen kommer och man kan andas ut!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Egentligen vill jag "bara" ha en bruksbil i fint skick. Ett "bara" som inte säger nått och rymmer allt.
Först måste den ju besiktigas och godkännas. Sen irriterar rostfläckarna skiten ur mig. De måste bort.
Jag kollade snabbt bakom framhjulet där man sätter domkraften (stålöglan?) Och balken hade ett hål som en femkrona, så där är en sak till.
Jobbarkompisen som jobbar mycket med PV gjorde en snabb okulärbesiktning och var imponerad av skicket, alltid nått.

Alla har ju en drömbil, det kan vara en BMW, en italiensk sportbil eller amerikansk muskelbil. Min har alltid varit en specifik bil, inte en modell utan en specifik bil. Denna bilen. Så renovering för att hålla och användas är väl planen.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

En liten fråga.
Mycket kommer ju demonteras för byte eller renovering. Är det lönt att lacka div delar när de ändå är ute?
Tänkte på bromssköldar, ok, div motordelar.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by Lars Bd »

Frågan är om du vill behålla den som morfars bil eller ska alla spår av honom renoveras bort? Det går utmärkt att ångra en helrenovering och göra det vid ett senare tillfälle men det går aldrig att återfå den patina som bilen har fått av din morfar och dig under åren som gått om den helrenoveras nu. Dock är det nödvändigt att stoppa förfallet och där ingår att vissa saker måste bytas och eller rostskyddas för att bilen ska överleva. Hur fort vill du ha den på vägen igen, kommer du att tröttna om du gör för mycket?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Känslan efter morfar vill jag ha kvar men lackskadorna och rosten har ju kommit senare, likaså den spruckna instrumentpanelen.
Önskan är att fixa allt, eller så mycket som möjligt icke synligt, dvs bromsar, kopplingen, stötdämpare, balkar osv. Likaså karossen.
Internt får det gärna vara som det är, om man bortser från panelen som har fått runt fyra nya sprickor sedan jag såg den senast.

Jag har hus, föräldraledig sambo och ettåring hemma så detta är inget ettårs projekt. Det får ta den tid det tar helt enkelt.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by QV »

callmenobody wrote: Sun Feb 18, 2018 9:27 am En liten fråga.
Mycket kommer ju demonteras för byte eller renovering. Är det lönt att lacka div delar när de ändå är ute?
Tänkte på bromssköldar, ok, div motordelar.
Visst, "problemet" med det är det praktiska. Skall de målas så skall de blästras, har man ingen bläster skall man lämna bort och då är det enligt mig billigare att lämna en hög delar, men då måste man riva fler saker och det är inte bra. För då börjar man riva för mycket.

En sak när det gäller att laga rost. Laga en plåt i taget. Skär ALDRIG bort plåt som någon annan skall laga "sen". Du kan skrapa underedsmassa och lossa bultar för att hjälpa till men skär aldrig bort plåt som någon annan skall svetsa dit. När man svetsar plåten bakom hjulhuset så skall man om det inte är allt för överdjävligt skära bort ett lager, laga det, exempelvis innerplåt. Sedan skära bort ytterplåt och laga det. Gör man så, så kan man behålla linjerna. Extra viktigt när du byter balkarna för framskärmarna, en sida i taget så man kan rikta mot andra sidan med ex. vattenpass eller ännu bättre fronten. Då skall bilen stå i våg innan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Jag jobbar på ett fartygsvarv och hjälper regelbundet målaren med it-problem. Så blästring är inget bekymmer eller ens en kostnadsfråga :-)
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by Per L »

Du kan ju kolla litet försynt med din blästringskompis hur mycket tunnplåt han har blästrat. Det finns folk som upptäckt att tex skärmar och dörrar inte längre passar så bra om blästraren brassat på som han brukar med tex 5 mm plåt
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Per L wrote: Sun Feb 18, 2018 4:51 pm Du kan ju kolla litet försynt med din blästringskompis hur mycket tunnplåt han har blästrat. Det finns folk som upptäckt att tex skärmar och dörrar inte längre passar så bra om blästraren brassat på som han brukar med tex 5 mm plåt
Ja, där har du en poäng...
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by Zappafan »

Jag skulle inte blästra annat än där rost tagit fast, låt resten vara...
Amazon -66 overdrive
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Jag jobbar vidare med att konvertera förrådet och slogs av en tanke.
Utrymmets väggar och tak kan enkelt isoleras, dock är golvet oisolerad betong/plattor och det finns små glipor här och var.
Om man bortser från min komfort, är det av fördel för bilen att stå isolerat med endast lättare värme kontra oisolerat?
En avfuktare kan men ju lätt sätta in vid behov.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by QV »

En avfuktare blir lättast en torrboll i bilen, det både räcker och fungerar.

När det gäller rost på verktygen så blir det som det blir när det är oisolerat. Men det är ju ingen plåtcontainer så det blir nog bra.

Det jag vill ha i första hand är:

Stabilt underlag för pallbockar, så att man kan lita på saker när man kryper under.
Vindstilla. Att det är kallt är kanske inget under av jobbmiljö men blåsa får det inte göra
Ljus! Mer ljus och åter mer ljus.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

QV wrote: Tue Feb 20, 2018 9:10 am En avfuktare blir lättast en torrboll i bilen, det både räcker och fungerar.

När det gäller rost på verktygen så blir det som det blir när det är oisolerat. Men det är ju ingen plåtcontainer så det blir nog bra.

Det jag vill ha i första hand är:

Stabilt underlag för pallbockar, så att man kan lita på saker när man kryper under.
Vindstilla. Att det är kallt är kanske inget under av jobbmiljö men blåsa får det inte göra
Ljus! Mer ljus och åter mer ljus.
Grymt, stabilt underlag finns, vindstilla definitivt.
Utan isolering har jag budget för belysning så man får jobba med solglasögon.
Alternativt bromsrenovering :)
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Jag har även gjort lite funderingar och kommit fram till att jag vill ha bilen för en lång, lång tid framöver och då kan det vara trevligt med lite mer komfort. Så med min väldigt begränsade erfarenhet har jag googlat och knåpat ihop en att-göra-lista och en önskelista.

Att göra:
1. Tvätt externt och motorrum
2. Fixa bromsar
3. Fixa koppling
4. Rensa/reparera/lacka bensintank
5. Fixa rost undertill
6. Besiktning och efterföljande åtgärder.
7. Ombesiktning

Önskelista, utan inbördes ordning:
8. Hitta, köp och montera M41 Växellåda.
9. Inredning: Säkerhetsbälte bak, Nackstöd? Fixa rost inuti, bort med sprucken instrumentpanel och lacka.
10. Fixa rost externt
11. Omlackering
12. Motor: Plana topp, dubbla SU istället för Zentith (Jag har tydligen 3st totalt) eller kanske en Weber, D eller K-kam?
13. Elservo till styrning

Tillägg 2018-02-20 20:18
Motorn står på 23123, undra om det innebär 12000 eller 23000 mil.
Kanske borde bita i det sura äpplet och renovera motorn.
Klarar man det själv eller är det bara att lämna bort den? Jag misstänker att motorrenovering är kostsamt om man skall ha nån annan till att göra det.
Post Reply