Kronmutter sitter fast

Moderatorer
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

Hejsan!

Försöker ta mig in i trumman bak, men den förbannade kronmuttern sitter som berget... någon som har tips på hur sjutton jag skall få av den?

Image

/Bjulle
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Lars Bd »

Ta i mer, eventuellt i kombination med värme på muttern. Sitter muttern så hårt brukar trumman sitta ännu värre och risken att skada drivaxelgängan är mycket stor.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Kronmutter sitter fast

Post by 46-68 »

När nåt sitter fast ska man aldrig ha bråttom, då har man bara sönder saker.
I detta fall, så rutten ser den inte ut att vara, börja med att göra rent med stålborste så allt bös i mellanrummen i kronmuttern försvinner. Fukta sedan med ATF-olja, det behövs inte så mycket, bara så att det börjar krypa in. Värm lite, i detta läget räcker varmluftpistol, bara få det lite ljummet så oljan kryper in lättare. Vänta ett par timmar-ett dygn, känn sedan om det lossnar. Sitter det fortfarande, upprepa, vänta ett par dygn.
Vill det fortfarande inte släppa är det mer värme som gäller, ta fram gassvetsen.
När man väl kommit så långt gäller det att inte värma sönder axeln, mosar man till änden kan det gå att rädda med ett gängsnitt men är det för mosigt är den skrot. Detta gäller särskilt när trumman ska av, sitter det ordentligt är det lätt att fördärva änden på axeln.
Är ytteränden på axeln mosad till en svamp med muttern kvar skulle jag spräcka muttern, den går till de sälla jaktmarkerna ändå i det fallet och då är axeln fortfarande reparabel.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Arne »

Har du tillgång till tryckluft så använd en mutterdragare för att lossa den. En batteridriven orkar nog inte.
AVG
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

Lars Bd wrote: Sun Apr 22, 2018 10:32 am Ta i mer, eventuellt i kombination med värme på muttern. Sitter muttern så hårt brukar trumman sitta ännu värre och risken att skada drivaxelgängan är mycket stor.
Tagit i så pass hårt jag orkar (= hade sönder hylsan som sprack efter ett tag :sad: )
Har även testat med eldriven mutterdragare utan resultat (har dessvärre inte med tryckluft).
Trumman känns det som att den inte sitter lika hårt åt, men kan givetvis ha fel.
Varför är risken stor att skada drivaxelgängan menar du?

/Bjulle
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

46-68 wrote: Sun Apr 22, 2018 11:24 am När nåt sitter fast ska man aldrig ha bråttom, då har man bara sönder saker.
I detta fall, så rutten ser den inte ut att vara, börja med att göra rent med stålborste så allt bös i mellanrummen i kronmuttern försvinner. Fukta sedan med ATF-olja, det behövs inte så mycket, bara så att det börjar krypa in. Värm lite, i detta läget räcker varmluftpistol, bara få det lite ljummet så oljan kryper in lättare. Vänta ett par timmar-ett dygn, känn sedan om det lossnar. Sitter det fortfarande, upprepa, vänta ett par dygn.
Vill det fortfarande inte släppa är det mer värme som gäller, ta fram gassvetsen.
När man väl kommit så långt gäller det att inte värma sönder axeln, mosar man till änden kan det gå att rädda med ett gängsnitt men är det för mosigt är den skrot. Detta gäller särskilt när trumman ska av, sitter det ordentligt är det lätt att fördärva änden på axeln.
Är ytteränden på axeln mosad till en svamp med muttern kvar skulle jag spräcka muttern, den går till de sälla jaktmarkerna ändå i det fallet och då är axeln fortfarande reparabel.
Ja nej, har försökt i 2 dagar och en dag innan då jag sprayat allt med 5-56 (vilket jag även gjort dessa 2 dagar också).
Anledningen till varför jag måste in i trumman är att jag råkade ha av nippeln till hjulcylindern så jag måste byta ut den...
Har försökt göra så pass rent som möjligt med stålborste, men kanske går att köra på ytterligare.
Men kan testa med olja som du nämner. Dock har jag varken varmluftspistol eller gassvets tyvärr :( Men kanske kan låna av någon.
Lite novis på trumbromsar så försöker ta det försiktigt fram utan att skada/ha sönder något.
De enda som gått sönder (förutom nippeln då) är min 32mm hylsa som sprack när jag försökte ta i. Har även testat med eldriven mutterdragare, men den tycks vara för klen. Kan nog ev. låna en tryckluftsdriven om det behövs.

