Original frågor.

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
jimpa
Posts: 11
Joined: Tue Jun 12, 2018 9:49 am

Original frågor.

Post by jimpa »

Hej
Nybliven ägare av en 121 Amazon 1966 tillsammans med min son som ville ha den som första bil. Självklart hoppar man på.

Som ni ser saknas sidospeglar. Vilken typ va originalspegel 1966? De på skärmarna eller de på dörren? Eller kunde man välja fritt?

Sedan är framskärmarna bytta och då valde de att inte sätta dit emblemet. Är det risk att det börjar rosta där? Har ni något tips?

Till sist saknar jag B18 emblemet i grillen. Va det original och var satt det?

Tacksam för alla tips.

Mvh
JimmieImageImage

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Original frågor.

Post by Lars Bd »

Original finns inga yttre backspeglar men de fanns att köpa som tillbehör, välj år här http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... hor_sv.php man får nog anse att samtliga tillbehör från din årsmodell och minst 5 år framåt är tidstypiska och helt ok att använda även för en ganska strikt originalnörd.
Rostrisken finns alltid och i princip överallt men tar man upp hål och rostskyddar dessa efter alla konstens regler är det inte värre än listhålen i skärmarna. B18 emblemet fanns endast på de tidiga B18 bilarna 62-64.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
jimpa
Posts: 11
Joined: Tue Jun 12, 2018 9:49 am

Re: Original frågor.

Post by jimpa »

Tack Lars för ditt snabba svar.
Ska spana in länken. Bra att jag slipper leta upp ett B18 emblem och fundera mer på det.

/Jimmie

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Original frågor.

Post by Arne »

Har du dragkrok monterad så var det krav på utvändiga backspeglar, som då monterades vanligtvis på skärmarna. Som tidigare sagts så fanns de inte originalmonterade, först på -69 års modell kom dörrbackspeglarna som då var originalmonterade. Undantaget 123 GT som hade sina speciella skärmspeglar originalmonterade.
AVG
jimpa
Posts: 11
Joined: Tue Jun 12, 2018 9:49 am

Re: Original frågor.

Post by jimpa »

Tack Arne. Ok då förstår jag varför jag har sett 121or årsmodell 1966 med skärm- och sidospeglar. De kan alltså ha dragkrok vilket vår saknar. Tack för informationen.

Mvh
Jimmie

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

jimpa
Posts: 11
Joined: Tue Jun 12, 2018 9:49 am

Re: Original frågor.

Post by jimpa »

Angående 121 emblemet. Fanns det på bägge framskärmarna? Någon se vet?

Mvh
Jimmie

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Original frågor.

Post by QV »

Det är ju inget jag funderat på.
Enligt mig är de symetriskt placerade, alltså på båda sidorna.
Fast lättast är väll att kolla försäljningsbroschyrer från tiden.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jimpa
Posts: 11
Joined: Tue Jun 12, 2018 9:49 am

Re: Original frågor.

Post by jimpa »

Bra idé. Tackar. Det borde ju vara så att de är symmetrisk placerade på var sin skärm.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Original frågor.

Post by QV »

Enligt VHB för B18 så är det 2 st som åtgår till en bil.
Alltså en på var sida.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply