gegga i vattenkanaler? B18A

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
PeddaIndian
Posts: 66
Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
Location: Skeppshult
Contact:

gegga i vattenkanaler? B18A

Post by PeddaIndian »

lyfte av toppen idag på min B18 motor och stack ner en skruvmejlsel i vattenkanalerna i blocket.......där nere var det tjockt med skit, kunde typ gissa på 2cm i botten på kanalerna som det kändes som iaf. Blir att lyfta ur motorn........men hur gå till väga för att få bort skiten?! Uppfattade det som sand/olja kändes det som iaf. Lika bra att renovera hela blocket när jag ändå håller på kanske!

tacksam för svar!
mvh.PeddaIndian
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Man brukar kunna bli av med det mesta genom att spola kanalerna noga åt båda hållen med varmvatten.

Men risken är ju att det ligger kvar och täpper till.
PeddaIndian
Posts: 66
Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
Location: Skeppshult
Contact:

Re:

Post by PeddaIndian »

D59471 wrote:Man brukar kunna bli av med det mesta genom att spola kanalerna noga åt båda hållen med varmvatten.

Men risken är ju att det ligger kvar och täpper till.
okey...tackar för svaret! men om jag river ur motorn....hur går man till väga för att det skall bli mer eller mindre helt rent??
mvh.PeddaIndian
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det är gamla avlagringar , kan också vara gammal kylarcement. Vill du vara riktigt noggrann så sprätta bort frostpluggarna då kommer du åt det mesta. Frostpluggarna brukar vara rostiga så det kan vara bra att sätta dit nya när du ändå håller på, de kostar inte många kronor heller. Har du motorvärmare i blocket skulle det kunna räcka med att ta loss den och spola rent den vägen också eftersom motorvärmaren sitter i ett frostpluggshål.
AVG
PeddaIndian
Posts: 66
Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
Location: Skeppshult
Contact:

Re:

Post by PeddaIndian »

Arne wrote:Det är gamla avlagringar , kan också vara gammal kylarcement. Vill du vara riktigt noggrann så sprätta bort frostpluggarna då kommer du åt det mesta. Frostpluggarna brukar vara rostiga så det kan vara bra att sätta dit nya när du ändå håller på, de kostar inte många kronor heller. Har du motorvärmare i blocket skulle det kunna räcka med att ta loss den och spola rent den vägen också eftersom motorvärmaren sitter i ett frostpluggshål.

japp jag har motorvärmare i blocket så jag får la plocka bort den och försöka rengöra därigenom.
/PeddaIndian
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Högtryck och varmvatten löser det mesta i/på blocket, toppen ska man va lite mer försiktig med. Inne i toppens vattenkanalen sitter ett långt mässingrör som kan lossna med högstryck.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
PeddaIndian
Posts: 66
Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
Location: Skeppshult
Contact:

Post by PeddaIndian »

topplocket sitter ej på motorn! har skruvat loss hela motorn nu......skall lyfta ur den imorgon! Blir fullständig renovering av motorn. Även passa på att lacka motor-rummet när motorn ändå är borta=)

här finns lite bilder på bilen:

http://hem.passagen.se/peddaindian

mvh.Peter
PeddaIndian
Posts: 66
Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
Location: Skeppshult
Contact:

Post by PeddaIndian »

idag har jag då lyft ur motorn ur bilen och tvättat den noga......så mycket skit det var i vattenkanalerna, har aldrig sett så mycket skit i hela mitt liv :shock: men nu är det rent och fint igen......lite nya packningar sen skall den plockas i bilen igen :D
Post Reply