Gängor och tips Tack!

Moderatorer
Post Reply
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Gängor och tips Tack!

Post by kombikummu »

Bromsvätska är ju något av det läbbigaste som man kan komma i kontakt med, så det vill man ju slippa.
Så när man av någon anledning ska jobba med bromsslang eller rör, vill man ju stoppa flödet snabbt och smidigt.
Hur gör ni?
Tänker testa med en stoppbult som passar i nippeln mellan rör och släng fram. Men vad är det för gänga där?
(Det borde stå vad det för gänga på alla skruvar och delar i webshopar osv. Skulle ju förenkla en hel del.)
Eller har ni fiffiga lösningar som man kanske inte tänkt på?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Gängor och tips Tack!

Post by QV »

Jag har konat några bronsrör i koppar och kapat ner dessa till c:a 3cm i längd. Därefter hårdlött den öppna änden.

Med dessa korta bitar och lite olika nipplar kan man plombera det mesta.

I biltema så står/stod gängan på nipplarna. (i katalogen)
Det vanligaste på moderna bilar är M10. M10x1 säger minnesbilden.

Det bästa med denna plombering är att bilen blir "körbar". Kanske inte på allmän väg men in och ur garaget samt att även om anskaffning av repdetaljer tar en vecka så är det tätt.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Gängor och tips Tack!

Post by kombikummu »

Tackar! Bra tips där! Dock kvarstå frågan; -vad är det för gänga på bromsslangens nipplar?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Gängor och tips Tack!

Post by Lars Bd »

Sannolikt UNF och 3/8".
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Gängor och tips Tack!

Post by kombikummu »

Hade till min lycka 3/8"-nipplar hemma. Konade och lödde rör, och lyckades smärtfritt demontera och skruva tillbaka bromsslang inför framvagnsrenovering utan alltför mycket spill!
Använde (tipsad härifrån forumet) rostlösare bestående av växelådsolja och aceton. Verkar fungera Bra!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Post Reply