/Bjulle
Last edited by Bjulle2 on Sun Apr 22, 2018 5:53 pm, edited 1 time in total.
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

Arne wrote: Sun Apr 22, 2018 11:31 am Har du tillgång till tryckluft så använd en mutterdragare för att lossa den. En batteridriven orkar nog inte.
Ja nej, har testat med den eldrivna som jag har utan resultat.
Äger tyvärr ingen tryckluftsdriven, men kan ev. låna en vid behov.

/Bjulle
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Lars Bd »

Bjulle2 wrote: Sun Apr 22, 2018 5:41 pmVarför är risken stor att skada drivaxelgängan menar du?
När avdragaren kommer fram är det mer regel än undantag att axeländen blir stukad om trumman sitter hårt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

Lars Bd wrote: Sun Apr 22, 2018 5:57 pm
Bjulle2 wrote: Sun Apr 22, 2018 5:41 pmVarför är risken stor att skada drivaxelgängan menar du?
När avdragaren kommer fram är det mer regel än undantag att axeländen blir stukad om trumman sitter hårt.
Även om jag sätter tillbaka kronmutter igen innan jag monterar avdragaren?
Som i denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=nwDy6WCeKGw&t=317s
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Lars Bd »

Om trumman sitter så hårt som muttern antyder skulle jag bli förvånad om axeln klarar sig.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Kronmutter sitter fast

Post by 46-68 »

Bjulle2 wrote: Sun Apr 22, 2018 5:47 pm Ja nej, har försökt i 2 dagar och en dag innan då jag sprayat allt med 5-56
Då är det nog dags för lite grövre metoder, gassvets eller åtminståne gasolbrännare. Värm muttern på flatsidorna så släpper den nog.
Sitter muttern så här hårt kommer du att behöva gas för att få lös trumman också.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kronmutter sitter fast

Post by amazon guy »

Ofta så hjälper det även en hel del med att banka på kraftigt, utan och sabba förstås, i samband med allt du redan gjort, smort osv, då lossnar det och släpper....
Dennis
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

amazon guy wrote: Sun Apr 22, 2018 6:42 pm Ofta så hjälper det även en hel del med att banka på kraftigt, utan och sabba förstås, i samband med allt du redan gjort, smort osv, då lossnar det och släpper....
Dennis
Mjo, har försökt banka en hel del (utan att försöka skada något givetvis), men antar att jag behöver dra på med någon slags värmekälla verkar det som enligt de flesta inläggen här.

/Bjulle
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Kronmutter sitter fast

Post by Bjulle2 »

46-68 wrote: Sun Apr 22, 2018 6:30 pm
Bjulle2 wrote: Sun Apr 22, 2018 5:47 pm Ja nej, har försökt i 2 dagar och en dag innan då jag sprayat allt med 5-56
Då är det nog dags för lite grövre metoder, gassvets eller åtminståne gasolbrännare. Värm muttern på flatsidorna så släpper den nog.
Sitter muttern så här hårt kommer du att behöva gas för att få lös trumman också.
Värma upp muttern och sedan låta den svalna och testa dra igen?

/Bjulle
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kronmutter sitter fast

Post by amazon guy »

Värmen är det ultimata förstås, då släpper det alltid förr eller senare.....

Dennis
Post Reply