Overdrive

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Overdrive

Post by Lars Bd »

Så här ser M41:an ut under locket och jag vill påstå att M45/46/47 kontakterna är av ett helt annat utförande än på M41.
Attachments
20180309_185233.jpg
20180309_185233.jpg (1.52 MiB) Viewed 3434 times
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Overdrive

Post by paa »

Sammanfattningsvis behöver jag alltså:
Byta utgående axel i min M40 låda mot min axel enl bild?
Borra och montera lägesbrytare i befintligt M40 lock, ingen modifiering för att påverka brytaren behövs i lådan?
Korta eller byta kardan.
Inkoppling av el.
Något mer?
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Overdrive

Post by Lars Bd »

Den modifiering under locket du behöver göra är montering av den uppåtstående "flaggan" på bortre skiftaxel till vänster om mässingsskiftgaffeln annars finns det inget som påverkar brytaren i locket, den "flaggan" finns ej på M40 lådan. I övrigt bör du gå igenom överväxeln innan axelbyte i M40 lådan samt observera att oljenivån är högre i en M41 låda för att nivån ska bli rätt i överväxeln.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Overdrive

Post by paa »

Om man hittar "flaggan" hur sitter den fast på axeln? Är det ett spår i axeln?
Sitter nivåpluggen högre på M41? Hur får jag rätt nivå?
Vad kan jag kolla utöver lager på overdriven?
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Overdrive

Post by Lars Bd »

Flaggan sitter med stoppskruv ner i ett hål i axeln detta hål finns även på M40 axeln. Det brukar finnas en gjuten markering snett ovanför M40 nivåplugg där hålet ska borras. En renoverad låda ska inte läcka och du borde kunna fylla rätt mängd istället för att borra ett nytt nivåhål.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
paa
Posts: 34
Joined: Sun Jul 01, 2007 8:26 pm

Re: Overdrive

Post by paa »

Då har jag nog koll på det mesta, projektet får dock vänta tills lyften blir ledig!
Tack för alla råd!
20180225_114251.jpg
20180225_114251.jpg (4 MiB) Viewed 3408 times
Mustang cab -65
Amazon -69
MB 220D -70 projekt
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Overdrive

Post by QV »

Lars Bd wrote: Fri Mar 09, 2018 11:09 pm Så här ser M41:an ut under locket och jag vill påstå att M45/46/47 kontakterna är av ett helt annat utförande än på M41.
Det är inte alls omöjligt, det är snart 10 år sedan jag plockade med lådorna.
Har iallfall inget minne av att just brytaren till OD skulle vara "svår". I alla fall inte om man jämför med planetväxeln till typ D och utgående medbringare till typ J.

Just planteväxeln till typ D är nog bland det dyraste man kan hålla på med när det gäller OD lådor till Amazon. Är man extremt sugen på just den högre utväxlingen som den ger (i Sverige) så skulle jag kolla upp om inte motsvarande finns till typ J i England.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply