Dot4
huvudbromscylinder läcker
Re: huvudbromscylinder läcker
Det är ju "lättluftat" jämfört med DOT5
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: huvudbromscylinder läcker
1 Om pedalen är stum så har man ingen luft i systemet.
2 Om pedalen bottnar när man trycker ner den, men när man pumpar snabbt får en pedal som tar högt upp så är bromsbanden inte rätt grundjusterade. (kan vara luft också men då är inte pedalen stum)
3 ett bromsservo ger mera kraft så pedalen kommer att sjunka längre ner vid samma "fottryck"
Bromsservo behövs förövrigt bara till skivbroms.
På din beskrivning så "läser jag" att du har ett bromsservo på bilen (säkert med tillhörande skivor fram) och jag ser inte att du har något fel. Utom möjligen att bromsservot fungerar som tänkt nu, vilket det kanske inte gjorde innan...
Bromsbanden har du bara bak då. Vilka förövrigt behöver en grundjustering vart 500 mil eller så.
Så är pedalen stum och bromsarna tar bra så skulle jag vara nöjd.
Att den tar högt upp utan vakuum (motor av, vakuum borta) och längre ner med motor igång (bromsservo jobbar) är ett helt normalt beteende.
Annars är besiktningsstationer ett bra ställe att kolla upp saker på. Kostar en slant men bromsfel är inte billigt det heller...
2 Om pedalen bottnar när man trycker ner den, men när man pumpar snabbt får en pedal som tar högt upp så är bromsbanden inte rätt grundjusterade. (kan vara luft också men då är inte pedalen stum)
3 ett bromsservo ger mera kraft så pedalen kommer att sjunka längre ner vid samma "fottryck"
Bromsservo behövs förövrigt bara till skivbroms.
På din beskrivning så "läser jag" att du har ett bromsservo på bilen (säkert med tillhörande skivor fram) och jag ser inte att du har något fel. Utom möjligen att bromsservot fungerar som tänkt nu, vilket det kanske inte gjorde innan...
Bromsbanden har du bara bak då. Vilka förövrigt behöver en grundjustering vart 500 mil eller så.
Så är pedalen stum och bromsarna tar bra så skulle jag vara nöjd.
Att den tar högt upp utan vakuum (motor av, vakuum borta) och längre ner med motor igång (bromsservo jobbar) är ett helt normalt beteende.
Annars är besiktningsstationer ett bra ställe att kolla upp saker på. Kostar en slant men bromsfel är inte billigt det heller...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: huvudbromscylinder läcker
QV du är en klippa kanske bara jag som är lite petig men ska kolla över bromsbanden bak,,, japp har skivor fram. tack för alltid bra hjälp här på forumet. mvh JerryQV wrote: ↑Tue Mar 19, 2019 8:55 am 1 Om pedalen är stum så har man ingen luft i systemet.
2 Om pedalen bottnar när man trycker ner den, men när man pumpar snabbt får en pedal som tar högt upp så är bromsbanden inte rätt grundjusterade. (kan vara luft också men då är inte pedalen stum)
3 ett bromsservo ger mera kraft så pedalen kommer att sjunka längre ner vid samma "fottryck"
Bromsservo behövs förövrigt bara till skivbroms.
På din beskrivning så "läser jag" att du har ett bromsservo på bilen (säkert med tillhörande skivor fram) och jag ser inte att du har något fel. Utom möjligen att bromsservot fungerar som tänkt nu, vilket det kanske inte gjorde innan...
Bromsbanden har du bara bak då. Vilka förövrigt behöver en grundjustering vart 500 mil eller så.
Så är pedalen stum och bromsarna tar bra så skulle jag vara nöjd.
Att den tar högt upp utan vakuum (motor av, vakuum borta) och längre ner med motor igång (bromsservo jobbar) är ett helt normalt beteende.
Annars är besiktningsstationer ett bra ställe att kolla upp saker på. Kostar en slant men bromsfel är inte billigt det heller...