Byta bromsskivor amazon -70

Moderatorer
Post Reply
Per Björklund
Posts: 5
Joined: Sat Mar 10, 2018 9:28 am

Byta bromsskivor amazon -70

Post by Per Björklund »

Tänkte mig byta bromsskivor fram på min amazon 1970. Köper nya istället för att renovera de gamla.
Började kolla lite och det ser ju inte alltför knepigt ut men en fråga:
Måste jag demontera oket eller kan jag få bort skivan utan att demontera oket? eller räcker det att bara lossa oket lite grann?
Som jag ser det kan jag inte ta bort oket utan att lossa bromsrören - då måste jag ju lufta om systemet.....vilket jag helst slipper.

Alternativt - kan jag lossa bromsskölden (bromsrören sitter fastskruvade i skölden) och på så sätt möjliggöra skivbytet utan att ta bort oket och bromsrören?
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Byta bromsskivor amazon -70

Post by 46-68 »

Oken måste bort.
Jag gjorde denna operation i somras på en -68 och det gick att bara lossa muttern som håller slangen vid skölden, lossa oket och vika ut skivan men det beror lite på hur röret är bockat.
Grundläget är att man måste dela på rör och slang.
Å andra sidan, är bromsvätskan äldre än 5-6 år är det inte fel att få i ny och systemet är lätt att lufta så det är inte så mycket att vara rädd för.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Byta bromsskivor amazon -70

Post by Per L »

Jag byter alltid bromsvätska på mina bilar själv med bara en bit slang som leder ner bromsvätskan från luftningsnippeln till en burk (så att det inte skvätter så mycket). Det är bara att öppna en luftningsnippel och pumpa med bromspedalen upp och ner samt se till att det alltid finns bromsvätska i behållaren. När det slutar komma luftbubblor är det bara att dra åt luftnippeln. Och sedan lufta nästa bromsok på samma sätt.

Denna metod funkade också bra på min P1800 -63 där hela systemet var nyrenoverat och således helt tomt på bromsvätska.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byta bromsskivor amazon -70

Post by Lars Bd »

Har hört att det är svårt att byta skivorna på naven utan att behöva svarva om de nya skivorna så försök att svarva dom gamla istället. Det blir bra om man låter lagerbanorna sitta kvar, svarvar en axel konisk motsvarande lagerbanans kona och sedan spänner skivan mellan dubben och den nysvarvade koniska axeln som man inte har rört efter svarvningen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Byta bromsskivor amazon -70

Post by 46-68 »

VP säljer en "eftermarknads" kombinerad skiva och nav i ett stycke, då slipper man svarvmomentet. Klappade dit två sådana i somras tillsammans med nya lager och so far so good, har bara kört ~50 mil men passningen var helt ok och problemfri montering i övrigt. Betydligt billigare än en skiva dessutom. Är man inte alltför rättrogen originalfundamentalist så rekommenderar jag dessa.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Byta bromsskivor amazon -70

Post by 46-68 »

Image
895 kr/ isf original 1999 för skiva som egentligen är ett råämne som 'måste' svarvas efter montering på navet.
http://vp-autoparts.se/main.aspx?page=a ... tno=666525
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Byta bromsskivor amazon -70

Post by Per L »

Kan jag på min bil (P1800 -63 ch.nr 6341) se om jag har den tidigare varianten av bromsskiva eller den senare (from ch.nr 7000). På en Amazon sker variantbytet vid ch.nr 118305 (under -63) enligt VP-Autopart

i reservdelslistan ser det ut som om den "nyare" varianten passar på en "gammal" bil om man byter skiva och ok och det kan ju vara gjort någon gång.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Byta bromsskivor amazon -70

Post by droopy »

Har fått hem VP-Autoparts skivor nu och noterar att det sitter lagerskålar monterade i skivorna.

Jag förmodar att dessa monterade lagerskålar skall bort och skålarna som tillhör en ny lagersats skall monteras istället.
Eller vågar man använda de skålar som följer med ? Hur har ni andra gjort ?
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Byta bromsskivor amazon -70

Post by Per L »

Det är ju koniska rullager i framhjulen och dom yttre lagerbanorna finns att köpa separat till sådana lager. Så jag skulle använda dom som redan sitter inpressade.
Se tex https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/ytterring-3.html
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Byta bromsskivor amazon -70

Post by QV »

Det jag fått lära mig är att
Dessa lager i tum är utbytbara mellan de olika tillverkarna medans motsvarande lager i mm storlekar så måste alla delar komma ifrån samma tillverkare.

Jag skulle nog behålla den.
En snabbkoll är ju att ta ett lätt fettat lager och snurra det några grader mot banan i skivan. Då borde man se om man har full kontaktyta.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply