M41 D eller J?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

M41 D eller J?

Post by cooljb »

Hej
Jag är nu sugen på att få till en extra växel ok vill höra vad ni säger om vilken jag ska satsa på? D lådan eller J och vilka för ok nackdelar?
mvh jerry
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: M41 D eller J?

Post by A-masen »

Här finns lite att läsa: http://www.volvoamazonpictures.se/power ... ivlina.php

"Direkt från bokhyllan" (forumets sidor) Men det finns ju säkert många med handgriplig erfarenhet. Låt dom berätta också.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 D eller J?

Post by QV »

D-typ är original fram till 67?
Dyra reservdelar iform av planethjulet som gärna ger mer sig
Inte lämplig för hård körning
Får du tag på en Dtyp som gått i en B16 så är den säkert helt OK

J-typ
Ger lite mera motorvarv om man köper den i Sverige vilket man tenderar att göra.
Innanmätet är "lika" fram till 960 turbo så det är en hållbar låda
Hastighetsmätardrevet kan vara svårt att hitta
Utgående medbringare till Amazons kardan finns att köpa ny nu för tiden
Utväxlingen är bättre avpassad ifall du har en otrimmad B18A

Har haft båda och rekommenderar J ifall du inte vill vara strikt original
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: M41 D eller J?

Post by cooljb »

Hej ok tack för svaren! lutar väl åt en J låda fast de verkar ju inte växa på träd? nån som har en liggandes?
mvh Jerry
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: M41 D eller J?

Post by cooljb »

Hej igen!
Jag undrar om m41 d typ klarar av en motor på ca 160hk? Verkar ju svårt o hitta j typ lådan så har ev en d typ på g men vill inte att den ska haverera direkt men trimmad motor . Mvh jerry
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 D eller J?

Post by QV »

Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M41 D eller J?

Post by Lars Bd »

!970 ansågs inte M41 lådan hålla för den nya 1800E (ca 120hk) som därför fick M410 lådan. Till 71 års modell var lådan förstärkt med en kraftigare bottenstock och monterades i 1800 serien. Det är inte ovanligt att bottenstocken är fördärvad i lådorna upp till och med 70 års modell och länken går till en låda som uppges vara 70 års modell. Det går att bygga om en senare M40 låda till en M41 om man har de unika M41 delarna.
Oftast har en J låda den större medbringaren som inte kan användas i Amazon utan att bygga om kardanstång och eller stödlagerhållaren. Om man inte hittar ett stödlagergummi från en 164 -69 vilket torde vara svårt men då skulle det passa 67-70.

Om lådan D/J håller eller inte är helt upp till föraren beroende på vad denne gör med de 160 hk som finns till förfogande.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: M41 D eller J?

Post by QV »

När det gäller medbringaren så finns det "rätt" medbringare att köpa. Men kommer den ifrån en 140 så lär det sitta rätt medbringare på.

När det gäller kardan så är det bara att ha en medbringare istället för klomedbringaren.

M41 typ D eller J är i princip av samma längd.

Den kortare kardan är samma oavsett om man kör med medbringarplatta eller klo

När jag plockade med detaljerna så var min korta för stödgummi men jag har den äldre varianten med hållare i plåt. Var inget bekymmer att byta.

Att försöka montera på grova kardan på Amazon innebär i princip att man måste expandera kardantunneln på ett eller annat sätt.

Att bottenstocken är dålig i M40 är ju inget specifikt för M41. M40 har ju ansetts som skottsäker och därmed inte fått någon service.
Jag har slängt förstärkta bottenstockar också...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply